• JMF

hjälp!

Efter att jag och min sambo varit förlovade i snart 10 år, har fyra barn och gjort allting lite baklänges så har vi bestämt oss för att gifta oss till sommaren 2013.

Men allt bara snurrar i mitt huvud! Hindersprövning och namnbyte papprena är beställda, och nästa jag vill/behöver göra är att boka kyrka och lokal.

I vilken ordning gör ni tjejer allting?

Vad tycker ni är viktigast/minst viktigt?

Alla tips & ideér mottages :)

• Svar på tråden hjälp!
  • Chicita

Hej och Grattis Glad

Tänk på att hindersprövningen bara är giltig i 4 månader. Så det är ingen idé att skicka in något förrän 4 månader innan vigseln.

Det viktigaste är Kyrka / Vigselförrättare (alltså oavsett om man gifter sig i kyrkan eller borgerligt så är det viktigt att få bokat så att man vet att någon kan viga en på det datumet och att man kanske har en plats att vigas på)

Sen kan det ta flera månader - upp till ett halvår att få hem sin brudklänning om man ska ha en "riktig" sån. Med "riktig" menar jag alltså en sån där riktig blåsa... Man kan lika gärna gifta sig i en fin klänning från HM och det är inget fel på det. Men en "brudklänning" kan ta tid. Det är ju inget som finns på lager direkt utan måste beställas. 

Sen beroende på vilken typ av firande ni ska ha efteråt så är det ju bra att boka lokal och eventuellt catering eller annat sådant.
    Underhållning om ni ska ha live-band är väl nästa grej.
    Och fotograf om ni ska ha proffsfotograf.

Tror att det finns en avbockningslista här på BT under Medlem --> Verktyg i den övre menyn här Glad 

• JMF

Tack! Ja för mig är inte klänningen så viktigt.. Men maten, festen och ringen är det heliga för mig :)

Vet du hur det går till om vi tex väljer kyrka, "tillkommer" vigselförrättaren som tillhör den kyrkan eller måste man "skaffa" en själv?

• Chicita

Det beror på...
    I vissa församlingar behöver man visst boka prästen separat och ibland får man den som är schemalagd helt enkelt.
    Fråga på pastorsexpeditionen när du ringer och bokar kyrkan Glad 

Svar på tråden hjälp!