• Äldre 13 Jan 20:18
    2298 visningar
    3 svar
    3
    2298

    Vem höra av sig till?

    Hej på er!


    Har surfat runt här inne ett tag nu eftersom vigseln närmar sig med stormsteg...


    Min undran är vilka myndigheter/instanser/föreningar etc som automatiskt får reda på mitt namnbyte? Stämmer det att det kommer hem papper för nytt körkort automatiskt t ex? Ang bankkort o kreditkort - hur är det där? Övriga kundkort (á la Lindex typ) behöver man höra av sig till dem själv?


    Hur lång tid har det tagit för er efter vigseln innan namnbytet "gått igenom"?


     


    KRAM på er!!!

  • Svar på tråden Vem höra av sig till?
  • Äldre 13 Jan 23:09
    #1

    Det verkar som om det är olika för alla.

    Jag fick nytt VISA automatiskt, men inte Mastercard.
    Legetimation, pass osv fick jag ansöka om själv. Men körkort ska komma ut automatiskt (alltså uppmaning om att söka nytt) men jag är inte säker, jag kör inte bil nämligen Flört 

    När det gäller medlemskort så fick jag nytt av nästan alla.

    Det var väldigt olika hur lång tid det tog.
    Några saker fick jag faktiskt före beskedet från Skattemyndigheten, och några andra tog en bra bit över en månad efter att namnändringen hade gått igenom. 

  • Äldre 13 Jan 23:19
    #2

    Ok, tack Chicita!!


    Har för säkerhets skull slängt iväg en fråga till Skatteverket också ;) Ska meddela här vad de svarade.

  • Äldre 13 Jan 23:25
    #3

    Jag tror inte att du kan få ett fullständigt vattentätt svar. Flört
    Bara det där med hur lång tid det tar...
    Tja det beror på hur snabb prästen är med att skicka in papperna, hur mycket dom har att göra på skattemyndigheten osv.

    Även om dina uppgifter ändras hos skattemyndigheten så är det ju inte alla kundklubbar som är anslutna dit och får dina uppgifter ändrade automatiskt. Och jag tror inte att skattemyndigheten har stenkoll på vilka kundklubbar som har koll på sånt heller.
    Och även om kundklubben hämtar sin information till databasen via personnummer och info hos skattemyndigheten så kanske dom inte uppdaterar sin databas så ofta.

    Om det är något som är viktigt att du får byta snabbt så får man hänga på låset själv så att säga Glad 

Svar på tråden Vem höra av sig till?