• Honsofie

    Göra egen tvål, någon som vet?

    Jag är lite utanför bröllopspratet nu men märker att det är många här som pysslar och har sig (även jag) så tänkte be om lite hjälp.
    Jag ska göra julklappskorgar till svärföräldrarna, mormor och farmor och tänkte blanda lite smått och gott där i. Ska bland annat göra egna tvålar att lägga i korgarna men undrar nu om vad det är för oljor man kan använda sig av.

    Funkar massageolja eller måste det vara rena doftoljor som är snälla för huden?
    Vill ju inte att tvålmassan ska skära sig eller att oljan gör så att tvålen blir alldeles för oljig och kletig.
    Hoppas någon där ute kan ge mig lite tips :)

  • Svar på tråden Göra egen tvål, någon som vet?
  • CoG

    eteriska oljor ska det nog vara, koncentrerade, inte utspädda som massageoljor.

    Det finns säkert tips på olika dofter där man beställer annat material till tvåltillverkning

  • CoG

    Jag läste på en sida att man även kan anv sig av vanilj och kanel istället för doftoljor.

  • Honsofie

    Ja jag tänkte faktiskt använda mig av vanilj och kanel, eller något av det iaf.
    Jag har en massageolja hemma med lavendeldoft vilket jag också skulle vilja använda mig av men som sagt, det kanske ska vara eteriska oljor. Kanske räcker med att använda sig av torkade lavendelblommor för att ge lite doft. Jag tänkte använda mig av tvålmassa med sheasmör så tvålarna blir vita så kanske lite mysigt med små lavendelblommor som sticker ut lite här och där haha
    Vanilj kan ju också se mysigt ut i en vit tvål. Lite prickigt och gott doftande.

  • Chicita

    Lavendelblommor funkar, tror det finns att köpa på panduro. Dom har även eteriska oljor som är anpassade för tvåltillverkning.

  • Honsofie

    Tänkte kanske buda hem lite vaniljstänger och blommor på tradera, tror ni jag måste göra tvålarna i flera omgångar då jag har olika dofter eller går det att ha i kryddorna/dofterna efter massan smält? Får för mig att exempelvis vaniljen ger doft först om den är i den smältande massan från början men kanske bara är inbillning :)

  • Chicita

    Jag tror att du ska göra olika satser om du ska ha olika dofter.
    Annars är nog risken att det bara luktar parfymbutik i slutänden Flört 

  • Honsofie

    Haha ja kanske det, vill ju inte kväva folket med mina julklappar Skrattande

Svar på tråden Göra egen tvål, någon som vet?