• vongieser

    Vilken ålder och hur länge skall man ha varit ihop...

    ... innan man förlover sig?
    Min kille friade till mig i sommras och då var jag 17 men de är inte officiellt för släkten än men de blir de ni på nyår.
    men vilken ålder är lämpligas och hur länge bör van ha varit ihop för att förlova sig?? 

  • Svar på tråden Vilken ålder och hur länge skall man ha varit ihop...
  • Chicita

    Det finns ingen perfekt ålder för varken förlovning eller giftemål.

    Det har mer med individen att göra än vilket år man är född. Men jag skulle nog säga att man bör vara så gammal att man kan gifta sig utan föräldrarnas tillåtelse i alla fall om man har tänkt att göra det.

    Förlovning är dock inget juridiskt bindande, så du kan förlova dig hur många gånger du vill och ändå aldrig gifta dig om du inte vill. Och det spelar ingen roll om du förlovar dig efter en vecka eller efter 50 år liksom. Det finns inga garantier i livet...
    De flesta unga som förlovar sig nu för tiden gör det för att visa omvärlden att man älskar varandra - inte för att dom har planerat att gifta sig.

  • Pagnie

    jag håller nog med föregående talare där att det är helt upp till varje person hur man själv känner. vissa vill ju bara förlova sig och aldrig gifta sig medan för andra är det viktigt med giftemål. och hur länge man har varit tillsammans när man förlovar sig har enligt mig inte så mycket med det hela att göra.
    Dock känner jag personligen och har alltid gjort att jag aldrig har velat förlova mig bara för att förlova mig utan för mig var det viktigt att förlovningen kom som ett frieri och ett löfte om att man ska gifta sig. så vi förlovade oss maj 2012 och gifter oss juli 2013. så lite mer än ett år men du förstår.
    Och som sagt alla tycker ju olika där och det finns absolut inget rätt eller fel. ni känner själva om det är rätt. lika på er magkänsla helt enkelt.

  • vongieser

    ja precis ne men jag har en bra magkänsla och vi kommer ju gifta oss om ett par år :)

  • sandri

    Vad kul för er!
    Tänk inte på ålder, älskar man varandra så älskar man varandra. så är det bara:) Min fästman friade till mig i somras, då var jag 19 år:) Vi har varit tillsammans i snart 4 år och giftar oss nästa vinter. Men vi visste redan efter att vi varit tillsammans 6 månader att vi ville gifta oss med varandra och leva livet tillsammans så det kunde ha hänt redan då!:D
    Om du är orolig för vad andra tycker och tänker; Skit i dem, det är ert liv!
    Folk tycker säkert att jag är för ung, men jag är för lycklig för att bry mig!:)

  • maxmamma

    tror inte det har med den fysiska åldern att göra så mycket mer än att man måste vara minst 18år för att lagligen få gifta sig.

    förlova sig kan man ju göra i vilken ålder som helst i princip, men jag har stött på en hel del guldsmedsaffärer o juvelerar affärer som inte gått med på att sälja förlovningsringar till människor som är under 18år.

    Sen giftermålet tror jag mer på den psykiska åldern har mer att göra med när det är lämpligt att gifta sig.

    finns människor som är väldigt unga som är jättemogen psykiskt o så finns det äldre människor som är jättebarnsliga o omogna i  beteendet.

    Visst kan man tycka att man hittat den rätta redan vid unga år o ibland fungerar det brao  gifta sig ung med den man tycker är rätt o ibland håller det hela livet ut o ibland funkar det några år innan de bryter upp.

    finns de som gifter sig äldre o då menar jag människor som är +25år o uppåt som det håller för resten av deras liv o det finns de som skiljer sig efter några år.

    kan ju bara tala om att jag gifte mig som 29åring första gången o det höll inte länge, men att jag valde att ta ut skillsmässa berodde på att det var så ohälsosamt att vara gift med en som bankar o slår skiten ur en var o varannan dag, o jo vi hade varit ett par i många år o han slog mig o försökte strypa mig o köra över mig med sin bil.

    Det var mer ett tvångsbröllop från hans sida så han verkligen skulle kunna ha full kontroll över mig, fick nog när han började hota o försöka sätta andra farliga o vansinniga saker i verket.

    med mannen jag ska gifta mig med nu har jag varit tillsammans med 4½år o förlovad 4år o har en son tillsammans som är 3½år.

    Finns inga garantier att detta giftermål ska hålla tills vi dör, men vi har mycket bra förutsättningar för att det ska bli vi resten av våra liv o varken m2b eller jag tvekar att gifta oss med varandra.

    här har ni mina åsikter o jag säger inte att jag har rätt men säger inte att jag har fel heller. detta är mina fria tankar om detta. 

  • Tilda93

    Hej :) , Jag är 19 år och den 1/1 - 13 har jag varit förlovad med min sambo i 3 år, och han är den första jag har förlovat mig med. Då jag tycker det är en ganska stor sak och det ska kännas rätt :)

    Sen så friade han en gång till för lite mer än 6 månader sen ( på vår 3 årsdag) , men denna gång frågade han om jag ville gifta mig med honom. och förra gången var det ´´ vill du förlova dig med mig´´.
    Jag ångrar absolut inte att vi förlovade oss, vi köpte våra ringar för 1200 kr och hade det inte funkat så hade det inte varit hela världen heller, men ibland får man leva livet och glöm inte att tro på kärleken :D

    Känner du att det är rätt, så kör på :D
    Jag tycker som dem andra har skrivit att åldern har inte alltid en betydelse utan hur mogen man är och vad för kännslor man har osv :)

    Lycka till :) {#emotions_dlg.flower}


  • Tilda93
    sandri skrev 2012-12-08 22:16:49 följande:
    Vad kul för er!
    Tänk inte på ålder, älskar man varandra så älskar man varandra. så är det bara:) Min fästman friade till mig i somras, då var jag 19 år:) Vi har varit tillsammans i snart 4 år och giftar oss nästa vinter. Men vi visste redan efter att vi varit tillsammans 6 månader att vi ville gifta oss med varandra och leva livet tillsammans så det kunde ha hänt redan då!:D
    Om du är orolig för vad andra tycker och tänker; Skit i dem, det är ert liv!
    Folk tycker säkert att jag är för ung, men jag är för lycklig för att bry mig!:)
    Nästan som du har tagit mina ord ur min mun!!
    Håller med dig!! :D
    Fast vi gifter oss till sommaren istället :)

    Hur gammal är din blivande? :D
  • sandri
    Tilda93 skrev 2012-12-15 00:57:27 följande:
    Nästan som du har tagit mina ord ur min mun!!
    Håller med dig!! :D
    Fast vi gifter oss till sommaren istället :)

    Hur gammal är din blivande? :D
    Han är 20! Din då?:D
    Vi väntar till då för att vi båda tar universitetsexamen och tänkte kombinera det med en lång bröllopsresa!
    Det var iaf det han sa när han friade! haha:D
  • sofic

    Hej!
    Träffade min blivande man när jag var 19. Förlovade oss när jag var 23 och kommer i sommar att gifta oss  och då har vi varit tillsammans i 8 år. Tror att man får gå på vad som känns bäst för en själv och sin partner :)  Kan ju aldrig vara säker på hur saker kommer att gå i livet oavsett vilken ålder man befinner sig i. Lycka till !

  • ViirreL

    Hej,
    De spelar ingen roll vad man är i för ålder när man förlovar sig. Jag var 16 år när jag träffade min sambo och vi förlovade oss efter 6 månader och de var 4 månader innan jag blev 17år och nu har vi varit tillsammans i 5 år och gifter oss augusti 2013, jag är nu 21år och han 26år och vi känner oss mer redo än någonsin, har även en son på 1½år. Så ålder har ingen betydelse känner man i hjärtat att man vill det så kör till! de är juh lättare med giftemål om man är över 18 då annars behöver man föräldrars tllsånd och dom känner juh inte alltid som man själv gör, men tänk på att man inte ska göra nåt i trots när man väl fyllt 18..

    Hoppas de känns bra för er bara!! Lycka till!

  • Fjolltuss

    Ålder spelar ingen roll eller hur länge man varit tsm.!
    Jag och min m2b blev tsm jan-11, juni blev jag gravid,juli flyttade ihop. november-11 förlovade vi oss och gifter oss aug-13.
    Då allt känns rätt så tycker vi att ett bröllop är det sista som fattas. Och det har varit jag som frågat om vi skulle förlova oss och även jag som friade 20 min innan 12 slaget på nyår.  =) 

    Jag är nyss fyllda 25 och sambon blir 31 detta år 

  • filibustern

    håller med föregående talare. jag är 21 och min fästman 30 vi har varit ihop i 7 år och förlovad i 3. jag kunde ha förlovat mig när jag var 16 likväl, men det blev inte förrän jag var 18. detta för att min karl inte ville :P frågade tre ggr innan han till slut fråga i samband med att vi skulle skaffa vår första lägenhet tillsammans. inget bröllop planerat ännu.

  • Angelica och Engin

    Du har redan fått en massa bra svar ser jagFlört

    Jag var 17år när vi förlovade oss då hade vi varit tillsammans i 5år. Nu när vi gifter oss har vi varit förlovade i 8år och tillsammans i 13år.

    Så gör det som känns bäst men ha inte bråttom med de stora stegen nu när ni träffades så unga. Mysigt att vänta och ha något att se fram emot. För ert liv tillsammans kommer ju vara mycket längre en vanligtvis då ni träffades så unga.
    Ett litet tips bara.Solig

Svar på tråden Vilken ålder och hur länge skall man ha varit ihop...