• sandralinder

Gifta sig på en torsdag?

Jag och min blivande ska inte gifta oss förrän om 2år, januari 2015 men jag har redan börjar räkna lite, kollat runt osv. för att veta ungefär vad vi har att röra oss med osv. då vi blir över 100gäster och för att jag vill börja i god tid för att verkligen få mitt drömbröllop. 

Min stora fråga är däremot, kan man gifta sig på en torsdag? För det datumet som jag (vi) verkligen vill ha är då. Alternativt en måndag?

Vilken dag gifta ni er på?  

• Svar på tråden Gifta sig på en torsdag?
  • eml33h

Vi har valt en lördag för att det är enklast för alla gäster.
    Dvs dom slipper ta ledigt från jobbet (förutom dom som jobbar helg då förstås..)
    Ja, vi slipper ju också ta ledigt.

Men alla dagar i veckan funkar väl.

• Power of Love

Jag och min fästman planerar att gifta oss en fredag. Nu är just den fredagen speciell eftersom det är en röd dag och de flesta är lediga, så det är ingen riktig vardag. 

Men vi har varit på ett bröllop en måndag, även det på vintern. De såg till att fotograferingen gjordes på dagen och sedan vid kl 17 var vigseln så att de flesta har slutat jobben. Eftersom det var mörkt vid den tiden hade de tänt fullt medmarschaller och kapellt de gifte sig i var tänt med fullt med levande ljus. Det är nog det vackraste och mest romantiska bröllopet jag varit på. Hur mysigt som helst!

Efter vigseln var det middag och fest. Alla stannade middagen men efter brudparets första dans började folk dra sig hemåt eftersom de flesta skulle jobba dagen efter. Men ganska många stannade faktiskt kvar till småtimmarna. 

Jag kan tillägga ayy för mig var det omöjligt att ta ledigt och jag skulle egentligen jobbat kväll men en snäll kollega ställde upp och byte pass med mig så att jag skulle få gå på bröllopet. Men jag har i sig haft samma problem när jag varit bjuden på bröllop en helg och då hade jag inte ens kollger att byta med eftersom det var mitt i sommaren. Men har man bröllopet en vardag tycker jag faktiskt att man måste försöka anpassa tiderna så att gästerna slipper ta ledigt. 

• sandralinder

Ja det är så svårt.

Den 10/1 2015 är en lördag, den 25/1 2015 som min blivande vill är en söndag. Det är visserligen 2år kvar men vill verkligen vara ute i god tid för att få de lokaler och den kyrka som vi vill... 

• sandralinder
    Power of Love skrev 2012-12-14 09:28:10 följande:
    Jag och min fästman planerar att gifta oss en fredag. Nu är just den fredagen speciell eftersom det är en röd dag och de flesta är lediga, så det är ingen riktig vardag. 

Men vi har varit på ett bröllop en måndag, även det på vintern. De såg till att fotograferingen gjordes på dagen och sedan vid kl 17 var vigseln så att de flesta har slutat jobben. Eftersom det var mörkt vid den tiden hade de tänt fullt medmarschaller och kapellt de gifte sig i var tänt med fullt med levande ljus. Det är nog det vackraste och mest romantiska bröllopet jag varit på. Hur mysigt som helst!

Efter vigseln var det middag och fest. Alla stannade middagen men efter brudparets första dans började folk dra sig hemåt eftersom de flesta skulle jobba dagen efter. Men ganska många stannade faktiskt kvar till småtimmarna. 

Jag kan tillägga ayy för mig var det omöjligt att ta ledigt och jag skulle egentligen jobbat kväll men en snäll kollega ställde upp och byte pass med mig så att jag skulle få gå på bröllopet. Men jag har i sig haft samma problem när jag varit bjuden på bröllop en helg och då hade jag inte ens kollger att byta med eftersom det var mitt i sommaren. Men har man bröllopet en vardag tycker jag faktiskt att man måste försöka anpassa tiderna så att gästerna slipper ta ledigt. 
    Det lät underbart, precis som vi vill ha det! 

Ja det måste man ju göra i så fall, däremot undrar jag om det spelar någon större roll på lördag eller söndag? eftersom att det ändå är helg så att säga. 
  • Fjärilen

Det hela beror ju på vad era gäster sysslar med. Jobbar de på ett 8-17 jobb, så kan nog de flesta komma, men skulle gissa på att de flesta går hem runt 22-00. Jobbar de däremot med tex serviceyrken så kan ju helgen vara lika svår att få ledigt på med.

Sedan beror ju det på om era gäster måste resa för att komma på ert bröllop eller om alla bor i samma stad som bröllopet är.

Jag hade nog gått på bröllop, både mitt i veckan och på söndagen, men hade tagit det väldigt lungt och gått runt 22-tiden, men då hade bröllopet fått varit i min stad.

Varför är den 25 januari speciell?

• sandralinder

De flesta dvs. nästan alla bortsett från min mamma, bonuspappa och mina syskon bor i samma stad. 

Den 25e är inget speciellt datum men vill ha gärna något som passar in med 2015 dvs antingen 1/1-15, 5/1-15 (en måndag men såg att det var röddag på tisdagen så kanske kan fungera endå?) 15/1-15

Så nu står det mellan den 1/1 nyårsdagen känns sådär eller 5/1 som är en måndag men dagen efter är röddag eller 10/1 som är en lördag...  

• Hotlena

Vi tänkte ha en torsdag först men ändrade till en lördag då det skulle bli krångligt för många och jag vet att jag hade blivit besviken om folk gick hem tidigt. Om festen dör ut innan den är färdig så att säga. Jag tror man får ha det i tanken. Både att några inte kommer och att några kommer gå hem tidigt och vara nyktra.

• PimPim83

Vi kommer att gifta oss på en lördag som det ser ut just nu. Jag hade kunnat tänka mig att gå på ett bröllop på en måndag eller en torsdag, men jag hade inte tagit ledigt från jobbet och inte heller kunnat stanna "hela natten" på bröllopsfest. Precis som Hotlena tror jag att man får räkna med att en del tackar nej och att några går hem tidigt om man väljer att lägga sitt bröllop mitt i veckan.

Men känns det rätt för er så tycker jag absolut att ni ska köra på det!

• PimPim83
    sandralinder skrev 2012-12-14 09:55:54 följande
    Så nu står det mellan den 1/1 nyårsdagen känns sådär eller 5/1 som är en måndag men dagen efter är röddag eller 10/1 som är en lördag...  
    Jag missade att du hade skrivit detta inlägg. Jag hade absolut satsat på 5/1 i ert fall. Om det är en klämdag med en röd dag efter så tror jag att fler personer har möjlighet att vara med. Glöm bara inte att dubbelkolla så att lokal, frisör etc inte har stängt pga att det är klämdag.
  • sandralinder
    PimPim83 skrev 2012-12-14 10:59:31 följande:
    Jag missade att du hade skrivit detta inlägg. Jag hade absolut satsat på 5/1 i ert fall. Om det är en klämdag med en röd dag efter så tror jag att fler personer har möjlighet att vara med. Glöm bara inte att dubbelkolla så att lokal, frisör etc inte har stängt pga att det är klämdag.
    Vad bra att du skrev det! Tack :) Det blir antingen den 5 eller 10e som är en lördag men eftersom att det är en röddag känns det som att fler kan vara kvar och festa inpå små timmarna eftersom att de flesta är lediga dagen därpå. 

Frisör och make up artist kommer jag hyra in privat så det lär inte vara några probelm :)  
  • maxmamma

jag o min blivande gifter oss på en lördag 12/1-2013 så det är endast min mor som fick lov att lägga in om semester lördag o söndag men resten kan komma o närvara utan problem.

jag hade absolut kunna tänka mig att gå på bröllop på vanlig vardag men då hade jag nog stannat till typ 22.30 sen valt att åka hem.

men om det funkar för er o era gäster så är det väl bara att gasa på o se till att få det bröllop ni önskar.

hur som helst, önskar er ett stort grattis o  lycka till med det stundande bröllopet även om det ligger ett par år fram i tiden. 

• sandralinder

Tack för alla svar, efter mycket om och men har vi bestämt oss för att lördagen blir bäst eftersom att vi vill att de flesta ska kunna närvara =) Nu återstår dock frågan om man ska fotograferas innan eller efter, vill gifta mig när mörkret har lagt sig och ha massa levande ljus. 

• MH2014

Vi va inne på en tisdag ett tag. Och hade då upplägget om en vigsel vid 18-19 med mingel, lättare förtäring och bubbel..alltså ingen fest med en festlighet mitt i veckan :) Är fortf svag för tanken.....med en minimoon dagen efter!!

Svar på tråden Gifta sig på en torsdag?