• Aras01
    Äldre 20 Nov 11:08
    3233 visningar
    2 svar
    2
    3233

    Möte med vigselförrättare??

    Jag är på jakt efter en bra vigselförrättare i Stockholm och har nu hittat en person som verkar bra, problemet är att han inte har någon möjlighet att träffas mer än 10 dagar innan vigseln. Är detta normalt? Jag vet att de gör det nästintill gratis och förstår att de kanske inte finns hur mycket tid som helst över men känns ändå lite lustigt att inte kunna träffa honom i person innan. Någon som har erfarenhet av detta?


    Tacksam för alla råd ni kan ge!


    (Vill inte tacka nej till honom om det visar sig att det är väldigt vanligt.. )


     

  • Svar på tråden Möte med vigselförrättare??
  • Äldre 20 Nov 11:23
    #1

    Vi träffade vår präst för samtal ca 2 veckor innan. Jag tror att det är rätt vanligt. (även om vi hade kyrklig vigsel och inte borgerlig då)
    Det enda dom vill veta är ju lite om hur ni träffades och sånt så dom kan göra akten lite mer personlig.
    Och så att ni kan berätta vilka tankar och önskemål ni har om cermonin också.

    Bara man är medveten om att dom kanske inte går med på precis alla önskemål så brukar det inte vara några problem.
    Om ni har några väldigt speciella tankar så kan ni ju alltid maila eller ringa honom i förväg och se om han går med på det. 

  • Äldre 7 Sep 16:06
    #2

    Jag svarar även om tråden är gammal. Frågan kommer ju upp med jämna mellanrum. Att träffa vigselförrättaren är ingen rättighet. Det mesta kan skötas per telefon eller via mail. Jag tror att det är den kyrkliga vigselseden med samtal med präst som spiller över i den borgerliga arenan.

    Jag vet dock många brudpar som träffar den borgerliga vigselförrättaren och gör upp planer gällande akten (där musik, solosång etc kan ingå) - men jag vill klargöra en sak: detta är inte något som ingår i uppdraetg via Länsstyrelsen, det görs av helt fri vilja och därmed helt utan ersättning. Så, nej du kan inte kräva att få träffa vigselförrättaren innan.

Svar på tråden Möte med vigselförrättare??