• Naya

Vilse i bröllopsplaneringen.

Har smått pratat om att gifta oss, nu här en oväntad inkomst gjort det möjligt att ha ett bröllop för vår stora släkt under 201, helst vill vi få det så billigt som möjligt mellan 20000-40000. Men jag är helt lost! Vad ska man tänka på? Antar att det är bra att välja ett datum och boka kyrka och lokal först Kyrka och lokal är inga problem det är inte något som är eftertraktat så NÄR är bästa tiden att gifta sig? Hur beräknar man matkostnaden för 75 personer varav 15 barn under 12år? Vi tänkte oss hmelagad buffé alternativt billig och bra från catering. Bröllopsklänning? När köper man den? Hur långt innan? Jag vill köpa den i en affär då mina mått inte är detsamma nu som till maj. (Planerar att sluta amma tills giftermålet och brösten kommer tyvärr krympa till mini mot nu!) vad kan jag förvänta mig att ett "normal" pris på en brudklänning är! Vad ska jag mer tänka på och...? HJÄLP?!

• Svar på tråden Vilse i bröllopsplaneringen.
  • Chicita

Svaret på dina frågor är - Hur långt är ett snöre?

Flört 

Det finns lika många lösningar, priser och annat - som det finns brudpar, middagar och kläder.

Börja med att boka kyrka och präst.
    Sen lokal där ni ska äta
    Kolla med flera cateringfirmor, det behöver inte bli mycket dyrare att ta maten från dom och kanske till och med någon som kan duka upp och sköta buffén så att ni alla kan sitta ner och njuta av maten utan att behöva tänka på att fylla på eller plocka bort och diska.

Sen tar du med en eller två vänner du litar på och går och provar klänningar.
    Dels för att få ett hum om vad du passar i och vad du gillar. Men även priserna.

När man ska gifta sig beror ju på om ni vill ha vinter, vår, sommar eller höstbröllop...

När det kommer till kritan behöver du bara några få saker:
    1: Någon att gifta dig med
    2: Godkänd hindersprövning (tidigast 4 månader innan vigseln annars går datumet ut)
    3: Person med vigselrättighet oavsett om det är präst eller en borgerlig.

Lycka till Glad 

• Naya

Ok då vet jag iaf i vilket ände snöret börjat Tror jag måste ha några månaders planering iaf.. Så inte vinter/ tidig vår bröllop

• Chicita

hehe... ja det är bara att börja nysta Flört
    Till slut har man rett ut alla knutor och tovor.

Vi gifte oss 3:e september. 
    Helt perfekt. Lagom varmt, fin klar himmel och de flesta har kommit tillbaka från semestrarna och tillbringar inte varje ledig minut i sommarstugan längre. Men det är innan alla höstlov och julplanering börjar Glad 

• Naya

Ja det var ju oxå något att tänka på.. Smart att inte ha bröllop i storsemstern då både gäster, affärer och catringsföretag är stängda.. Hur länge innan sickade ni inbjudningar? Bokade fotograf ect?

• Chicita

Vi började planera över 1,5 år i förväg. Inbjudningarna gick ut i februari eftersom vi hade medeltidstema och ville ge gästerna möjlighet att hitta kläder på medeltidsmarknader osv.

Fotografer var två amatörer. En tjej jag träffat på nätet och även träffat irl några gånger. Hon hade gått en mediautbildning med bland annat foto-inriktning.
    Och sen en kollega (fd kollega nu) till maken som är jätteintresserad av att fota.
    Så dom började vi ju prata med lite löst kanske 7-8 månader innan och sen bestämde vi ordentligt kanske 2 månader innan.
    Om ni ska ha proffsfotograf så boka tidigt så att ni kan få någon bra och inte får "nöja er" med den sämsta eller den dyraste bara för att ni inte var ute i tid... 

• yavanna81

Angående brudklänning: Tänk på att brudklänningsaffärer ofta har väldigt lång leveranstid, så kolla upp det med affärerna du tänkt dig. I en affär jag var inne i skulle man räkna med tre månader. Det faktiskt vara snabbare att beställa måttsytt från Kina själv, men det innebär i sin tur en viss risk.

• martina o affe

Jag och min Fästman satte oss ner och skrev upp allt vi kom på.

Något som är bra och bestämma från början är ca hur många gäster och om ni ska ha ett tema och färg tema.
    För om ni hittar något ute till ett super pris, så vet ni i vilket utförande ni ska ha det och  hur många.

Dom har rätt bra verktyg här på bröllopstorget med om man skulle glömma något.

Men ta en kväll och tänk och prata om allt, så kommer det mesta fram.

• Naya

*skriver ner alla bra tips* Men hur lång tid behöver man eg för att hinna planera allt.. Skulle vi hinna ha ett majbröllop? Eller är det optimistiskt?

• PiaB

Vi har planerat sedan februari i år och är i stort sett klara. Vi skulle nog kunna gifta oss väldigt snart om vi ville så till Maj tror jag ni hinner. Om ni bara hittar lokal och präst/vigselförrättare som är ledig.

• VictoriaE

Vi borjade planera i slutet pa September, och ska gifta oss 4de Januari- sa lite mer an 3 manader :) Dock sa ar vi lite lata (da vi inte bor i Sverige), sa vi har valt att lata slottet som vi kommer att vara pa, att fixa med dekorationer och mat. Sa vi trixar mest med sma detaljer, favours, klader, gastbok, etc :)

• stormhelen

Vad gäller hur lång i förväg man bör planera så handlar det nog mycket om hur snabb man är på att planera och få saker gjorda. Ju kortare fram i tiden man lägger bröllopet destå mindre tid finns det ju att planera på. Vilket kanske gör det lite stressigare än vad det skulle ta om man har lång tid på sig.

Däremot så får man ett mindre urval av bla. lokaler, vigselplatser, fotografer, osv. då många bokar sådana saker långt i förväg. Givetvis kan det ju varriera om man bor i ett litet samhälle eller i en storstad.

Vi bokade både lokal och kyrka lite mindre än ett år i förväg

Vidare kan det vara långa leveranstider på brudklänningen både om du beställer den via internet eller i butik (om butiken inte har din storlek inne).

Det första du bör göra är att  bestämma ett datum och sedan göra en prliminär gästlista. När det är klart kan du kolla på lokaler som kan ta emot så många gäster som ni vill bjuda. Vigselplats tex. kyrka bör bokas in också så fort som möjligt.

Det är nog de viktigaste sakerna att börja med.

Svar på tråden Vilse i bröllopsplaneringen.