• galex

Är det någon som designade eran egen klänning, vad kostade det?

Hej! Jag tror jag skulle kunna rita en egendesignad brudklänning som är precis så som jag skulle vilja ha den? Tänker vintage stil.. Är det någon som har erfarenhet av detta och hur mycket set skulle kunna kosta? Vill att det ska vara snyggt gjort med fina detaljer, men inte för dyrt då en av oss studerar..

• Svar på tråden Är det någon som designade eran egen klänning, vad kostade det?
  • SofiaMagdalena

Hej!

Kul att du vill göra något unik och speciellt!

Det som kostar är mönsterkonstruktion samt arbetet för att sy upp klänningen + materialet såklart.
    En sömmerska tar ca 300- 400kr/tim. Materialet köper man oftast själv.

Min sömmerska har hittils jobbar ca4timmar med min klänning och då är mönstret gjort samt en första provklänning, Så det tar tid (säkert 15-20 timmar) och kostar en ju såklart del men är så värt det om man som jag inte hittat den perfekta klänningen i butik.

Lycka till! 

• galex

Åh! Tack för bra svar! Då har jag äntligen en liten idé av vad drömklänningen kan kosta. Lycka till med din! :)

• Tessla

Jag tänkte få en autentisk regencyklänning uppsydd och haft kontakt med en sömmerska på etsy som syr historiska kläder, med riktigt underklänning med inbyggdkorsett, samt klänningen själv ( med tyg) kommer det kosta ca 3000-4000 kr, beroende vilket tyg jag väljer. Just nu står jag mest inför dilemmat vilken färg jag vill ha. Vitt är inte riktigt min grej....
    Så min rekommendation är att kolla  upp etsy.com ( sök wedding dress och du har mkt framför dig) där finns mkt snyggt :) om inte annat kan man få rätt fina ideer.

• IdaN86
    galex skrev 2012-11-29 22:46:41 följande:
    Hej! Jag tror jag skulle kunna rita en egendesignad brudklänning som är precis så som jag skulle vilja ha den? Tänker vintage stil.. Är det någon som har erfarenhet av detta och hur mycket set skulle kunna kosta? Vill att det ska vara snyggt gjort med fina detaljer, men inte för dyrt då en av oss studerar..
    Jag har designat ett egen klänning. Utgick från en klänning som ser ut ungefär såhär: http://www.stylight.se/Produkt/Vila/Vila-Nimba-Kleid-Ming-Green/ Hittade inte den exakta nu men de är väldigt lika. Sedan gjorde jag de ändringar som jag själv ville och gick till en sömmerska. Beroende på vilket tyg du vill ha men jag valde att ha min i natursiden och sammanlagt kostade detta 1200 kr ungefär, vilket jag tycker var helt värt för en klänning som ingen annan hade. Jag har haft min flera gånger på brölop och fester.
    Denna var kort visseligen och du fr nog räkna med att i större städer kostar det mera, jag är nämligen från en litet samhälle.  
  • Pyssligheter

Jag ska också sy upp min klänning hos en sömmerska då jag inte hittat någon liknande klänning jag vill ha i butik. Det är en klänning med spetsöverdel, 3/4-ärmar och nederdel/"kjol" i chiffong. Detta kommer kosta ca 5000 kr. Sömmerskan tog 2000 kr för arbetet (fast pris) och sen tillkommer kostnad för materialet. :) Jag är mer än nöjd hittills!

• kitkät
    Pyssligheter skrev 2012-11-30 13:12:26 följande:
    Jag ska också sy upp min klänning hos en sömmerska då jag inte hittat någon liknande klänning jag vill ha i butik. Det är en klänning med spetsöverdel, 3/4-ärmar och nederdel/"kjol" i chiffong. Detta kommer kosta ca 5000 kr. Sömmerskan tog 2000 kr för arbetet (fast pris) och sen tillkommer kostnad för materialet. :) Jag är mer än nöjd hittills!
    Vart är det du ska sy upp din klänning? Jag är också ute efter en liknande brudklänning som du beskriver, men har inte hittat någon sådan än! 
  • amelian

Jag har designat min klänning själv. En 1700-talsklänning i svart och vitt. Materialet kostade 2500kr och då inkluderar det bl.a. väldigt fin sammet och brudsiden. Min svärmor som är duktig sömmerska har sytt klänningen. Hittills har hon lagt ungefär 50 timmars arbete och klänningen är i stort sett klar så när som på att längden ska justeras och en dekoration ska sys på.

• galex

Oj, vad kul med så många svar! Det känns som egendesignad klänning kan vara något att fundera på!

• Pyssligheter
    kitkät skrev 2012-11-30 13:17:44 följande:
    Vart är det du ska sy upp din klänning? Jag är också ute efter en liknande brudklänning som du beskriver, men har inte hittat någon sådan än! 
    I Örebro!
  • pulmonate

Jag designade min egen klänning men fick den uppsydd i Kina. Kanske inte det du är ute efter, men för mig var priset avgörande. Totalt ca 3000kr + 1000kr i ändringar. Jag ritade upp min klänning och gjorde en photoshop version (ihopklipp av 4 klänningar) som jag skickade till Milly Bridal. 

• Lady Antebellum

Jag beställde min hos www.matildasfest.com/sv/  efter egen ide, ville ha lång ärm vilket i princip är omöjligt att hitta ( tydligen är det bättre för handlarna med ärmlösa klänningar då de passar en större målgrupp en med ärm hade kanske bara passat ett par då den behöver vara mer exakt...se där hur mode kan skapas som passar tillverkarna i högre grad)

Själva klänningen är sedan sydd i kina och hon gör sedan alla justerinar som behövs. Slutprovning på tisdag!

• maxmamma

första gången jag gifte mig så designade jag en klänning som en sömmerska fick sy upp, det var nån slags siden tyg med spetsbroderier fram över bysten.

den gick lös på dryga 4000kr med tyg o arbete, det  var ett helt okej pris tyckte jag.

iofs var sömmerskan en bekan till en av mina vänner så därav det låga priset kanske. 

• kitkät
    Pyssligheter skrev 2012-11-30 16:37:23 följande:
    I Örebro!
    Jaha, vilket sammanträffande, jag bor nämligen i Örebro. Vart i Örebro finns sömmerskan? 
Svar på tråden Är det någon som designade eran egen klänning, vad kostade det?