• Anonym (Nybörjare)

P-piller?

Min mamma la idag förslaget att jag kanske borde börja med p-piller. Inte för att jag behöver det som preventivmedel eftersom jag väntar med sex tills jag gifter mig. 
    Men sen kanske 2 år tillbaka så har jag fått mensvärk dagarna innan mensen startar, men nu senaste halvåret så har det blivit värre, har ordentlig mensvärk flera dagar in på mensen. Är också superkänslig ofta.

Eftersom jag inte har så mycket koll på detta så vänder jag mig till er erfarna. Tycker ni att jag borde börja med p-piller? Fungerar det för att minska mensvärken osv? Kan nämna att jag har blodpropp i släkten också, är det någon större risk då?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden P-piller?
  • Stefan och Caroline

Jag använde p-piller när jag var 14 år för att jag fick sådan mensvärk och ville få den mer regelbunden. Men eftersom jag inte tålde p-piller så vet jag inte om det kunde hjälpa, bara att barnmorskorna rekommenderade det :) Sedan kollar de ju alltid upp sjukdomar i släkten innan de skriver ut p-piller så även om du har blodproppar i släkten så kanske barnmorskan kan hitta ett p-piller som rekommenderas för dig :)

• Insanire

Jag började med p-piller när jag var 15 av samma anledning som du nämnde. Har dock ingen historia av blodproppar men de senaste åren har min pappa haft 5 hjärtinfarkter på 1½ år, vilket gjorde att jag har bytt p-piller till en annan sort som ska vara mer "lättsam".

Personligen kan jag säga att börja med p-piller förändrade mitt liv.. Jag kunde fungera när jag hade mens, vilket jag inte kunde innan. Jag gick från att blöda i 10 dagar till 5-6 dagar.. En jätteförändring.

Men kolla med en barnmorska eller läkare vad de tycker. :)

• Anonym (Nybörjare)

Okej :) Så ni tror alltså att det kan vara ett alternativ för mig? Finns det några negativa biverkningar eller är det från person till person? En mer "lättsam" sort kanske skulle vara bra för mig då, eftersom pappa, farbror och farfar haft blodproppar. 

Insanire: Usch att din pappa haft 5(!!) hjärtinfarkter på så kort tid. Känner med dig. 

Tack för svar! :)  

• Stefan och Caroline

Ja det tror jag allt . Finns ett p-piller som heter Jasmine om jag inte har fel ... Det är ett av de bästa men kostar rätt mycket . Biverkningar finns på allt men skiljer sig från person till person . Det mest vanligaste är väl huvudvärk och illamående de första 3 månaderna . Hör med barnmorskan så får du mer korrekta svar ;) Lycka till !!

• Anonym (Nybörjare)
    Stefan och Caroline skrev 2012-11-05 18:15:16 följande:
    Ja det tror jag allt . Finns ett p-piller som heter Jasmine om jag inte har fel ... Det är ett av de bästa men kostar rätt mycket . Biverkningar finns på allt men skiljer sig från person till person . Det mest vanligaste är väl huvudvärk och illamående de första 3 månaderna . Hör med barnmorskan så får du mer korrekta svar ;) Lycka till !!
    Okej, tack för svaret! :) 
  • frida o björn

Eftersom jag är barnmorska och jobbar med preventivmedel tycker jag det låter som en bra idé att du börjar med p-piller för att minska din mensvärk. Många blir i alla fall bättre. Om den första sorten man provar inte funkar bra så finns det flera andra att testa, så man behöver inte ge upp om man inte trivs med den första.

Angående blodproppar så är det bara intressant om det finns någon i din familj, dvs föräldrar och syskon, som har haft blodpropp, stroke, hjärtinfarkt eller bröstcancer. Om det inte är det och du är normalviktig och har normalt blodtryck bör du kunna använda vanliga p-piller. Allt detta kommer din barnmorska att fråga dig om vid besöket. Boka ett besök på en barnmorskemottagning så får du hjälp!

Lycka till!

• Anonym (Nybörjare)
    frida o björn skrev 2012-11-05 21:15:51 följande:
    Eftersom jag är barnmorska och jobbar med preventivmedel tycker jag det låter som en bra idé att du börjar med p-piller för att minska din mensvärk. Många blir i alla fall bättre. Om den första sorten man provar inte funkar bra så finns det flera andra att testa, så man behöver inte ge upp om man inte trivs med den första.

Angående blodproppar så är det bara intressant om det finns någon i din familj, dvs föräldrar och syskon, som har haft blodpropp, stroke, hjärtinfarkt eller bröstcancer. Om det inte är det och du är normalviktig och har normalt blodtryck bör du kunna använda vanliga p-piller. Allt detta kommer din barnmorska att fråga dig om vid besöket. Boka ett besök på en barnmorskemottagning så får du hjälp!

Lycka till!
    Tack för svar! :) 

Min pappa har haft blodpropp, är det något som kan hindra då? Annars är jag normalviktig och har normalt blodtryck, innebär detta att jag kan använda vanliga p-piller då? 

Är det vanligt att det påverkar magen något?

Tack Frida(antar jag) Glad
  • frida o björn

Hör med barnmorskan där du bor angående din pappas blodpropp. Där jag jobbar beror det på i vilken ålder han fick det. Boka en tid så kommer ni nog hitta ett piller som du kan ta som passar dig.

P-piller brukar inte påverka magen vad jag har hört. Vanliga biverkningar är huvudvärk, mellanblödning, illamående akne tex, men det brukar oftast vara i början och försvinner snart. Om det inte ger med sig så kan man byta sort.
    Din barnmorska kommer gå igenom allt detta med dig.

• tinaalpfält

Jag började äta p-piller för ca 6 år sen främst p.g.a. att jag annars spenderade 1-2 dagar i fosterställning med frossa, värk och att vara nästan okontaktbar. Det blev så mycket bättre att jag är livrädd för den dagen jag kommer att sluta med dem för att försöka skaffa barn Rynkar på näsan

Min pappa hade fått en hjärtinfarkt innan jag började äta dem. Dock var han 60 när det hända, hade rökt i många år och stressade mycket så min barnmorska trodde inte att det var någon större fara för mig att äta p-piller. 

• Anonym (Nybörjare)

Tack för svaren! 

Pappa fick sin blodpropp vid ca. 45 års ålder och detta trots att han inte är överviktig, röker eller något sånt. Så tänkte att detta kanske kan påverka då.

Uscha tinaalpfält.. Det är inte kul alls, bara varit så illa för mig ett par gånger. Det kommer nog gå bra när du slutar med dem också :) 

• Lenblo

Sent svar, men kan kanske tillföra något ändå.
    Diklofenak funkar för många bra mot mensvärk. Tyvärr lär det då blöda lite mer, inte mindre. Finns i alla fall receptfritt på Apoteket men ta då "dubbel" dos, 50 mg (de säljer tyvärr bara halvdoser receptfritt).

• MrsM

Ta kontakt med en barnmorska för bästa svar. De är ofta så himla rara och frågar och upplyser om allt vad sjukdomar i familjen betyder. Jag går på Jasmine för mina hudproblem i kombination med grava menssmärtor. Det har gjort under för mig, så rekommenderar det, men som sagt så borde du rådfråga en barnmorska angående proppar m.m.

Svar på tråden P-piller?