• SaraSa­gbakke­n
    Äldre 21 Dec 23:02
    2920 visningar
    8 svar
    8
    2920

    Val av fotograf

    Hej! Jag och min blivande man planerar inför vårat bröllop i sommar. Allt har flytit på utan några hinder,
    tills det blev dags för val av fotograf. Så många av dom och hur ska man välja???
    Vi vill inte ha det traditionella och gärna ha en fotograf som dokumenterar hela händelsen.
    Finns det någon som kan hjäpa oss bli klokare på detta. Kanske kan rekomendera någon.

    Med vänliga hälsningar Sara

  • Svar på tråden Val av fotograf
  • stormh­elen
    Äldre 22 Dec 09:23
    #1

    Förstår ert dilemma, det är en djungel där ute av fotografer.


    Kolla först runt på många fotografers portfolioer för att få en uppfattning av vilken stil på fotografierna som ni tycker om. Skriv upp vilka fotografer det är som ni gillar, och gemför då priserna. Vad får ni för era pengar?


    Detta är två fotografer som vi tycker om:


    Anna Thorbjörnsson (hon har vi bokat)


    brollopsfotostockholm.se/


     


    2 Brides (dessa tycks endast ta bokningar som gäller för heldagar, deras priser börjar på 22.000 kr).


    www.2brides.se/


     


    Lycka till!

  • Äldre 22 Dec 10:31
    #2

    Var bor ni? Vilken prisklass tänker ni er? Det är lättare att rekommendera då.


     


    Precis som Stormhelen säger så är det bra att titta runt och hitta nån fotograf vars bildspråk man gillar. Men sen ska man minnas att duktiga fotografer tar den typen av bilder ni vill ha. Vi letade upp exempel på bilder som vi gillade och visade för fotografen och så fotade han liknande bilder (givetvis plus några av hans egna ideer som han trodde vi skulle gilla utifrån det vi sagt)


     


    En annan grej är som sagt pris, jag blev helt chockad när jag började kolla efter fotograf för det kändes som alla tog massor av pengar. Men jag insåg senare att det är de mest kända som tar så stora summor, man kan hitta bra fotografer till vettiga priser också. Kolla också hur många bilder som ingår och vad efterbeställningar kostar. I många paket ingår rätt begränsat antal bilder.


     


    Vi anlitade Daniel Åberg (www.abergfoto.se). Ifall ni letar fotograf i Skåne kan jag varmt rekommendera honom. Väldigt duktig och bra pris.

  • Äldre 22 Dec 11:46
    #3

    Det är som sagt svårt att rekomendera någon utan att veta var i landet ni finns. :)

    När vi valde fotograf kollade jag upp flera fotografer som fanns i vårt närområd,. läste olika rekomendationer på nätet och tillslut valde vi ut några vars bildspråk vi gillade. Sen kontaktade jag dem för att då veta pris och vad som ingick i priset. Tillslut valde vi ut den vars pris och paketinnehåll passade oss bäst.


  • Christ­inaJ
    Äldre 22 Dec 12:39
    #4

    Jag håller med att det är ett gytter. Men kan väl verkligen rekommendera XerviarFotograf (www.xerviarfotos.com.nu  samt  www.istockphoto.com/search/portfolio/9508004). Han var min kompis fotograf två veckor sedan och var otroligt duktig samt prisvärd.

  • SaraSa­gbakke­n
    Äldre 22 Dec 14:07
    #5

    Hej hej! Vi bor i Stockholm. Tack för alla svar:) Jo det är en riktig djungel där ute. Vi har blivit Rekommenderad en fotograf som vi tycker är lite annorlunda. Tar väldigt vackra bilder. Har någon Hört talas om Erik Lindegren? www.eriklindegren.com Våran budget är run 20-30 tkr. Vill ha en fotograf som Är med hela dagen.

  • LottaT­hungst­röm
    Äldre 23 Dec 10:34
    #6

    Jag kan inte säga man har hört om Erik Lindegren men från vad jag kan se från här http://www.xerviarfotos.com.nu  verkar att vara en duktig fotograf med otroliga bilder samt mycket biligare. En vän som gifta sig i maj 2013 i Stockholm har redan har kontakt med och bokat honom. Du kan väl kolla och bestämma. lycka till

  • SaraSa­gbakke­n
    Äldre 23 Dec 13:18
    #7

    Hej igen och tack för alla rekomendationer!
    Jo nu har vi bestämt oss :) Det blev Erik Lindegren. Bokade in honom idag. Han är en känd dokumentärfotograf
    som  gått över till bröllopsfoto.Han har haft många utställningar i och utanför Sverige. Han har precis börjat med
    bröllop så vi fick lite i rabbat:) Tack för visat intresse och alla bra svar!! Vi har gått efter hjärtat.
    Vill passa på att önska alla på torget en riktig God Jul och ett Gott nytt år!

    Sara

  • EllenH­einer
    Äldre 31 Dec 13:41
    #8

    Vill bara säga att Erik Lindegren är en helt fantastisk fotograf! Fick kontakt med honom
    via min vännina som anlitade honom i somras. Dom var lyriska! Vi hade bara en väldigt
    kort session med honom men han lyckades på bara en halvtimma att få
    otroliga bilder! Väldigt otraditionell:)

    Bra val och lycka till!

Svar på tråden Val av fotograf