• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 2 Jan 11:08
    3720 visningar
    6 svar
    6
    3720

    Byta efternamn

    Nu har vi äntligen bestämt oss för att gifta oss, blir super enkelt litet borgerligt.
    Det är ju mest för att vara gift, för säkerheten om det händer någon något!

    Men nu är jag fundersam på hur det blir vid namnbytet, min sambo heter nämligen i efternamn samma som min mamma, och jag fick då hennes efternamn när jag föddes, dom bytte det sedan så jag fick min pappas efternamn, däremellan har jag även haft mammas förra mans namn en sväng.

    Det jag undrar är ju då, eftersom jag redan hetat samma som min blivande, går det lättare eller blir det tjorvigare vid ett namnbyte?

    Vi vill ju heta samma allihopa Glad 

  • Svar på tråden Byta efternamn
  • Äldre 2 Jan 11:19
    #1

    Fattade jag det rätt att du ska byta till din sambos nuvarande efternamn när ni gifter er? Jag tror inte att det kommer vara några problem alls även om du har haft det namnet tidigare. :)


  • Äldre 2 Jan 19:22
    #2

    Jag håller med PmPim83, det låter dessutom himla trevligt att gå tillbaka till din mammas namn samtidigt som du tar din blivandes :) 

  • Äldre 2 Jan 19:53
    #3

    Ring Skattevverket och fråga dem. Det är de som har koll. :)

  • Anonym (funde­rsam)
    Äldre 7 Jan 19:08
    #4

    Jag misstänker ju att det borde gå lättare då jag haft det tidigare.
    Vill bara inte att det ska bli något strul ^^
    Inte när vi ska göra allt lite hemligt så där!


    Juni 2012 skrev 2013-01-02 19:53:07 följande:
    Ring Skattevverket och fråga dem. Det är de som har koll. :)
    Ah jag får nog göra det!
    Tack iaf!
    PimPim83 skrev 2013-01-02 11:19:39 följande:
    Fattade jag det rätt att du ska byta till din sambos nuvarande efternamn när ni gifter er? Jag tror inte att det kommer vara några problem alls även om du har haft det namnet tidigare. :)
    Ginajon skrev 2013-01-02 19:22:47 följande:
    Jag håller med PmPim83, det låter dessutom himla trevligt att gå tillbaka till din mammas namn samtidigt som du tar din blivandes :) 
    Ja det blir lite roligt, för som det är nu heter mina barn samma som pappan och hans släkt + min mamma och mormor, ser lite tokigt ut när jag har ett helt annat då ;) Kan ju se lite roligt ut att vi heter samma båda släktena också sen men så får det vara ^^

     
  • idak86
    Äldre 20 Feb 19:15
    #5

    Kan man ta sin M2Bs efternamn som mellannamn när man gifter sig? För jag vill behålla mitt efternamn som efternamn. 

  • fayefa­ye
    Äldre 20 Feb 22:32
    #6
    idak86 skrev 2013-02-20 19:15:56 följande:
    Kan man ta sin M2Bs efternamn som mellannamn när man gifter sig? För jag vill behålla mitt efternamn som efternamn. 
    Ja det kan man. Kolla skatteverket.se
Svar på tråden Byta efternamn