• rock brud
    Äldre 5 Nov 20:36
    6492 visningar
    25 svar
    25
    6492

    Vad göra i London?

    Som titeln lyder;
    Vi åker på bröllops resa till London runt 1 december.
    Vad borde vi göra där?
    Var äter man? Vad äterman?
    å Var shoppar man?

    tror hela halva bröllopstorget varit där, så kom med era bästa tips!

  • Svar på tråden Vad göra i London?
  • Äldre 7 Nov 21:38
    #11

    Oyster cards kan man köpa i iprincip vilken kiosk som helst tror jag. När jag var där köpte vi våra i kvarters kiosken! Jag tycker också om man ändå är i London att man inte borde missa att åtminstone gå på en föreställning på West End! Jag kan verkligen rekommendera Wicked på Apollo Victoria, eller The phantom of the opera!

  • Biogra­phic
    Äldre 7 Nov 22:35
    #12

    Som Vichy skriver, de går att köpa på de flesta kiosker. Leta efter den blåa oyster-card-symbolen. Du hittar nog massa info om du googlar :)

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 7 Nov 23:14
    #13

    Åh jag beställde åk kort osv innan vi åkte! Jätte smidigt! Ska bara komma på vad sidan hette nu...

  • tinaal­pfält
    Äldre 8 Nov 09:19
    #14

    Man kan göra massor Glad Jag är också en som har bott där och tycker fortfarande att det känns som att komma hem varje gång jag åker dit. 

    Vad man kan göra beror lite på vilka dagar man är där och själklart på vad man VILL göra.

    Första punkten på listan (som några andra också har nämnt) skaffa ett oystercard! Om ni är där 3,5 dagar får det någ räknas som 4 i transportväg. Kommer ni åka i rusningstid och i vilka zoner? Beroende på vilket kan det bli billigare att köpa ett veckkort (£29:20 för zon 1 och 2 så behöver ni inte tänka på rusningstiderna) eller 4 "daily price caps"  (£7 * 4). Läs mer på www.tfl.gov.uk

    Ang shopping så är det såklart smidigt att ta svängen runt Oxford Street/Regents Street för där finns det mesta och juldekorationerna (främst på Regents Street) är fina. Dock får man räkna med att armbåga sig fram mellan x antal andra turister. Och som någon annan skrev så är primark ett mecka för budgetshopping men butiken på Oxford Street är nästan alltid översvämmad av folk. Har ni tid och vill dit kan jag istället rekommendera att åka till samma butik i Hammersmith (ligger fyra stopp västerut med piccadilly line från South Kensington) , Wood Green (hit åker alltid jag man jag brukar ju bo på gångavstånd med när jag är där Flört, ligger dock i zon 3) eller till den i Westfields shopping centre precis intill olympia arenorna (oxå i zon 3). 

    Utomhusaktiviteter finns det en del med. Parker finns det gott om ifall man känner för att åka till någon sån (kan nog vara lite kallt in dec men man vet aldrig). Hampstead Heath är en av mina favoriter och även Waterlow Park (båda i norra London nära Highgate, man kan ta tunnelbanan till Archway, zon 2, och sen åka buss vidare). Primrose Hill (nära Camden) har också en fantastisk utsikt över staden. Att ta en kvällspromenad längs Temsen brukar vara mysigt med och det finns en hel del pubbar och restauranger man kan stanna till vid när man blir hungrig eller törstig. 

    Pubar och restauranger som jag tycker är roliga eller trevliga innefattar bl.a. Waxy O'Connors (precis intill China town) som har många mysiga vrår och ett stort träd i mitten: http://www.waxyoconnors.co.uk/index.php/welcome-to-waxys-london

    Om man vill åka en bit kan man ta sig till Muswell Hill (enklast att åka till Highgate i zon 3 och ta buss, 43 eller 134, eller åka till Finsbury Park och ta buss, W7) och gå till O'Niells som ligger i en omgjord gammal kyrka: http://www.oneills.co.uk/oneillsmuswellhill/

    Om man inte vill lägga ut jättemycket på mat finns det en hel del kedjor som har god mat t.ex. Nandos (kyckling i alla dess former) http://www.nandos.co.uk/ och Giraffe (allt möjligt) http://www.giraffe.net/.

    Om man tar tunnelbanan till Angel (Northern line, bank branch) så kan man gå norrut längs Upper Street och hitta en massa restauranger, pubbar och annat smått och gott.

    Jag tror jag nöjer mig så och så kan jag kanske komma på nåt mer ifall det är något annat ni är ute efter.  

  • Want to
    Äldre 8 Nov 09:32
    #15

    Om man gillar historia och vill få lite känsla för medeltida platser i London rekommenderar jag Towern.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Towern
    Kändes som att färdas tillbaka i tiden och var ur mysigt att gå runt och titta.

  • Heobea
    Äldre 8 Nov 10:23
    #16

    Du har fått rätt mycket bra tips.
    Jag säger att som transport är buss bäst. Man får se mycket på vägen och man kommer ofta närmre sitt mål. Oystercarden är finurliga tycker jag. Vi körde med reskassa på dem. Pristaket/dygn ligger vid 8,4pund. Så åker man över det dras inget mer det dygnet. Smidigt och relativt billigt. Så vissa dagar tjänar man på att åka mer, om man kommer över de där 8,4punden. Bussen har jag för mig kostar 1,2pund/resa. Tunnelbanan beroende på i vilken zoon du åker men i de zooner man oftast åker (1 och 2) kostar det mellan 2-2,6 pund. Pengarna dras när man går ut vilket gör att du kan byta tunnelbana på samma resa vilket du inte kan med bussen. Men jag föredrar trots detta buss eftersom man kan hitta bussturer som går förbi alla turistattraktioner så man får se dem utan att behöva stå i kö.

    Primark på oxford street har du redan fått tips om men jag skriver det igen. Underbart! Vi köpte två par leggings (stickade), två ylletröjor och en sak till för typ 500kr. Så jag säger, ta med gott om väskutrymme och pengar. Finns finfina lakan, handdukar etc. som kostar det tredubbla i sverige.
    Annars är ju Harrods aldrig fel, även om man inte köper nått. Libery och Laura Ashley gillar jag med. Fina saker som man gärna vill ta med hem. Marks & Spencers matavdelningar är inte heller fy skam.
    Vad gäller marknader säger jag Camden, Notting Hill och Covent garden. Är man på covent garden ska man definitivt kliva in i affären David & Goliath. Fina kläder med roliga tryck. Apple market kan också vara spännande. Del i covent garden där lokala hantverkare ställer ut. Men om man hellre vill ha det säger jag Camden! Där spenderade jag en hel dag när jag var i LOndon senast. Finns även bra och billig mat.

    Musikal är aldrig fel. Man kan få billiga biljetter om man antingen köper dem i kiosker ute på stan eller på nätet t.ex. www.se.lastminute.com/ls/event/
    I kyrkan St. Martin in the fields vid trafalgar square kan man gå på gratiskonserter. www.smitf.org/

    Mat: ojojoj, här kan det gå pengar men det behöver inte bli så dyrt. Indier som inte ligger mitt i smeten brukar inte vara hutlöst dyra men ha jäääävligt god mat. Det finns en asiatisk restaurang i china town, Four season (har jag för mig) som är billig men god mat. Deras revbensspjäll var jävligt goda, sådär så jag inte kunde sluta äta.
    Det finns en vegetarisk restaurang som heter Food for thought på neal street (i närheten av covent garden) som har galet god mat för oss som gärna äter vegetariskt.

    Museum och sådant är alltid roligt. Tate modern är sådär lagom galet. Dessutom kan man passa på att gå förbi Shakespears the globe som ligger intill. Science museum är rätt spännande om man har tid och inte döda fötter. Victoria and Albert museum har mycket design, mode, arkitektur etc. är nog spännande. Ligger dessutom precis intill Science museum. Inte heller speciellt långt från Harrods.

  • Äldre 8 Nov 11:38
    #17

    British museum har jag för mig är gratis om man är intresserad av historia från nästan hela världen! Sen, gillar man butiker som h&m och gina tricot som kommer man älska Forever 21 på Oxford street! En amerikansk kedja som i Europa bara går att hitta i England! Älskar dom! Dom har supersköna jeans som knappt kostar en hundring i svenska kr och de håller faktums väldigt bra!

  • tinaal­pfält
    Äldre 8 Nov 12:57
    #18

    De flesta muséer är gratis i London. Min favorit av dessa är Natural History Museum som ligger mellan V&A och Science museum. De har alltifrån dinosaurier och andra lite mer nutida djur till mycket roliga utställningar och kroppen i den gamla delen. I den nya finns det mycket om jorden, i form av geologi, jordbävningssimulator typ mm

    Allmänt lunchtips för att få mer pengar kvar till middagen är att satsa på en meal deal på tesco/sainsburys/boots m.fl. Där brukar man få macka/pastasallad + dryck + snacks för ca 35 kr. 

  • Biogra­phic
    Äldre 8 Nov 14:13
    #19

    Ja forever21 är värt ett besök! Ligger på Oxford Street. Fast Vichy, jag måste bara få säga, det finns en butik i Sverige också :P

  • tinaal­pfält
    Äldre 8 Nov 14:18
    #20

    Biographic: Nu blev jag nyfiken...var ligger den?? Jag hittar inte Sverige i deras Store Locator.

  • Äldre 8 Nov 14:48
    #21

    Eftersom alla kommer med tips om vad man bör göra tänkte jag flika in vad jag tycker man kan undvika om man bara är där ett tag

    Starbucks kan vara en kul grej om man inte testat det, men Costa har bättre kaffe. Min personliga favorit är Cafe Nero. Costa har röda skyltar, Nero blå och båda ligger lite lägre i pris än Starbucks.

    Wesminster Abbey och Madame Tussads är turistfällor med mycket folk så där slösar man bort tid man kan lägga på annat tycker jag. Jag skulle också undvika Primark i december, även om det är billigt. Det är ofta smockfullt med folk på den stora shoppinggatan Oxford Street innan julen. Jag gillar mer att gå runt i department stores som Debenhams och Selfridges som ligger på samma gata. Allt ligger på Oxford street så det är som sagt värt att gå dit, men det lär vara mycket folk.

    Annars är mitt tips att gå runt till fots i centrala London. Det är förvånansvärt korta avstånd och lätt att hinna se mycket på en gång, Big Ben, Buckingham Palace, Piccadilly Circus, Trafalgar Square etc. Gå gärna genom parkerna St. James' Park och Green Park, centrala och skön omväxling mot all trafik.

    Bokhandlarna är underbara, finns tex. gigantiska Waterstones och om man som jag gillar böcker är det en dröm

  • Biogra­phic
    Äldre 8 Nov 18:05
    #22

    I göteborg om jag inte minns fel! :)

  • rock brud
    Äldre 9 Nov 17:48
    #23

    wow! Jätteskoj då ni angagerar er och skriver! Jag antecknar för fullt! Vi är 1-4.12 i london och som nån sa så är de säkert värsta ruschen. Men sånt e livet:)

    på check listan hittills är
    Musical ( mamma mia)
    Harrods
    Primark
    Naturhistoriska

    ev. towern och kiew garden .. men undrar om den vore bättre på sommar resan till London år 2040?

    Fler must dos  och dont do this tas emot. suger i mig som en svamp...:) Kanske nån anna också har nytta av tråden.

  • Äldre 9 Nov 21:07
    #24
    rock brud skrev 2012-11-09 17:48:31 följande:
    wow! Jätteskoj då ni angagerar er och skriver! Jag antecknar för fullt! Vi är 1-4.12 i london och som nån sa så är de säkert värsta ruschen. Men sånt e livet:)

    på check listan hittills är
    Musical ( mamma mia)
    Harrods
    Primark
    Naturhistoriska

    ev. towern och kiew garden .. men undrar om den vore bättre på sommar resan till London år 2040?

    Fler must dos och dont do this tas emot. suger i mig som en svamp...:) Kanske nån anna också har nytta av tråden.

    Vi kör en mini-moon till London utan barn nästa sommar så jag läser även jag och tar in allt! Jag har bott i London ett tag, men det finns ändå så många guldkorn man har missat, så jag följer denna tråd


     


    Jag kan också tipsa om puben i Muswell Hill som nån tipsade om, den i en gammal kyrka. Lite speciell är den ju


    Och att äta på små pubar istället för de stora kedjorna. Vik av från de stora gatorna så hittar man ofta små mysiga ställen.

  • Äldre 12 Nov 11:35
    #25

    Du bör inte missa Harvey Nichols som har det mesta av det bästa. Skönhetsavdelningen är mysig att bara strosa runt i.


    Notting Hill har trevliga butiker och några riktiga pärlor när det gäller second hand.


    Sedan tycker jag gamla hederliga Boots är toppen för receptfria mediciner, kosmetika och härliga tvålar.


    När du blir trött i fötterna finns alltid Starbucks som nu säljer deras limiterade julsmaker för deras latte Jag är beroende av deras gingerbread latte!

Svar på tråden Vad göra i London?