• Minuz

Latin

Nu har jag äntligen bokat tid hos tatueraren......
    Vill ha ett par ord i latin....... Men vill ju att det ska bli rätt så därför tänkte jag kolla om någon här kan hjälpa mig.
    Verus Amor = Sann Kärlek
    Amor Vincit Omnia = Kärleken övervinner allt

Men då till min fråga:

Jag vill ha texten:

Sann Kärlek Övervinner Allt

Blir det då?
    Verus Amor Vincit Omnia? eller hur blir det?

• Svar på tråden Latin
  • snowstars

Grejen med latin är att orden kan böjas olika om man sätter ihop dem på ett annat sätt. Så även om jag tycker att det ser rätt ut så kan jag inte svära på det för det kan ju vara så att nåt ord ska böjas. Har för övrigt inte läst just latin men till exempel spanska som grundar sig i latinet.

• miserere

Att lära sig grammatiken i latin är svårt och precis som snowsstars skriver böjer man orden olika beroende på vad som är objekt och vilket verb som är 'dominerande' eller hur man nu ska förklara. Det finns många kasus och tempusformer. Därför är det inte bara att "översätta rakt av" som de flesta tror.  Dessutom är det inte lätt att översätta ord vi använder IDAG till ord som användes då man faktiskt talade latin. Ordet "Verus" på latin betyder alltså sanning, sanningens kärlek - antagligen inte "äkta/genuin" som jag antar att du syftar på när du skriver att du vill ha "sann kärlek". Av den anledningen kan jag inte lova att det blir rätt att ta meningarna rakt av och det krävs arbete för att översätta en text korrekt.

• Minuz

Ibland kan jag undra varför folk yttar sig i vissa trådar när de inte har något att komma med.

Varför tror ni att jag ber om hjälp igentligen? För att jag vet att jag skrivit rätt?
    Nä för det är just det där med att ibland ska ord böjas och jag vill ha det rätt............. därför frågade jag HUR man skriver denna mening.

Och där jag kollat så betyder visst VERUS sann/äkta......... Annars är det fel på en himla massa citat i hela Sverige.......
    Då ni tyvärr inte hade något att komma med mer än det jag redan vet eller inte vet så hoppas jag att någon som vet vad de talar om kan hjälpa mig...........

Och jag tror inte att det krävs så mycket jobb att översätta 4 ord, miserere

• snowstars

Jag tänkte bara att jag skulle ge en förklaring till att du inte fått några svar: det är svårt av flera olika anledningar och det är inte så jäkla många i Sverige som läser latin idag. Det är klart att det inte krävs så mycket jobb med att översätta fyra ord men man måste kunna och det är inte många som kan.

Ber om ursäkt för att du var tvungen att bli arg. Hoppas det finns någon här som kan hjälpa dig.

• miserere
    Minuz skrev 2012-12-07 13:17:37 följande:
    Ibland kan jag undra varför folk yttar sig i vissa trådar när de inte har något att komma med.

Varför tror ni att jag ber om hjälp igentligen? För att jag vet att jag skrivit rätt?
    Nä för det är just det där med att ibland ska ord böjas och jag vill ha det rätt............. därför frågade jag HUR man skriver denna mening.

Och där jag kollat så betyder visst VERUS sann/äkta......... Annars är det fel på en himla massa citat i hela Sverige.......
    Då ni tyvärr inte hade något att komma med mer än det jag redan vet eller inte vet så hoppas jag att någon som vet vad de talar om kan hjälpa mig...........

Och jag tror inte att det krävs så mycket jobb att översätta 4 ord, miserere
    Om böjningen på orden ska vara rätt så behöver man fundera över det. Säger jag som läst latin, jag skrev "en text" och inte "4 ord" då jag skrev mer generellt. Det var inte meningen att låta negativ, även om du uppfattade det så. Man tänker väl att det är trevligt att skriva något så att du inte tatuerar in något som potentiellt kan bli knasigt, men det får väl stå för mig då. Kanske kan du prata med en professor/lärare i latin som isåfall kan hjälpa dig Minuz.
  • Minuz

Men det var ju just det.......
    NI HJÄLPTE MIG INTE ALLS!!!!!!!

eh..... om du då läst latin så tycker jag ju att det är lite konstigt om du inte kan översätta dessa 4 ord i rätt form till mig.......

För det är ju just det jag undrar över......

4 ord och inte en hel text.

Och jag blir inte arg bara lite frustrerad när folk ska hjälpa fast de inte kan......

• tisa

jag har läst latin på universitet men det var såå länge sen att jag inte vågar hjälpa. MEN jag minns att mina lärare ofta fick mail från människor som ville tatturera in latinska fraser/ord. så mitt tips är att maila universitetslektorer/professorer och kolla :)

• TheD

Personerna vill hjälpa och det har dem gjort. Gett en förklaring till att det inte är så lätt att bara översätta osv. Ingen har varit dum. Latin kan vara lurigt.

• Emsie

Onödigt att vara så otrevlig när folk bara försöker förklara varför det inte är så lätt att komma med ett kort svar med lösningen.

Personligen förstår jag inte grejen med att tatuera in texter på språk man inte ens kan... Varför inte skriva på svenska, engelska eller nått annat språk du eventuellt har koppling till? Blir ju mer personligt..

• stormhelen
    Minuz skrev 2012-12-07 14:58:01 följande:
    Men det var ju just det.......
    NI HJÄLPTE MIG INTE ALLS!!!!!!!

eh..... om du då läst latin så tycker jag ju att det är lite konstigt om du inte kan översätta dessa 4 ord i rätt form till mig.......

För det är ju just det jag undrar över......

4 ord och inte en hel text.

Och jag blir inte arg bara lite frustrerad när folk ska hjälpa fast de inte kan......

De försöker ju bara hjälpa dig att förklara att det inte är så lätt att översätta. Förstår inte var du blir så arg. Om det är någon som klankar ner på någon här så det ju du.

Och så som det är i alla språk så är det en färskvara som man måste underhålla. Använder man inte ett språk kontinuerligt så tappar man det.

Och varför vill du tatuera in något på ett språk som ingen längre talar idag? Om du inte kan skriva det själv, blir arg på folk som försöker hjälpa dig (som du fått ett mycket bra tips ifrån - att du bör kontakta en professor som arbetar med latin) varför ska du då tauera in det? Verkar hel snurrigt tycker jag.

• VictoriaE

Tror att det ar lite troll over hela det har inlagget, for det finns absolut ingen anledning att bli elak och otrevlig nar nagon forsoker ge dig insikt till varfor det ar svart att svara pa din fraga, och forsoker bespara dig pinsamheten med att ga runt med en tatuering som ar helt fel. Typ som att tatuera en kanij som man tror betyder "karlek", nar det egentligen laser "bordsben".

• blivande brud

HJÄLP vilken oförskämd och otacksam TS!! Jag har också läst lite latin och har förståelse för att det är ett komplicerat språk med annan meningsupbyggnad och grammatik än moderna språk, men du som inte har läst latin har tydligen bättre koll än oss andra... Förstår inte varför du ber om hjälp om du ändå tycker att du vet bäst.

Sedan håller jag med Emsie, varför du ska tatuera in en text på ett språk som du inte behärskar...

För övrigt tycker jag inte att frågan hör hemma här på BRÖLLOPstorget. Sök dig till ett forum för språkvetare.

Svar på tråden Latin