• jossan2013

    Vapensköld ?

    Vi funderar eventuellt på att göra en egen vapensköld men har dåligt med ideer. Vill gärna att vi båda skall vävas in sas.


    Finns det någon som gjort en vapensköld och kan ge lite tips. Hur skall man tänka ?
    Vi vill ju inte direkt efterapa en adlig vapensköld.


    2013-Bästa året-Ever
  • Svar på tråden Vapensköld ?
  • Chicita

    Vi använde mitt stjärntecken som bas för oss. (Lejonet).
    Så både i vårt sigill som vi använde i inbjudningarna och på placeringskorten + på makens tabard (vapenskjorta - vi hade medeltidstema) så fanns lejonet med.
    Men vi hade lånat formen från svenska adeslvapen, så man känner igen den. Den påminner ju också lite om den sörmländska gripen och jag kommer från södermanland från början.

    Makens båda bröder som var marskalker hade Älvdalens vapen på sina tabarder.

    Men sen gjorde vi 3 sköldar till. Som vi hade som bakgrund till där vi satt
    Dels lejonet som var vårt huvudvapen, men i svart och silver och inte de färger som finns som riktiga adelsvapen.
    Sen gjorde vi en fransk lilja i guld på svart och grön bakgrund. En hint till att jag har gått ett år på lantbruksskola (odling - blommor) och att jag läst franska. Och sen en grön och vit sköld med en svart blixt och ett silverfärgat svärd som skulle representera makens intresse för teknik och elektriska prylar, samt hans intresse för kampsport.

    Så ni kan ju kombinera delar av era stjärntecken och kanske saker från er utbildning och era intressen Glad



     
  • GeneralElectric
    jossan2013 skrev 2012-12-04 21:47:50 följande:

    Vi funderar eventuellt på att göra en egen vapensköld men har dåligt med ideer. Vill gärna att vi båda skall vävas in sas.


    Finns det någon som gjort en vapensköld och kan ge lite tips. Hur skall man tänka ?
    Vi vill ju inte direkt efterapa en adlig vapensköld.


    2013-Bästa året-Ever
    Min man tog sig ett vapen för några år sedan. Det var innan vi träffades, så jag är inte ”invävd” där – men jag kan som gift såklart använda vapnet om jag vill. Här berättar han hur han valde symboler till sitt vapen:
    www.tv8.se/blog/edward-blom/2010/11/12/kungorelse

    På vårt bröllop valde vi att använda oss av vapnet som något av ett tema. Det var inte så uppenbart att gästerna egentligen märkte att det var ett tema, tror jag, men så här dök det upp:

    • som tryckt färgsymbol på framsidan av våra inbjudningskort
    • präglat på framsidan av våra kyrkprogram
    • som främsta inspirationskälla till floristen som gjorde min brudbukett! (Det blev superbra.)
    • i en träsköld som en kompis snickrade ihop åt oss och monterade upp på väggen bakom våra platser på bröllopsfesten, med textilier från vapnets färger draperade som bakgrund! Skölden sitter nu på vår halldörr.
    • i färgtryck på våra meny-/placeringskort på middagen
    • tryckt i blått/vitt på 48 tallrikar som vi fick i bröllopspresent (insamling av våra vänner, men jag hade beställt dem)
    • i morgongåvan från mig till min man: en papperspress för prägling av vapnet på t ex kuvert (och jag tjuvstartade med att använda det till kyrkprogrammet)
    • prägkat på baksidan av våra tackkort

    och kanske något mer som jag glömt. Det blev toppen!
Svar på tråden Vapensköld ?