• Anonym (Kommande arv)

    Kommande arv - skriva äktenskapsförord?

    Hej!


    Jag kommer att få ett stort arv från min mamma så småningom. Jag hoppas att det dröjer många år.


    Om jag och min blivande make så småningom hamnar i en skilsmässoprocess så vill jag inte att han ska få hälften av de pengarna. Jag vill dock inte göra så att inte får något av de pengarna alls då vi redan har varit tillsammans i många år och han är värd en andel av arvet (förhoppningsvis är han det även i den situationen... ).


    Är det ett äktenskapsförord vi måste skriva för att reglera detta?


    Vem hjälper till? Jurist på banken?


    Kan vi skriva att han ska erhålla en viss procentsats av kommande arv eller hur formulerar man sig lämpligen?


     


    I övrigt har vi helt gemensam ekonomi i form av gemensamma sparkonton och huslån. Det är endast detta arv vi vill reglera, går det? Vi kommer kanske ärva från våra andra föräldrar också, men där är det inga stora summor det handlar om så det är helt ok att dela 50-50.


    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kommande arv - skriva äktenskapsförord?
  • maxmamma

    jag o min m2b skrev faktiskt på vårt äktenskapsförord ikväll o det är jag glad att vi gör, du kan från din bank få förskrivda blanketter att fylla i sen måste de bevittnas av två ojäviga vittnen o sen skickas till skatteverket för att träda i kraft.

    ta hjälp av er bank så ni får det rätt på engång så det inte blir nå ogentligheter i efterhand 

  • Anonym

    Ni bör definitivt ta kontakt med en jurist. Äktenskapsförord är en väg att gå, men ett alternativ är även att din mor skriver ett testamente som reglerar att det du ärver ifrån henne skall vara din enskilda egendom. Sistnämnda är väldigt vanligt att man gör även om man inte vill fördela arvet på något annat sätt än så som lagen föreskriver. Om du sedan väljer att ge bort en andel är då upp till dig. Detta involverar dock din mor och det är kanske inte den vägen du vill gå. 

    Lycka till! 

Svar på tråden Kommande arv - skriva äktenskapsförord?