• Stoxoz

    Innehåll till bröllopstårtan

    Jag skulle behöva lite tips och ideer på en bra kombination för vår bröllopstårta .

    Jag gillar inte gräddtårtor (vilket min blivande gör). Jag älskar choklad och hallon.

    Vi tänkte inte göra en våningstårta, utan flera stycken "enkla" tårtor och ställa på en tårtställning.

    Så har ni några bra recept eller förslag; kom gärna med dem! Tack! 

  • Svar på tråden Innehåll till bröllopstårtan
  • Grodprinsens brud

    Om ni ändå ska göra olika tårtor på ställning så är ju en idé att göra två sorters tårtor och ställa dem "varannan" på ställningen. Man kan ju binda ihop dem genom att använda samma färger och dekorationer.. Ex en tårta med som du säger chokladbotten och hallonmousse, kanske täckt med sugarpaste eller marsipani temafärgen och blommor som passar in. Den andra tårtan kan ju vara en gräddig dröm med marsipanblommor (sugarpaste funkar inte ihop med grädde) eller andra dekorationer som passar in i temat. De fiffiga är ju att om ni har något vit dekoration på sugarpaste/marsipantårtan och sedan ett band i gräddtårtan som passar ihop med den första tårtan så vävs ju allt ihop snyggt...


  • Stoxoz

    hmm, ingen dum idé att göra två varianter.
    Det ska jag fundera lite på.

    Inga bra recept att dela med dig av? 

  • Chicita

    Tänk på att om ni gör två varianter så går det oftast åt mer tårta också, eftersom att de flesta vill ha en bit av varje.
    Även om man tar två små bitar så blir det oftast mer än en större bit av en enda tårta.

    Jag skulle nog satsat på tårtor med moussefyllning, eftersom dom blir lite gräddiga då.

    Varför inte mörka chokladbottnar (vanlig sockerkaka men med riven choklad i och kakao) och sen vit chokladmoussefyllning i ena lagret och hallonmoussefyllning i det andra lagret?  

  • Stoxoz

    Chicita - Åh, vad gott det låter! Och bra tips med att det går åt mer om man har fler sorter. Som du skrev, så vill alla smaka båda...

    Om man gör sockerkaksbotten med choklad. Hur mycket choklad och hur mycket kakao? Vet att det kan variera beroende på tycke och smak, men om man ska börja exprimentera kan det vara bra med ett ungefär.

    Lägger man sugerpaste över? 

  • Chicita

    Du kan göra som du vill med sockerpasta över. Men då behöver du en smörkräm emellan.
    Varför inte en vit chokladsmörkräm kanske? Glad 

    Smält lika delar smör och vit choklad, sen vispar du ner lika mycket till philadelphiaost (alltså det består av lika delar av alla ingredienser) och bred på tårtan innan du lägger på sockerpastan. Annars kan den börja smälta vid kontakt med fyllningen.

    Maken älskar choklad. Så jag brukar ta 1 dl kakao till ett vanligt sockerkaksrecept, men då drar jag bort lite mjöl, annars blir den för kompakt. 
    Du kan inte dra bort lika mycket mjöl som du lägger till kakao, men kanske ta bort 0,5 dl mjöl om du lägger till 1 dl kakao.
    Då blir det väldigt kraftig chokladsmak.
    Sen har jag i ca 1 dl fint riven choklad utöver det.

    Recept på mousser att ha i tårta finns överallt. Men om du inte orkar krångla och inte vill riskera att fyllningen blir rinnig så kan du köpa färdigt pulver att blanda med grädde på de flesta såna där tårt-shopper (tårtdecor, kakburken mm)
    Jag brukar peta ner lite färska hallon i hallonmoussen, men man får vara försiktig med det så att dom inte börjar läcka vätska, för då kommer det att läcka ut från tårtan och sockerpastan (grädden eller vad man nu täcker tårtan med) blir rosa...

    Vår bröllopstårta bestod av (uppifrån och ner)
    Sockerkaksbotten
    vit chokladmousse
    sockerkaksbotten
    hallonmousse
    mörk chokladbotten med chokladbitar
    mörk chokladmousse med chokladcrisp
    mörk chokladbotten med chokladbitar 

    Sen var det tänkt att den skulle spacklas med vit chokladsmörkräm och ha sockerpasta ovanpå. Men min vita chokladmousse blev för lös så den pös ut när jag försökte lägga på sockerpastan... Så det blev gräddtårta istället Tungan ute 

Svar på tråden Innehåll till bröllopstårtan