• nixteina

Hur lägger ni upp/la ni upp er dag & dagen innan?

Hej!

Nu har det bara börjat snurra i huvudet med allt som ska fixas innan själva vigseln och festen.
    Hur ska man hinna med allt?

Håruppsättning,/sminkning, smycka kyrka och lokal, ta emot och arrangera blommor, fotograferas osv osv...

Snälla, era tips mottages tacksamt om hur ni la upp er dag eller hur ni blivande har tänkt lägga upp er dag och dagarna före!

Tack!

• Svar på tråden Hur lägger ni upp/la ni upp er dag & dagen innan?
  • Chicita

Kvällen innan ställde vi iordning lokalen med hjälp av tärnor, marskalker och föräldrar.
    Vi blev klara sent, så vi bara duschade och åt kvällsmat och sen stöp i säng.

Eftersom det var församlingshemmet så var vi ju precis intill kyrkan, så vi åkte dit tidigt på morgonen, makeupartisten kom dit och sminkade mig och tärnorna medans maken åkte och hämtade buketterna och lite sånt. Sen blev det lite lunch och ena tärnan satte upp mitt hår. Efter det fotografering och sen vigseln.

Vi pyntade inget i kyrkan, fanns inte en chans att hinna få bort det mellan vigslarna nämligen. Och en gammal stenkyrka från 1300-talet är så vacker i sig att inget pynt behövdes heller Glad 

• maxmamma

vi ska viga oss kl 16.00 lördag 12/1 2013 i en den lokal vi ska ha middag o fest i så vi behöver inte stressa mellan olka lokaler.

vi har tänkt lägga upp det så här ungefär: på fredag kväll åker vi o dukar o dekorerar lokalen o kör dig all dryck som ska vara på middag o fest.

vi sover nog själva hemma i vårat hus utan barnen, kliver upp o äter en mysig frukost bara vi två, fixar klart hästar o stallet så det bara är att släppa in dem på senkvällen. 

Vår gemensamma son sover hos sin farmorn o farfar o klär om där.

sen åker vi hem till mina föräldrar, de bor i grannbyn o tar bara 5min med bilen till dem, där lämnar jag min blivande för där kommer marskalken o min far och min äldsta son att byta om, de tar sig  en enkel lunch tillsammans.

jag, min mor o min  dotter åker upp till tärnan o får äta lätt lunch där och där klär vi på oss o får hår o smink fixad fast jag sminkar mig själv.

vår fotograf kommer att ta lite kort på min blivande,marskalk o far o sonen. sen kommer han upp till mig där jag är o fotar lite kort

sen har nog klockan rusat iväg o det är dags att åka till vigsellokalen o där kommer fotografen ta kort på själva vigsel akten o några porträttbilder på mig o blivande o bilder på oss o barnen o på oss med våra föräldrar o tärna o marskalk.

så här ser planerna  ut men gissar att det säkert blir nån miss o lite stress o lite pirr o nervositet så jag tar inte helt stenårt på tiderna o upplägget men vi ska göra  så gott vi kan får att få det att klicka till 110%.

Vet bara inte hur jag ska kunna hålla sminket snyggt utan massa mascara ränder på kinderna, för jag kommer säkert att bli känslosam o börja gråta eller nått sånt haha.

• Chicita
    maxmamma skrev 2012-12-11 23:00:29 följande:
    Vet bara inte hur jag ska kunna hålla sminket snyggt utan massa mascara ränder på kinderna, för jag kommer säkert att bli känslosam o börja gråta eller nått sånt haha.

Vattenfast mascara? Flört
  • purpleflower

Vi gjorde i ordning festlokalen dagen innan med bl a föräldrarna, sen åkte vi hem och gick och lade oss nästan direkt.

Vi hade vigsel kl 16 och såhär lade vi upp själva dagen: Jag åkte tillsammans med tärnan till frisören kl 8.30, under tiden som vi fick hår och smink gjort så var min man hemma med bestman och åt lunch, bytte om och sen åkte de och hämtade blommorna. Efter frisören åkte jag och tärnan till hotellrummet och åt lunch och drack lite champagne i lugn och ro, sen bytte vi om och blev sedan upphämtade av chauffören med den fina bilen vi hyrt. Tillsammans med mannen och bestman åkte vi till stället där en fotograf väntade på oss, då var klockan ca 14, sedan åkte vi till kyrkan ca kl 15.30.

Mitt bästa tips är att planera in extra tid så att ni slipper stressa er igenom dagen. Jag är i vanliga fall en otrolig tidsoptimist men jag måste säga att en av de saker som jag var mest nöjd med under hela dagen var att jag lyckades med att inte stressa en enda gång, vi hade gott om tid på oss hela dagen. Och det var guld värt!
    Sen är det bra att delegera lite grejer som behöver göras. Våra föräldrar fick åka till festlokalen på dagen för att styra upp allt med cateringfirma, DJ osv.

Lycka till och hoppas att ni får en underbar dag! 

• söt nöt
    maxmamma skrev 2012-12-11 23:00:29 följande:

jag var på två begravningar nu i november. jag köpte em mascara som herter någon ting på S och 38 grader. Den höll hela dagen trotts alla tåra. Jag skulle kunna bli anställd som gråterska. Så det blev en del. 
    Jag kommer ha samma på bröllopet. för jag vet att den håller. 
    mitt frågetecken är grunden. vilken jag ska välja där....

• nixteina

Stort tack!

Så himla bra och kul att läsa era berättelser!

Nu börjar det klarna en del för mig.
    Jag hade ju inte en tanke på att min blivande tex kunde hämta blommorna hehe jag har nog tagit på mig allt just nu och förstår inte hur jag ska fixa det. Självklart ska ju han också göra något haha :) 

Vattenfast mascara är grejer det. Jag har hört talas om den där 38 grader mascaran förut, låter ju perfekt! 

Vi har ganska långa avstånd mellan lokal och kyrka och om jag ska ha håruppsättning på salong så är det ytterliggare ett hyffsat långt avstånd dit. Det är nog det som oroar mig mest. All himlans transport överallt.

Kanske ska man utse ett värdpar som iaf är vid kyrkan i tid, så kan man ha sin familj för att hjälpa till in i det sista.

• maxmamma
    Chicita skrev 2012-12-12 09:54:30 följande:
    Vattenfast mascara? Flört
    haha japp annars blir det såna där snygga zebra ränder i ansiktet haha
  • maxmamma
    söt nöt skrev 2012-12-12 18:18:06 följande:
    jag var på två begravningar nu i november. jag köpte em mascara som herter någon ting på S och 38 grader. Den höll hela dagen trotts alla tåra. Jag skulle kunna bli anställd som gråterska. Så det blev en del. 
    Jag kommer ha samma på bröllopet. för jag vet att den håller. 
    mitt frågetecken är grunden. vilken jag ska välja där....
    ah okej ska kolla med makeup affärer o se om de vet vilken mascara det är. tack för tipset

• Chicita
    maxmamma skrev 2012-12-12 22:19:51 följande:
    haha japp annars blir det såna där snygga zebra ränder i ansiktet haha
    Jag fick ett tips av en fd brud här, innan jag skulle gifta mig.
    Eller tja det tipses lades öppet i en tråd, så det var väl inte bara jag som fick det Tungan ute

Tipset var i alla fall att man skulle ta nässpray innan, typ 20 min innan vigseln.
    Gärna Otrivin Comp som är både avsvällande och stoppar rinnsnuva.
    För då är det lättare att hålla tillbaka tårarna också eftersom det inte irriterar lika mycket i tårkanalerna (pga den avsvällande effekten).

Vet inte om det var nässprayen som gjorde det, men jag grät inget alls under vigseln, någon liten tår i ögonvrån kanske men inget mer.
    Och jag är en sån som gråter för allt annars.
    När jag är glad, arg, upprörd osv osv  
  • VictoriaE
    Chicita skrev 2012-12-12 22:24:16 följande:
    Eller tja det tipses lades öppet i en tråd, så det var väl inte bara jag som fick det Tungan ute

Tipset var i alla fall att man skulle ta nässpray innan, typ 20 min innan vigseln.
    För då är det lättare att hålla tillbaka tårarna också eftersom det inte irriterar lika mycket i tårkanalerna (pga den avsvällande effekten).

Vet inte om det var nässprayen som gjorde det, men jag grät inget alls under vigseln, någon liten tår i ögonvrån kanske men inget mer.
    Tack for den Chicita!! =)
  • Juni 2012

Hm... Nu ska vi om jag minns.

Dagen innan så jobbade vi som vanligt, maken var väl hemma vid femtiden. Mat och sånt som vanligt, han strök sin skjorta och putsade av skorna en sista gång :)

Dagen D (eller B, snarare) så vaknade vi runt halv sju, åt frukost, packade korgen med bubbel, cdskiva och annat som skulle med i packningen. Sen drog vi på oss vanliga kläder och rastade hunden. Hem, snabbdusch, finkläder på, hårfix för min del och skäggkamning för hans del, sen gick vi ut till busshållplatsen och åkte till kyrkan.
    Efter vigseln gick vi ner på stan och åt glass, gjorde ett reklamationsärende på en telefonbutik (gäller att passa på när man är i stan en vardag när det är öppet), sen hem och byta om til vanliga kläder. Slappade lite, åkte till hundvakten och lämnade hunden och sen på kvällen gick vi på restaurang :)

• maxmamma
    Chicita skrev 2012-12-12 22:24:16 följande:

ah toppen vilken bra ide´ska tjacka lite otrivin comp då så man inte står o toksnorar o mascaran rinner i ansiktet Tungan ute
  • Boringbrick
    maxmamma skrev 2012-12-12 22:21:59 följande:
    ah okej ska kolla med makeup affärer o se om de vet vilken mascara det är. tack för tipset
    Kanebo Sensai 38 grader skulle jag tro att ni menar. ;) 
  • ThereseV

Om ni inte brukar använda nässpray så testa innan! Jag har börjat blöda näsblod i princip varje gång jag testat det och det är ju inte kul om det skulle hända 2 min innan man ska in i kyrkan =/ 

• maxmamma
    Boringbrick skrev 2012-12-13 13:35:51 följande:
    ah tack tjejen. då vet jag vad jag ska snygga till mig med utan att få ev zebraränder i ansiktet. vill ju inte se ut som alice cooper i ansiktet på bröllopsdagen haha
  • maxmamma
    ThereseV skrev 2012-12-13 13:51:04 följande:
    Om ni inte brukar använda nässpray så testa innan! Jag har börjat blöda näsblod i princip varje gång jag testat det och det är ju inte kul om det skulle hända 2 min innan man ska in i kyrkan =/ 
    tack för tipset, ska testa o se om jag kan använda den sprejen, brukar iofs inte ha problem med nässperjer tror till o med jag haft denna sort nångång o det har funkat bra.

förvisso är bruklänningen röd o vit men det kan ju bli lite trist om det blir röda kamouflage fläckar fram på klänningen där det inte ska vara rött Förvånad
  • nixteina
    Juni 2012 det lät ju helt perfekt! :)

Bra att nässpray kan funka för vissa mindre kul om det blir näsblod, testa först var ju en bra idé. :)
  • söt nöt
    Boringbrick skrev 2012-12-13 13:35:51 följande:
    det är det. Kanon bra. men vår att få bort.. bli inte rädd, det är inte ögonfransarna utn den smular sig när man tvättar bort den. Jag trodde att jag tappade alla fransarna :p
  • maxmamma
    söt nöt skrev 2012-12-13 17:49:21 följande:
    det är det. Kanon bra. men vår att få bort.. bli inte rädd, det är inte ögonfransarna utn den smular sig när man tvättar bort den. Jag trodde att jag tappade alla fransarna :p
    tack för infot,  man kan ju tro man blir utan ögonfransar om den smular, då skulle jag bli helnojjig Förvånad
  • Juni 2012
    nixteina skrev 2012-12-13 16:27:37 följande:
    Juni 2012 det lät ju helt perfekt! :)

Bra att nässpray kan funka för vissa mindre kul om det blir näsblod, testa först var ju en bra idé. :)
    Ja, det gick bra. :) Vi gifte oss en fredag, ska väl tilläggas, och på lördagen så slappade vi bara och på söndagen kom släkten och fikade med oss.
Svar på tråden Hur lägger ni upp/la ni upp er dag & dagen innan?