• JuliaNilsson

    Förlovningsirritation

    Idag är jag så himla irriterad. Det är nämligen så att jag och min blivande har beställt våra förlovningsringar för typ tusen år sedan. Jag var jätteglad när jag fick meddelande om att de var klara att hämtas.

    Sagt och gjort hämtar jag dem och de var bäda vackra, vi har två olika modeller. Men vid en andra titt märker jag ett stort fel. De har skrivit MITT namn i MIN ring, och hans namn i hans ring. Det var verkligen snopet och jag var så himla besviken eftersom vi hade längtat och väntat på dem så länge.

    Tacksamt nog fick vi skicka tillbaka dem för omgravering kostnadsfritt. Idag gick jag för att hämta ut de nya ringarna. Jag tittar med spänning i min ring och ser Eriks namn. Tittar i Eriks och ser mitt namn. Nöjd och lycklig går jag hemåt och fnissande ska vi ta på oss förlovningsringarna.... men då märker vi det. De har kastat om storlekarna! Erik har fått rätt modell, rätt namn men MIN storlek. Han får inte ens nästan på den på fingret. Och jag har fått rätt modell, rätt namn men HANS storlek, så att den riskerar att ramla av!

    Hur kan man göra något så korkat!? Vi ska gå tillbaka imorgon och se vad de kan göra, men det känns verkligen värdelöst, jag vill knappt ha ringarna från dem längre, vill lämna tillbaka dem helt och hållet och bara gå någon annanstans. Vad kan vi begära? Visst ska de stå för omkostnaderna den här gången också? 

  • Svar på tråden Förlovningsirritation
  • Annamolly

    Herregud vilket fiasko. Jag skulle bett om alla pengar tillbaka och bara kopt helt andra ringar nagon annanstans... Forstar att du ar extremt irriterad. Jag menar, hur manga misstag kan dom gora egentligen? Vad hander nasta gang? Ditt namn i din ring igen, fast ratt storlek? Blir arg a dina vagnar...


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • CoG

    näää?


    Så dåligt.
    borde man inte dubbelkolla och trippelkolla innan man graverar och tar fram storlek på ringar?


     


    tycker absolut att ni ska få alla pengar tillbaka och välja själva vart ni ska köpa era ringar sen.
    vart är dom beställda?

  • maxmamma

    verkligen uselt gjort av dem ni beställde o köpte ringar hos. de borde skämmas se till  att få tillbaks era pengar o gå till nån annan som är mer proffiisionella och vet vad de gör.

  • ThereseV

    Det kan ju alltid bli fel, och det är ju kanske inte så konstigt om både gravering och storlek blev fel är väl det ena blev fel.. Dom graverar tjejstorleken med killnamnet, och när storleken blev mixad så blev ju allt jättefel. 
    Sedan hänger det ju på hur dom löser det och hur tillmötesgående dom är, men jag förstår att du är jättebseviken, man vill ju ha ringarna direkt när man ska, utan problem=/  

  • PimPim83

    Min förlovningsring var också fel när jag fick den. Inte lika stora fel som för er visserligen, men jag beställde en halvkupad ring och fick en kupad. När jag påpekade det blev hon i affären först lite sur och sa att jag kanske såg fel. Men när jag  bad henne jämföra med en annan ring och då syntes det tydligt att min ring hade fel kupning. Hon i affären hade gjort beställningen rätt men företaget som tillverkade ringen hade skickat fel ring tillbaka. Så det var bara att returnera. Jag fick vänta en och en halv vecka extra på min ring vilket var lite segt. När man är förlovad vill ju ha sin ring direkt! Nu har jag iallafall min ring på fingret och jag älskar den.

    Har flera personer i min närhet som också har råkat ut för fel vid beställning av ringar trots olika företag. Fel storlek, fel årtal graverat, gravering på utsidan när den ska va på insidan osv.

    Hoppas att ni får ett bra bemötande av affären och att ni blir kompenserade på något sätt! Jag tycker att ni ska försöka häva köpet med tanke på hur mycket de har klantat till sig. Man får knappast förtroende för någon som gör så mycket fel.


  • yavanna81

    Ring till konsumentombudsmannen om du vill vara säker på vad du har för rättigheter. Jag tror nästan säkert att du kan kräva att de rättar till det gratis, men det är tveksamt om du får häva köpet.

  • Annamolly

    Jag tycker du ska poangera att du vil ha nya ringar istallet for att dom andrar storleken igen. Om dom har tagit bort en bit pa din fastmans ring sa kommer dom ju fa tunna ut den for att gora den storre. Da kommer den inte se ut exakt likadan som innan. Ringarna blir ju lite morbultade varje gang dom andrar nagot pa dom. Nar jag fatt min forlovningsring gjord mindre sa sag man ju att den inte sag "ny" ut langre. Det blir ju repor och grejer i den. (Dom borde putsa dom kostnadsfritt ocksa.) 


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • JuliaNilsson

    Tack för all omtanke!

    Idag gick vi tillbaka till Guldfynd för att tala om problemet. De mätte ringarna och kunde bekräfta att det skett ett fel för en andra gång. När vi jämförde med den skickade beställningen visade det sig att Guldfynd hade gjort rätt den här gången (det första felet, när de kastade om gravyren, berodde på att Guldfynd skrivit fel på beställningsblanketten) och allt som stod på lappen stämde den här gången, både storlek och gravyr, men de som tagit emot beställningen har kastat om storlekarna. 

    Vi fick returnera utan extra kostnad i och med att det inte var vi som gjort något fel den här gången heller. Både jag och Erik smälte inför den underbara personen som arbetade idag och som såg genuint upprörd och omtänksam ut, att få ett så fint bemötande och inte behöva lägga ut någon omkostnad var kompensation nog. Nu känns det bra igen!

  • CoG

    Vad härligt att rätt person tog emot er, glad för er skull :)


    JuliaNilsson skrev 2012-11-24 21:32:36 följande:
    Tack för all omtanke!

    Idag gick vi tillbaka till Guldfynd för att tala om problemet. De mätte ringarna och kunde bekräfta att det skett ett fel för en andra gång. När vi jämförde med den skickade beställningen visade det sig att Guldfynd hade gjort rätt den här gången (det första felet, när de kastade om gravyren, berodde på att Guldfynd skrivit fel på beställningsblanketten) och allt som stod på lappen stämde den här gången, både storlek och gravyr, men de som tagit emot beställningen har kastat om storlekarna.

    Vi fick returnera utan extra kostnad i och med att det inte var vi som gjort något fel den här gången heller. Både jag och Erik smälte inför den underbara personen som arbetade idag och som såg genuint upprörd och omtänksam ut, att få ett så fint bemötande och inte behöva lägga ut någon omkostnad var kompensation nog. Nu känns det bra igen!
  • Principisessan

    Vad skönt att det löste sig! Nu måste det ju bara bli rätt :) 

    Tyvärr är det ju så att oftast så måste butikerna skicka iväg order på ringar då de inte gör något själva. Att det då kan bli fel är större risk än såklart om den som tagit emot beställningen själv hade gjort den.
    Vi storleksändrade, graverade och fixade lite med min ring som jag redan hade, hos en butik med egen verkstad. När jag såg butiksbiträdets kråkfötter till handstil så var jag faktiskt lite oroad över att de ens skulle kunna se vad det stod på beställningnen, men guldsmeden var nog van för det blev helt rätt iallafall :D
     

  • JuliaNilsson

    Hörrni, tack för allt stöd igen! Och vi har nu hämtat ut de slutgiltiga ringarna och de är fantastiska. SÅ NÖJDA!



     
  • Annamolly

    Vad bra att det blev ratt till slut! Ringen ar jattefin.


    2013.06.22 Samos, Grekland
Svar på tråden Förlovningsirritation