• Madame B2B
    Äldre 16 Dec 19:49
    8278 visningar
    6 svar
    6
    8278

    ljusslingor i taket

    Jag och min blivande funderar lite på hur vi kan göra vår festlokal så mysig o fin som möjligt för vår dag. Läget är perfekt. Den ligger precis vid Vänerns kant, men inomhus skulle stället behöva sig ett lyft. Vår tanke är att man bland annat skulle kunna ha ljusslingor i taket som hänger från kortsida till kortsida och att drapera tyg under. Alltså, vi har tänkt att de också ska hänga längs med taket och inte ner från taket. Det ska bli lite som en stjärnhimmel. Är det någon som gjort något liknande? Hur gjorde ni? Vad använde ni för textil.? Har ni bilder? Tar tacksamt emot alla tips och idéer! Gärna billiga lösningar!

  • Svar på tråden ljusslingor i taket
  • Pekkii­sch4
    Äldre 16 Dec 20:29
    #1

    Hej ! Jag gjorde något liknande fast på vägg ! Bilder finns i december brudar 2012, vi använde oss av LED lampor för dem blir inte värma och dubbla fiberdukar för att dem är billiga och släpper igenom ljuset :) vi satte upp allt med dubbelhäftande tejp :) hoppas ni får till det ! Lycka till !

  • Äldre 16 Dec 20:35
    #2

    Tanken är bra, och det kan gå jättebra. 
    Men det kan gå katastrofalt fel också. Som ovanstående skriver så är ljuskällan viktig. Men även LED-ljus kan bli varma om slingorna överbelastas eller om något går sönder.
    Fiberduk är väldigt brandfarlig så minsta gnista eller om det blir lite varmt av ljusslingan så kan det börja brinna.

    Finns det något att drapera det över eller hade ni tänkt låta det hänga från ände till ände av lokalen och bara fästa på kortsidorna? I så fall kan själva längden på slingorna (både tyg/annat och ljusslingor) bli ett problem i sig.
    Så det kanske kan bli bättre att välja från långsida till långsida i så fall, så får ni kortare väg mellan infästningarna.
    Om det finns balkar eller annat att fästa i/över på vägen annars så är det ju bra.

    Att bara ha fiberväv utan att tillsätta ljus kan bli fint det också och då behöver man ju inte tänka så mycket på brandrisken om man inte täcker för andra ljuskällor då förståss. 

  • Madame B2B
    Äldre 16 Dec 20:48
    #3

    Tack så mycket för era tips o tankar! Vi ska absolut tänka över brandrisk och göra det så säkert som möjligt. (Om det nu alls blir av. Det är lång tid kvar så ideerna lär avlösa varandra...)Var köper man fiberduk? Kostnad cirka?

  • Pekkii­sch4
    Äldre 16 Dec 20:54
    #4

    Vi köpte dem på Clas Ohlson för 69 kr och då är dem jätte stora !

  • Madame B2B
    Äldre 16 Dec 20:59
    #5

    Härligt! Min blivande mans favoritaffär....

  • Äldre 7 Apr 10:16
    #6

    Hej! har lite tankar på samma sak!

    Har hittat dessa som jag tror kan funka superbra!

     http://www.aliexpress.com/item/Led-net-lights-led-string-of-lights-led-festival-lights-christmas-lights-led-reticularis-decoration-lamp/666630720.html

    Finns andra också! bara att söka:P

    Känner flera som beställt saker härifrån vit nöjda! 

Svar på tråden ljusslingor i taket