• Skogus
    Äldre 26 Nov 22:36
    2448 visningar
    9 svar
    9
    2448

    Brudgummarnas Tråd!

    Min blivande fru ligger på mig hela tiden för att jag inte kollar runt på olika bröllops sidor och letar inspiration till dukningar, färgteman, inbjudningskort och annat "Tjejigt". Självklart är vi två när vi bestämmer allt men ni förstår säkert vad jag menar.

    Jag har letat men inte hittat någon, därför startar jag här med den manliga tråden!

    Hur friade ni?
    Vart ska ni köpa/hyra era kläder till bröllopet?
    Känner ni att eran blivande tar över bröllopsplaneringen?
    Hur tänkte ni vid val av Bestman?
    Vad ska ni ha för sprit på bröllopet?
    Vad skulle ni vilja göra på eran svensexa?

    Här pratar vi om allt som har med oss Män att göra! 

  • Svar på tråden Brudgummarnas Tråd!
  • Äldre 26 Nov 23:12
    #1

    Friade på min 30års fest, hade anordnat en tipspromenad längst med vattnet på kvällen. Hade bett min mamma att min sambo skulle gå själv för att "testa" frågorna och se om de var bra. Frågorna handlade om vårt liv tillsammans och jag hade smitit iväg innan för att sätta upp frågor och placera ut marshaller längst med vägen. Väntade på henne vid en brygga och gick ned på knä där. Efteråt kom alla andra gäster som inte visste något mer än att de skulle få göra tipspromenaden. Kommer köpa en ny måttbeställd eller M2M kostym från Hans Allde. Nej, inte alls. Snarare så att jag planerar mer än henne, men alla beslut fattas gemensamt. Har inte bestämt mig om bestman ännu, har 3 kandidater, troligen blir det 1 bestman och 2 marskalker. Kommer ha välkomstdrink som matchar temat, fri påfyllning av vin (anpassat till de olika rätterna) under middagen och sen kommer de få betala själva i baren under senare kvällstimmarna. En weekend utomlands med bara grabbarna, gå ut och festa. Bo på ett schysst hotell. Göra lite roliga prylar som inte involverar någon form utav förnedring alls. Skulle aldrig sätta på mig någon jäkla dräkt eller så. Kul initiativ :]

  • Äldre 26 Nov 23:13
    #2

    Hmm.. Jag hade fina styckeindelningar. Vetifan varför det blev en Wall of text :/

  • Brudiv­inter2­012
    Äldre 27 Nov 02:10
    #3
    GustavB skrev 2012-11-26 23:12:07 följande:
    Friade på min 30års fest, hade anordnat en tipspromenad längst med vattnet på kvällen. Hade bett min mamma att min sambo skulle gå själv för att "testa" frågorna och se om de var bra. Frågorna handlade om vårt liv tillsammans och jag hade smitit iväg innan för att sätta upp frågor och placera ut marshaller längst med vägen. Väntade på henne vid en brygga och gick ned på knä där. 
    Förlåt att jag lägger mig i, hör inte hemma här då jag är en brud, men gud vilken fiiiiint sätt att fria på. Så fiiint och romantiskt och överraskande :).

    Och en fråga när jag ändå är här; hur får man sin brudgum (som brud) att bli mer engagerad i planeringen?

    :) 
  • Äldre 27 Nov 09:34
    #4
    Brudivinter2012 skrev 2012-11-27 02:10:23 följande:
    Förlåt att jag lägger mig i, hör inte hemma här då jag är en brud, men gud vilken fiiiiint sätt att fria på. Så fiiint och romantiskt och överraskande :).

    Och en fråga när jag ändå är här; hur får man sin brudgum (som brud) att bli mer engagerad i planeringen?

    :) 
    Tack :) Hon uppskattade det väldigt mycket :]

    Det är rätt svår fråga att svara på, men försök att involvera han i saker som han intresserar sig av. Om jag ska generalisera lite så försök att undvika saker som män inte brukar tycka är roligt. Många bryr sig nog inte om typsnittet på bröllopsinbjudan, vilka blommor som ska vara på bordet eller hur dukningen ser ut

    Sånt som kan vara intressant:
    Vad för sprit ska det bjudas på? Hur ska baren se ut?
    Vilket transportmedel till/från kyrkan?
    Många gillar mat, lämna över en stor del av menyn till honom.
    Musiken kan vara intressant på själva festen om ni inte har liveband, men även då kan han ju fixa en önskeplaylist.
    Idag finns det många klädintresserade, se till i sådant fall att han får planera sitt eget klädval.  
    Researcha bröllopslokaler, förhandla priser osv kanske? Detsamma gäller med fotograf. Det är kul att förhandla!
    Sätt han på budgetering. Det kan vara kul att skapa excelkalkyler :]
    Om ni ska ha en gästbok så kan han få skapa små roliga inforutor om varje gäst?
    Om han verkligen tycker det är jobbigt med bröllopsfrågor hela dagarna, kanske boka in en tid då ni båda fokuserar på bröllopsprat och bollar idéer, så att det  inte blir så intensivt?

    Du känner han bäst, så utgå från det du vet att han gillar att göra och försök hitta anknytningar till det i bröllopsplaneringen.
  • Skogus
    Äldre 27 Nov 23:15
    #5

    Jag har ett ganska stort problem!

    Förra året flyttade jag ifrån lilla Västervik där jag växt upp till Södertälje där jag träffade mitt livs kärlek. Jag är 22 och hon är 31 och hon har 4 barn sedan tidigare.

    Detta har medfört att jag under tiden med henne mognat lite snabbare än mina gamla vänner och jag har även brytit bekantskapen med en hel del av dom, Dels att vissa drogar och dels för att vi helt enkelt inte har roligt med varandra längre.. Supa sig dyngrak och gå ut och slåss en Fredags kväll känns väldigt avlägset för mig medans det hör till vardagen för mina gamla vänner.

    1 Vecka efter jag hade friat  så frågade jag min bästa vän som jag växt upp med om han ville vara bestman och han svarade ja.

    Nu till problemet.
    Ca 1 månad efter att jag frågat min Bestman kom han upp till oss i Södertälje för en utekväll tillsammans med min blivande och hennes tärna, för att dom skulle lära känna varandra lite bättre, Jag jobbade denna kvällen så jag kunde ej vara med.

    Kvällen slutade i katastrof och han gjorde bort sig ganska rejält, Dels genom att slå på tärnas lår (På skoj enligt honom) Så hon fick stora blåmärken och dels så bevakade han vartenda steg min blivade tog så hon inte skulle vara otrogen... och då tänker jag att han borde veta som min vän att jag aldrig skulle gifta mig med henne om jag misstänkte att hon skulle vara otrogen. Detta var bara lite av det som hände denna kvällen.

    Jag har med tiden känt att vi vuxit ifrån varandra helt och jag känner ingen tillit till honom längre.
    Min tanke är att välja min bror som bestman istället.

    Hur ska jag säga detta till han och ur kommer han ta det?
    Manlig vänskap är lite anourlunda än kvinnlig men jag hoppas på några tips!

  • Äldre 28 Nov 00:29
    #6

    Skogus, om du inte vill vara brutalt ärlig (vilket egentligen är det bästa, om det är en vän du inte litar på längre så kanske det inte hade varit världens ände om han valde att bli sur och sticka) så kan du ju dra en vit lögn om att din bror verkligen trodde att han skulle bli din bestman och när det visade sig att du valt din vän istället så blev han väldigt besviken...

     

  • Brudiv­inter2­012
    Äldre 28 Nov 03:02
    #7

    Ja, jag håller verkligen med ovanstående talare! 

    Antingen är du ärlig och säger att det blev lite tokigt sist och att du har funderat på det här med bestman och hellre vill ha din bror. Eller så säger du så som minichristinia skrev; att din bror blev upprörd när han inte var vald och att du gärna vill ha din bror som bestman eftersom ni är brödrar och du gärna vill vara det på hans bröllop (om han inte redan är gift) och sen säger du "jag hoppas det är okej för dig"

    Och! Annars... ni har ju växt ifrån varandra så det finns ingen större anledning att bry sig om han skulle sura. Han ska vara glad för din skull, inget annat!


    Skogus skrev 2012-11-27 23:15:21 följande:
    Jag har med tiden känt att vi vuxit ifrån varandra helt och jag känner ingen tillit till honom längre.
    Min tanke är att välja min bror som bestman istället.

    Hur ska jag säga detta till han och ur kommer han ta det?
    Manlig vänskap är lite anourlunda än kvinnlig men jag hoppas på några tips!
     
  • Brudiv­inter2­012
    Äldre 28 Nov 03:03
    #8
    GustavB skrev 2012-11-27 09:34:50 följande:
    Sånt som kan vara intressant:
    Vad för sprit ska det bjudas på? Hur ska baren se ut?
    Vilket transportmedel till/från kyrkan?
    Många gillar mat, lämna över en stor del av menyn till honom.
    Musiken kan vara intressant på själva festen om ni inte har liveband, men även då kan han ju fixa en önskeplaylist.
    Idag finns det många klädintresserade, se till i sådant fall att han får planera sitt eget klädval.  
    Researcha bröllopslokaler, förhandla priser osv kanske? Detsamma gäller med fotograf. Det är kul att förhandla!
    Sätt han på budgetering. Det kan vara kul att skapa excelkalkyler :]
    Om ni ska ha en gästbok så kan han få skapa små roliga inforutor om varje gäst?
    Om han verkligen tycker det är jobbigt med bröllopsfrågor hela dagarna, kanske boka in en tid då ni båda fokuserar på bröllopsprat och bollar idéer, så att det  inte blir så intensivt?
    Hahahahaha! 
    Vilka bra tips! Tack! 
  • Brudiv­inter2­012
    Äldre 7 Dec 04:32
    #9

    Skogus - Hur gick det? Har du pratat med honom?

Svar på tråden Brudgummarnas Tråd!