• dontknowatall

    En soppa

    Jag är i en sjukt jobbig sits och vill inte vara inblandad i det här alls. Jag och min partner har en gemensam vän som vi kan kalla för A. För något år sedan berättade min andra kompis som vi kan kalla för B att hen och A hade sex när dom var berusade. Trots att A vid tidpunkten var tillsammans med någon som vi kan kalla för C. Då brydde jag mig inte speciellt när jag fick reda på detta men i efterhand har jag och min partner umgåtts mer med A och C och A har ännu inget berättat om detta för C. Jag tycker bra om C och hade absolut kunnat bli vän med hen men eftersom jag vet om detta med A och B så vill jag ta ett visst avstånd för att jag känner mig skyldig som vet. Jag tror att C känner på sig något eftersom hen pratar en hel del om hen kan lita på A eller inte osv. Sen sa även C till mig att hen hoppades på att jag skulle säga något om jag visste om något sådant. Men nu är det ju så att eftersom jag har känt A mycket längre och A även är en nära vän till min partner så skulle ju dom båda "döda" mig om jag sa något till C. Och sen är även "medbrottslingen" (eller vad man ska kalla hen) B min jätte nära vän och vill inte att hen ska få skit då jag vet att hen ångrar det och känner sig dum över det. Min partner säger att jag inte ska lägga mig i och att det är deras problem och inte har något med mig att göra... Jag har försökt att tänka så men eftersom C pratar om såna här saker som att hen försöker luska ut något ur mig så får jag ju dåligt samvete och vill inte ljuga... Vad gör man i en sådan här situation? Jag känner mig fruktansvärt arg på A just nu som jag känner har satt mig i denna situation och vill fortsätta låtsas som ingenting hänt. Vi har mycket trevligt när vi umgås med A och C men nu känner jag att jag borde dra mig ur det här innan C anser mig som en vän. För jag känner mig falsk... Jag är mycket lojal som vän och har ett blödigt hjärta så jag klarar inte av det här...

  • Svar på tråden En soppa
  • Supernova

    Jag tycker att du ska berätta. Känner du inte att C förtjänar att få veta vilket svineri A håller på med?

    Att vara otrogen är aldrig okej. Det är väl skillnad om man har kommit överens men här verkar det inte skymta ett öppet förhållande. Berätta!

  • FrökenMäkelä

    Tycker du ska prata med A och säga att nu räcker det med hemligheter. Att hen A får prata med hen C för denna börjat fråga dig en massa om hen C kan lita på hen A och att du känner dig obekväm och vill inte ljuga för det är faktiskt inte din röra som du orsakat.


    Jag hade pausat vänskapen tills hen A redde ut det med hen C om deras förhållande är starkt nog att klara av det som hänt så är det bra för deras skull men du ska inte må dåligt för du vet om en hemlighet som faktiskt sårar andra inblandade.


    Kram och hoppas det löser sig till det bästa.

  • aviman
    FrökenMäkelä skrev 2012-11-05 09:13:00 följande:

    Tycker du ska prata med A och säga att nu räcker det med hemligheter. Att hen A får prata med hen C för denna börjat fråga dig en massa om hen C kan lita på hen A och att du känner dig obekväm och vill inte ljuga för det är faktiskt inte din röra som du orsakat.


    Jag hade pausat vänskapen tills hen A redde ut det med hen C om deras förhållande är starkt nog att klara av det som hänt så är det bra för deras skull men du ska inte må dåligt för du vet om en hemlighet som faktiskt sårar andra inblandade.


    Kram och hoppas det löser sig till det bästa.


    +1
  • CoG

    Det är fel av din partners nära vän och din nära vän att tvinga dig att hålla tyst om något sånt här.
    Det är en hemlighet du inte mår bra av.

    Jag tycker att du kan säga till A, som är i ett förhållande och just nu är den som gör mest fel
    att du inte går med på att hålla på den här informationen hemlig.
    Ge A ett par veckor på sig att berätta om det här för C, och blir det inte gjort så gör du det.
    Ställ ultimatum!
    C har all rätt att få veta det du vet.

Svar på tråden En soppa