• Terona

Enkelt vinterbröllop, men vart?!

Halloj! Finns det någon/några här som kan hjälpa mig å tänka?! Vi har kommit så långt i vår planering att vi bestämt datum, vår årsdag då vi träffades för 20år sedan. Å eftersom det är en torsdag så har vi också bestämt oss för att göra det på tu man hand! Ev med våra barn (tonåringar). Har inte tagit upp med dem om dom vill vara med än, kan ju kanske vara lite tråkigt för dom å vara med också. Funderade tidigare på att åka utomlands å gifta oss, men det gick liksom inte å få det att stämma. Så hjälp mig nu är ni snäll!! Stadshuset i staden närmast oss är skit trist! Vill absolut inte gifta oss där! Så vad hittar man på?! Vi bor i Södra Hälsingland, men har inga problem med å åka en bit om platsen är värd det. Vår kyrka älskar vi, men det lär ju kännas bra öde å vara bara vi, vittnen å präst i en stor kyrka.. Så finns det någon som kan komma med tips, snälla?! Just nu känns det som att det inte kommer bli av, har kört fast totalt! :(

• Svar på tråden Enkelt vinterbröllop, men vart?!
  • Alyllyra

Jag hittade en sajt när jag surfade efter annat som heter Kyrkokartan.se. Där kan man få fram alla kyrkor inom ett visst område (med recensioner!). Ganska kul grej. Då kan du ju välja en mindre kyrka i närheten, eller långt bort om du hellre vill det. Sen är det bara att ringa runt antar jag (har ingen koll på hur man arrangerar vigsel i kyrkan...).

Sen tror jag att barnen visst skulle uppskatta att vara med, eller snarare bli väldigt besvikna om de fick reda på i efterhand att ni hade gift er utan att de fick vara där. Glad 

• Terona

Vilken bra!! Den ska jag studera noga! :) Behöver nödvändigtvis inte vara i kyrkan, men vi vill gärna ha nått med lite "charm"! Lr iaf någonstans där man kan känna att det blir "vår stund". Jo det kanske är så med barnen, man tänker att dom är stora (12,16 å snart 18år) så då kanske dom tycker föräldrarna är "pinsamma".. Men det kanske bara är min tanke. :/ Någon som vet av andra ställen?! Typ nått mysigt hotell lr nått?! Krånglar ju till det lite när man vill ha det på vintern känner jag..

• MariaMagdalena

Jag och min blivande gifter oss om lite drygt 7 veckor bara vi två och tänkte lite som ni först, men ju mer vi kollade runt och samlade info desto mer fel blev det så till slut bokades den största kyrka vi har här hemma Kommer kanske kännas lite småfånigt så där med finkläder och inga gäster som fyller upp kyrkan, men jag tror det samtidigt kommer kännas grymt att få säga ja till varandra på en sån vacker plats, och bilderna sen..!

Det jag menar är låt inte storleken på kyrkan få styra erat val av en sån betydelsefull plats

• Terona

Jo men blir det inte konstigt tomt på nå vis?! Fast vi tycker ju väldigt mycket om "vår" kyrka. Å när de två äldsta barnen döptes (gjorde det när dom var 2 å 4år gamla) så var vi i kyrkan, utan gäster. Fick ju faktiskt en jätte mysig stund då å grubblade aldrig över hur stor kyrkan var.. Du har nog rätt! Man kanske ska kolla om man kan få till det! :)

• Alyllyra

Det ska ju kännas rätt för er! Så om ni gillar er kyrka så tycker jag inte att ni ska tveka. Man kan få en mysig stund i en stor lokal också!

Sen tror jag att många kyrkor har mindre rum där man kan vara om man vill, men då får man ju inte det där pampiga förstås.

• Wedding By Katarina

Jag håller med om att kyrkokartan.se är bra. Med bilder och info på kyrkor och kapell. Finns många små mysiga kapell i södra Hälsingland (om ni tycker "er" kyrka känns för stor). Växbo, Annefors, Hällbo för att nämna några.

Annars går det ju att ha vigseln på annan plats än kyrka/kapell också. Jag har bröllopsplanerat med brudpar som gift sig på Kungsholmen i Segersta. Jättemysig miljö såväl sommar som vinter. Eller varför inte på Renshammar i Bollnäs (Lehmanns Kök). Bröllop i hälsingegårdsmiljö!

Lycka till!

• Terona

Tack för tipsen! Kanske det blir kyrkan ändå.. Men ja Kungsholmen är vackert det med! Kanske är det något sådant jag letar.. Problemet ligger nog i att jag inte känner att jag får den rätta känslan hur jag än försöker! Sommarbröllop hade ju varit mycket enklare, då hade man kunnat vara på vår egen gräsmatta! ;)

• Fial8

Orbaden? Superfint nere vid vattnet eller uppe på altaten mot vattnet samt superbra mat och trevlig övernattning, kanske lite spa dagen efter? Inser att jag låter som om jag vore anställd där men så är icke fallet, jag är en nöjd gäst helt enkelt :) Övernattade där förra sommaren och minns det med glädje.

Svar på tråden Enkelt vinterbröllop, men vart?!