• Kroatien2013

Ni som börjat planera långt innan...

Exakt vad planerar ni... Jag blir både fascinerad och lite skrämd av när andra som ska gifta sig i juni som jag själv skriver att de redan fått klänningen, bokat festen o vigseln, fixat mannens kläder, bestämt färgtema, bokat fotograf etc etc...men att de nu har mkt kvar att fixa... Själv gifter jag mig utomlands o har inte ens kunnat sätta datum än då vi måste hitta hotell där tillställningen ska vara (har dock bara ca 20 gäster så liten skala). Jag vill gärna hålla på o fixa en massa, men känns som att när jag beställt klänning, mannens kläder och bokat festen så är det inte så mkt kvar att göra... Tips på roliga planeringsgrejer emottages och jag vill gärna höra om allt ni har kvar att göra... :)

• Svar på tråden Ni som börjat planera långt innan...
  • stormhelen

Det första vi gjorde efter vi förlovade oss var att kolla runt på nätet efter lokal. (Vi gifter oss i september nästa år). När vi hittat en som vi tyckte om bokade vi tid för att kolla hur den såg ut, och vi blev väldigt förtjusta i den, och bokade den på en gång. Sedan när vi ändå var i området kollade vi efter kyrkor som ligger i närheten. Hittade en som kändes rätt för oss och bokade då den samma dag. =)

Efter det har vi gjort klart gästlistan, bestämt hur designen på inbjudningskorten ska se ut och köpt materialet till dem. Vi bokade även en fotograf för några veckor sedan. Vi har även fixat med brudtärnor, marskalk och toastmaster. Men det är också allt.

Det vi håller på med just nu är önskelistan (den kommer vi hålla på med kontinuerligt tills inbjudningskorten skickas ut), så fort vi ser något som vi önskar oss skriver vi ner det. Vidare håller vi även på med en hemsida som de inbjudna gästerna kan gå in på och läsa om bröllopet. Tex. hur vi träffades, hur förlovningen gick till vart det finns boende hur mycket det kostar, vart kyrkan ligger och festlokalen, vägbeskrivningar etc. Det är helt enkelt en sida där information kring bröllopet finns. Har de frågor kan de skicka meddelanden till oss på den sidan.

Det vi inte har gjort är liksom många andra har nämnt, dukning, hår, smink, tårta, in - och utgångsmusik i kyrkan, blommor, mat och dryck, klänningen, kostym, bordsplacering etc.

• Kroatien2013
    GustavB skrev 2012-11-12 16:10:35 följande:
    Min fästmö kallar mig för groomzilla... har ingen aning varför Förvånad  kan vara mitt kontrollbehov + att jag älskar att planera :p 
    Inte dagligen skulle jag säga, men det kan droppa in mail från kortdesignern och så får man kika på ändringar osv. Nya frågor som dyker upp till mottagningen. Kikar lite här på vad folk säger och kan få idéer om något då. 
    Söker matinspiration osv. 
    Ibland snubblar man över andra saker som man lägger till i bröllopsmappen i webläsaren för att kolla på senare. Hittade www.mymms.com idag som jag garanterat kommer beställa som wedding favor, hur coolt som helst, kosta vad det kosta vill, vem älskar inte M&Ms? :] 
    Så coola! hade kunnat tänka mig att beställa det, men tror inte choklad är så bra i värmen. Tänkt ha ngn liten favour i organzapåsar, men svårt att komma på ngt bra som inte bara känns pretentiös.
  • PiaB

Vi gifter oss i augusti nästa år och nästan allt är klart

Vi har bokat kyrka, restaurang, min klänning är köpt, ringarna är köpta, tärnor är bestämda och tärnklänningarna är köpta, mina skor är köpta, makeupartist bokad, fotograf bokad, spara datumet skickade, mina smycken köpta, min bukett klar (har gjort en själv av knappar), toastmadame är fixad, säkert har jag glömt något

Det som fattas är makens kläder, han ska ha frack, marskalker ska tillfrågas, bordsplacering och lite mer detaljerad inbjudan än spara datumet, på lördag ska vi till restaurangen och prata meny och dukning.

Jo, jag gillar att ha koll OCH vara klar i tid. Kan bero på att jag gifter mig med en tidsoptimist utan dess like

• msoderby

Vi ska förmodligen gifta oss om ganska exakt ett år, i november 2013. Och som flera av er ovan skriver så måste man vara ute ett år i förväg, kanske inte lika tidigt när man väljer november.
    Vi har kommit så långt att vi har bokat möte och vart och tittat på några lokaler och kyrkor, men vi är nog överens om var det kommer att bli. Så egentligen är det först nu som det börjar kännas på riktigt.
    Vill ni läsa mer om hur våra tankar och idéer går så besök gärna www.brollopsyran.
    brollopsyran.se/2012/november/brollop-i-falkenberg.html

Love
    MS 

• aminis
    GustavB skrev 2012-11-12 16:10:35 följande:
    Min fästmö kallar mig för groomzilla... har ingen aning varför Förvånad  kan vara mitt kontrollbehov + att jag älskar att planera :p 
    Inte dagligen skulle jag säga, men det kan droppa in mail från kortdesignern och så får man kika på ändringar osv. Nya frågor som dyker upp till mottagningen. Kikar lite här på vad folk säger och kan få idéer om något då. 
    Söker matinspiration osv. 
    Ibland snubblar man över andra saker som man lägger till i bröllopsmappen i webläsaren för att kolla på senare. Hittade www.mymms.com idag som jag garanterat kommer beställa som wedding favor, hur coolt som helst, kosta vad det kosta vill, vem älskar inte M&Ms? :] 
    Jaaaaa, äntligen! Har haft så sjukt svårt att komma på en bra favor. Detta är ju helt perfekt! Tacktacktack! Min blivande älskar M&M också, så det var liksom mitt i bullseye. Yes! Där satt den.
  • GustavB
    aminis skrev 2012-11-14 08:06:11 följande:
    Jaaaaa, äntligen! Har haft så sjukt svårt att komma på en bra favor. Detta är ju helt perfekt! Tacktacktack! Min blivande älskar M&M också, så det var liksom mitt i bullseye. Yes! Där satt den.
    Ja men se där, vad trevligt att man kunde hjälpa till :D Kommer beställa 10 pound säcken, det är ca 4,5 kg, delat på ca 60 gäster blir ungefär 75g per person, känns som det räcker ganska bra om man ska ha i en liten ask eller organzapåse. 
  • GustavB

tillägg (saknar verkligen edit funktion): En vanlig påse M&M här i Sverige väger 180g

• aminis
    GustavB: Jag tänkte också på de där säckarna (för organzapåsar kan man ju enkelt klippa ut själv här hemma för en billig(are) penning), men jag tror jag tar 5 lb, det får nog räcka.... Kanske... Haha, jag har lång tid på mig att bestämma. Vi gifter oss också i augusti 2014 Skrattande Råkade lite oavsiktligt boka kyrka idag. Haha. Hon som hade hand om bokningarna var så glad och på och jag kunde liksom inte säga nej, haha. Men det är kul! Nu har jag iaf det datumet och tiden jag vill, sen får vi se om det blir så eller ej (men det ska bli så, hehe..). Jag är nog lika mycket bridezilla som du är groomzilla tror jag.
  • GustavB

Bra gjort, lika bra att få det klart så innan annan jäkel kniper det datumet ;)
    Hur många gäster räknar du med att 5 lb ska räcka till?
    Ja precis, organzapåsar är lätt att fixa här hemma 

• aminis

Det var just det, vi har också ca 60 gäster, 64 på listan just nu (om alla skulle komma).. Haha kände mig väldigt snål helt plötsligt när du sa att du skulle ta 10 lb. Men 5 lb / 64 pers blir 35 g var. Tänkte att det är helt ok ändå meeeeen kanske ångrar mig Tungan ute Haha... Vill inte vara snål Glad

• GustavB

Svårt det där.. jag funderade på vad som skulle räcka. Kanske ska fixa en organzapåse och köpa en vanlig påse M&Ms, fylla organzan, väga den och sen ta ställning till det :p

Svar på tråden Ni som börjat planera långt innan...