• Anonym (tärnbekymmer)

    Tärnbekymmer...

    Har lite tärnbekymmer... Gifter mig tlll sommaren och är jätteglad och exalterad över detta! Tänker knappt på annat och ser fram emot det så mycket. Står nära min syster och hon är självklar som tärna. Däremot har jag en inre konflikt angående min vännina sedan lågstadiet. Vi har kontakt, inte hela tiden men någon gång då och då. Det kan gå en månad utan att vi hörs ibland men det är inget konstigt med det, det är aldrig sura miner när vi väl hörs. Nu till problemet, min kompis är en riktig energitjuv. Nio av tio gånger vi ses så är jag tömd på energi och bara allmänt låg. På något sätt så får hon mig att känna mig som jag är 10 år och jag tror att hon har problem med avundsjuka för det känns som att hon aldrig blir riktigt glad för min skull. Hon ryckte i stort sett på axlarna när jag fått ett jobb jag verkligen ville ha. Hon verkade dock glad över förlovningen och att vi ska gifta oss. Tror att vi kan ha sagt att vi ska vara tärnor på varandras bröllop men jag tror inte jag vågar ha henne som tärna! Jag är rädd att hon kommer att sprida negativa vibbar i samband med min stora dag... Känner inte heller att jag vill lägga något praktiskt på henne men jag känner mig så elak. Vet inte vad jag ska säga till henne om/när hon frågar varför inte hon får vara tärna.   Hur skulle ni tänka i min sits? Finns det någon annan uppgift man kan ge henne som inte innebär att prata inför alla för det tror jag inte hon vill. Tack för att ni läste!      

  • Svar på tråden Tärnbekymmer...
  • Anonym (tärnbekymmer)

    Och som vanligt är det omöjligt att göra radbyten på Bröllopstorget :/ 

  • Anonym (tärnbekymmer)

    Glömde att skriva att hon är min närmaste och äldsta vän men inget är som det brukade vara :(.

  • joe2012

    Om jag var du skulle jag välja bort henne som tärna. En energitjuv är inget man behöver i sin närhet en sådan dag. Dessutom så låter det som att du inte vill ha henne så pass nära under din stora dag.

    Du kan säga att det kändes bäst med bara en tärna eller att det blir för dyrt med klänningar osv till två? Om din man bara ska ha en marsalk så kanske du tycker det ser snyggare ut med bara en tärna? Eller om han inte ska ha någon marsalk så ser det kanske ännu konstigare ut med två för dig.
    (jag har inga problem med sådana "ojämnheter", vill inte ha en diskussion om detta, men man KAN skylla på det)

     Hon kanske skulle kunna hjälpa till med att dela ut vigselprogram och ris/såpbubblor vid kyrkan?

    Hoppas att det löser sig!

  • passionsblomman

    En tärna har ju egentligen ingen annan självklar uppgift än att gå med i brudföljet-alla andra förväntningar och uppgifter kommer ju från varje enskild brud. Dvs, om du vill, behöver du egentligen inte ha henne med för något som helst annat än att gå med er.
     
    Om du inte vill, ser jag ingen anledning att du ska hitta på andra uppgifter åt henne för att släta över. För, när ni pratat bröllop och drömt småflicksdrömmar om att vara varandras tärnor, så var det väl själva hedern i hedersuppdraget ni tänkte på? Att ni var de bästaste bästisarna typ?

    Hon kan vara med om din dag, få en framskjuten placering vid bordet, delta så mycket du vill i era planer osv, utan att ha ett tärnuppdrag. Jag tycker dock att du ska undvika undanflykter och att skylla på saker som lätt bara verkar genomskinliga. Säg isåfall som det är: jag har valt att ha endast en tärna och det blev min syster.

    Vad gäller er fortsatta vänskap, så verkar det bli ett knepigare kapitel, eftersom du själv tycks känna att du är på väg att omvärdera den och inte känner samma närhet längre. Den saken kommer ni antagligen att behöva prata om. Det ser jag också i längden som viktgare än huruvida hon står tärna på bröllopet.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • PiaB

    Jag tycker också du ska säga som det är, att du bara ska ha din syster som tärna. Jag ska ha mina två (vuxna) döttrar och har aldrig haft en tanke på att någon kan bli stött över det. Jag har också kompisar som jag sagt ska få vara tärna om jag gifter mig, en av dem har vi inte ens bjudit... Livet förändras.


     


    Och jag håller med om att ni kommer att behöva prata om er vänskap. Om ni ska fortsätta vara vänner eller tacka för den tid som varit. Ibland blir det så, att man liksom är kompis under olika perioder för att sedan förändras åt varsitt håll. Man växer ifrån varandra och det behöver inte betyda att någon gör fel, utan bara helt enkelt att man är olika. Ungefär som att jag skilde mig från min fd man efter 27 år tillsammans. Vi var inte samma personer som när vi träffades. Ibland behöver man skilja sig från en kompis också


  • Anonym (tärnbekymmer)

    Tack för  era kommentarer och tankar. Jag känner bara ännu mer att jag tänker rätt och skippar henne som tärna. Vill inte ha någon som drar ner energin och stämningen inför och på bröllopet. Angående vår vänskap så vill jag ha den relation vi hade men inser att det är omöjligt. Vi är inte 15 längre utan 30 med egna små familjer. Finns så mycket avundsjuka från hennes sida att jag knappt vågar berätta något roligt som hänt mig för då vet jag att hon kommer att förminska det eller få det att framstå som att det inte alls var särkilt bra eller roligt. Känner att jag alltid försöker lyfta h peppa henne men har inte fått något liknande tillbaka de senaste 5 åren.  

  • Sebastiána

    Jag hade bara min syster som tärna. Hon är kanon (hade i och för sig inga andra krav på henne än det Passionsblomman skriver).

Svar på tråden Tärnbekymmer...