• sanzan

Riktigt bra locktång till tjockt och tungt hår

Hej! Jag vill så gärna ha stora härliga lockar i håret på vår stora dag men har inte lyckats hitta en enda tång som klarat av detta. Mitt hår är både tjockt och tungt vilket gör att lockarna snabbt rätar ut sig. Att lägga håret på spolar är tyvärr inte ett alternativ. Så nu hoppas jag att det finns någon som kan hjälpa

• Svar på tråden Riktigt bra locktång till tjockt och tungt hår
  • sanzan

Tack för många tips mitt hår har lite självfall, men eftersom att det är så tungt syns det knappt. Så det går att locka enkelt men lockarna försvinner snabbt. Att "rulla" på fingret har jag faktiskt provat, då hamnar jag i situationen att håret aldrig torkar. Fönar jag då blir håret jättefrissit. Men jag ska absolut prova. Måste bara köpa hem fler och nya hårnålar

• sofialouise

Enligt min erfarenhet, Om man vill göra sk. "clipslockar" som på filmen så är det bäst om håret bara är lätt fuktigt. Ett tips för den som inte har all torktid i världen är att iställer för att blöta håret med vatten bara fukta det med en läggningsvätska i sprayform. Detta gör att lockarna dessutom håller mycket bättre! Annars är ju det bästa att rulla upp håret dagen innan och sedan sova på clipsen.

Tänk också på vad du har för produkter i håret innan du rullar upp håret, t.ex. att vara nogrann med att skölja ur varje gnutta balsam ur håret när du tvättar, eftersom att detta också tynger håret.

Tänk också på att om man väljer att rulla upp mer hår i varje "lock" så torkar det ju ännu långsammare...

Jag tycker själv att plattångslockar är bästa sättet att få till juste vågor, och absolut det snabbaste. Bästa plattången är tyvärr också den dyraste, ifrån GHD, men de är verkligen SÅ mycket bättre.
    när man lockar med platttång så måste man tänka på att inte ta för tjocka passeer, för då händer det ingenting, plattången hinner liksom inte värma igenom allt håre på vägen, så d¨å blir det bara platt.

Om man gör platttångslockar, eller lockar med locktång, så håller locken bättre om den får svalna i "ihoptryckt läge" om ni förstår vad jag menar. Det är ju först när håret blivit kallt som det verkligen tar den nya formen så att säga.

Japp, det var mina tips. :)

• tinaalpfält

Jag har fått tipset någon gång att håret inte bör vara nytvättat när man lockar. Man kan t.ex. tvätta det dagen innan istället. Man bör vid den tvätten undvika balsam helt eftersom att det gör håret glattare. 

Mitt hår är både långt och tjockt så lockar brukar gå ur jättesnabbt, men jag tyckte ändå att det blev bättre när jag gjorde så här.  

• sanzan

Tack för tips. Hur tusan får man till lockarna bra bak då?

• sofialouise

ha flera rejäla clips att sätta undan håret med, så blir det enklare, även om det ändå inte är helt enkelt i nacken. Men med flera clips så kan man iaf hålla lite reda på vart man lockat och inte osv...

• Niini
    Ziroz skrev 2012-11-27 20:31:59 följande:
    Obhnordicas röda locktång funkar bra för mig som har långt och tjockhår. Jag kan få riktiga korkskruvar, sen hänger dom ju så klart ut sig ju längre tiden går men det är ju inte locktången. Sprejar man så kan man få dom att hålla sig.
    Har den jag med o den funkade fin fint då jag hade långt (och extremt tjockt) hår :)
  • Ziroz

Ja tror att det bara finns i en storlek. Min är iaf relativt liten men man kan få så pass hög värme så det blitr lockigt öven om det är tjockt rullat.

Hörde en kompis som tipsade idag om att man ska tuppera håret högt upp på huvudet och sedan värma med plattång innan man gör locken för att man på det sättet ska få ut locken från håret och på ngt sätt ska det göra att den inte hänger ned sig så lätt. Tror det var någon firsör på tv som hade pratat om det som tips:) Går säkert att söka på internet.

Det går också att spraya håret innan man lockar då hänger dom inte ned sig. Men ja har upplevt att dom blir lite pappersaktiga. Du kan ju prova och se hur ditt hår blir.

• Ziroz

Måste uppdatera att jag provade att göra lockar i håret med hjälp av att snurra på fingrarna. Men jag valde en annan metod än den som är länkad här. Här gjorde man som små "kokonger" och använde inga hårnålar utan fäste håret i sig själv. Jag va helt imponerad vilka lockar jag lyckades få! Riktiga korkskruvar. Men ska man göra det till bröllopet får man nog träna lite innan så man lär sig hur man gör dom och hur stora dom ska vara osv. Men det va helt klart överlägset jämför med att stå med locktången. Tidmässigt tog nog det här kanske halva tiden.

• sanzan

Nu känner jag mig lite lagom korkad. Men hur fäste du håret då? Rullade du så att det blev som på spolar (fast utan spolar i då)?

• Ziroz

Det va ingen dum fråga alls :P här kommer länk till den video ja kollade på.
    ">

Svar på tråden Riktigt bra locktång till tjockt och tungt hår