• MamaMia

    Hjääälp! Hur gjorde ni med serveringspersonal? Privata alltså inte från företag!

    Alltså, vem hade ni som servera m.m. på er fest?


    Då menar jag inte hyra från företag utan "privat".


    Tog ni nån bekant, vänner?


     


    Jag börjar få panik då typ allt är klart men inte nån personal..!. :/ (Behöver 2-3st) för enklare saker att göra.


    Har ni ideér?


    Hur ska ni göra?


    Vill inte ha nåt företag då det visat sig kosta flera tuuuusen... betlar hellre privat nån tusing... :)


     

  • Svar på tråden Hjääälp! Hur gjorde ni med serveringspersonal? Privata alltså inte från företag!
  • maxmamma

    jag ha anlitat en vän o hennes dotter som ska laga maten o servera mat o dryck osv på bröllopet. de får givetvis betalt  men vi blir bara 23 pers på bröllopet så det funkar nog bra.

  • MamaMia

    ok :)


    Snällt av dem.


    Själv tänkt om man ska fråga en kollega och hennes son, jobbar inom restaurang, om hjälp...


    Skönt att ha nån man kan lita på :)

  • maxmamma

    ja de jag har anlitat jobbar oxå inom matlagningsbranchen så jag känner mig lugn o vet att de fixar detta galant.

    ja ta o snacka med din kollega om de kan tänka sig att göra det, då spar du nog in en hel del pengar skulle jag tro 

  • ThereseV

    Vi har inte heller löst det här problemet. Det här är en av punkterna som vi verkligen har försökt spara in genom så vi har inte precis några enorma summor budgeterat för det..Funderar på att kolla runt i bekantskapskretsen men vad jag vet så känner jag ingen inom restaurang och jag vill nog ha åtminstonde någon med koll där. Funderar på att kolla upp vad hotell & resaurang-studenter kostar men jag har en känsla av att det ändå är en del. 

  • sophiebus

    jag har själv jobbat på bröllop å fester å fått många jobb genom bekanta som behövde hjälp, eller en kompis som dom kontaktat. 
    hör runt bland vänner, eller är de i när heten av västerås så finns jag å några kompisar som är utbildade kockar å servitriser ;) 
    men oftast finns de ju någon som känner någon =) 

  • Alyllyra

    Mina föräldrar hade några av mammas arbetskamrater som serveringspersonal. Alla jobbade inom vården, så inte var de väl särskilt vana vid resturangvärlden, men det gick toppenbra ändå!

    Vilka du kan ha i köker beror ju på vad du begär av dem. Ska de laga all mat + servera? Ja, då kan det vara skönt att ha någon som har lite erfarenhet. Men att bara servera... Det kan vem som helst göra!

    Om man gör ett körschema blir det dessutom ännu lättare... Alltså typ:
    19:00 Gästerna sätter sig
    19:05 Förrätten serveras
    ...
    20:00 Förrätten bärs ut
    20:15 Huvudrätten serveras

    osv.

    Och då kan man skriva kommentarer om när man bör börja lägga upp maten osv. Har ni en toastmaster/madame kan denna hålla kontakt med köket så att det flyter.

    Vill också slänga in att många högskolestudenter har erfarenhet av att servera på både små och stora fester (själv har jag serverat på flera fester med 300+ gäster). Och många av dem vill gärna tjäna några extra slantar! 

  • Chicita

    Mina dåvarande jobbarkompisar ställde upp. Två tjejer från konferensen som brukar hjälpa restaurangen när det blir lite mycket bokat med konferensluncher ibland. Och sen två som jobbar som bartender-servetris/servitör.

    Hör med en restaurangskola om några elever kan ställa upp annars om du inte har någon annan att fråga. 

  • snowstars

    Jag och min syster var tillfrågade att servera på ett bröllop. Vi hade 0 serveringsvana och det gick bra ändå. med oss var en annan tjej och en kvinna som liksom "hade koll" och bestämde när vi skulle göra vad. Det var vår grannes son som gifte sig. Kolla runt bland grannar, vänners grannar osv. Fråga mamma/svärmor om de känner någon?

  • Längtandsfull

    Svärmor har ett kompisgäng dpm är 9 st alla ihop. Dom har sagt att är det någon av deras barn som ska gifta sig så ska Dom vara serveringspersonal åt varandras barn.

  • confuzed86

    Jag skre ut på facebook och frågade om där var någon som kunde tänka sig att servera. Skrav att jag behövde 3 st och de år givetvis betalt. Nu ska vi ha kallskuret samt förrätt och tårta så de behöver inte laga någon mat och dylikt. Däremot ska de servera och hälla upp välkomstdrink, förbereda förrätt och servera den, ställa fram buffé samt tårta etc. Duka av efter arje måltid, hålla reda i köket samt ställa fram all dryck i baren samt snacks osv på kvällen. vid 24:00 ska de ordna nattamaten som blir korv med bröd.
    Jag kommer betala alla vars 1000kr då jag tycker det är ganska rimligt

  • Jag han

    Tror inte att det är så svårt att hitta lite duktiga ungdomar. :) Min svägerskas bror och hans kompisar hjälpte oss. De var otroligt duktiga! De hjälpte till att fylla på vin, mat, duka på, duka av etc.. När deras jobb var klart fick de vara med på festen. Dagen efter kom de och var med och städade också. Underbara personer! De fick mat, dryck och 500 kr var..  Det var lite pengar, men de bad själva om 400 kr :) Men de hade jättekul!         

  • Smaulan89

    Vi gifter oss i juli och jag har själv serverat på två bröllop. Det var två systrar som gifte sig med något års mellanrum. Vi sågs av en slump på ett uteställe och jag berättade att jag skulle gifta mig i sommar. Innan jag hann fråga så undrade hon om hon och hennes syster skulle servera på vårt bröllop och jag sa att det får ni gärna göra. Det löste sig nästan av sig själv =)

Svar på tråden Hjääälp! Hur gjorde ni med serveringspersonal? Privata alltså inte från företag!