• Enniie

    Hur långt innan boka vigsel i kyrka?

    Ja, det är en fråga som jag undrar. Jag och sambon hade först tänkt gifta oss borgligt, men nu vill han ha bröllop i kyrka. Så hur långt innan måste man boka för att få en "tid"? Vi hade tänkt gifta oss redan nu innan årsskiftet. Är det helt omöjligt?

  • Svar på tråden Hur långt innan boka vigsel i kyrka?
  • GustavB

    Beror nog på hur populär kyrkan är som ni är intresserad av och vart den befinner sig. 
    Jag ska boka kyrka nu på måndag, datumet är 2014, 9e aug, men vill vara absolut säker på att få den :p Så jag är ett extremfall.
    Ta och ring den kyrka ni är intresserad av direkt, här stänger bokningen för vigsel runt 15, så pass på :) 

  • PiaB

    Jag ville också vara säker på att få vårat datum och tid så jag ringde ett år innan. Hon som jag pratade med sa att det inte var en sekund för tidigt. Jag bokade i somras och vi gifter oss i augusti nästa år.


    Men som sagt så beror det på hur populär kyrkan är och hur populärt datumet är. Vissa datum är ju liksom "moderna" att gifta sig på, tänkte på typ 121212 som kommer snart


  • Enniie

    Ahaa. Okej.


     


    Jag vet inte om den är superpoppis, men visst sker det vigslar där. Jag får ringa och kolla på måndag när dom har öppet och höra mig för om det är så att dom har tid innan nyår eller inte.


     


    Tack för svar.

  • VictoriaE

    Vi bokade igar faktiskt, och ska gifta oss om 2 manader. Dock tog vi kontakt med dem redan  Augusti, men da hade kyrkan inte lagt sitt schema an, sa vi fick radet att aterkomma nu. Tror det beror valdigt mycket pa exakt var det ar. 

  • Enniie
    VictoriaE skrev 2012-11-02 15:21:43 följande:
    Vi bokade igar faktiskt, och ska gifta oss om 2 manader. Dock tog vi kontakt med dem redan Augusti, men da hade kyrkan inte lagt sitt schema an, sa vi fick radet att aterkomma nu. Tror det beror valdigt mycket pa exakt var det ar.
    Där ser man. Då får vi hoppas att vi har samma tur.
  • Principisessan

    jag bokade 8 månader innan, då skratta de bara och sa att jag var sjukt tidig. 
    Beror nog på vilken kyrka man gifter sig i och vilket datum, 

  • Enniie
    majjja skrev 2012-11-03 10:36:41 följande:
    jag bokade 8 månader innan, då skratta de bara och sa att jag var sjukt tidig.
    Beror nog på vilken kyrka man gifter sig i och vilket datum,

     


    Att det kan skilja sig så mycket. Vi bor i en mellanstor stad, och har en hel del kyrkor att välja. Dock så har vi en specifik i åtanke, och skulle det vara så att dom inte har tid inom några månader så kollar vi upp andra. Sen kan man ju också gifta sig i en annan stad om det skulle vara så.

  • lillasofie

    Vi ville ha en särskild kyrka som är väldigt populär och bokade drygt ett år innan. Då var det redan ett par vigslar inbokade nästa sommar.

  • Enniie

    Det är så olika det där märker jag. Vi får se vad dom säger på måndag när jag ringer. Jag hoppas dom har en tid ganska snart, då det är den kyrkan man vart på mest när det kommer till dop och begravning. Bara att hålla tummarna helt enkelt.

  • CharliesChoice

    Vi trodde vi var ute i sjukt god tid för några veckor sedan när vi ville boka kyrka till den 25/5 2013. Döm om vår förvåning när det redan var bokat och vi fick ta en "sämre" tid än vi tänkt oss. Överlag verkade de ha rätt uppbokat hela sommaren redan, men så gifter vi oss på Österlen där många vill gifta sig.

  • Enniie
    CharliesChoice skrev 2012-11-03 19:51:34 följande:
    Vi trodde vi var ute i sjukt god tid för några veckor sedan när vi ville boka kyrka till den 25/5 2013. Döm om vår förvåning när det redan var bokat och vi fick ta en "sämre" tid än vi tänkt oss. Överlag verkade de ha rätt uppbokat hela sommaren redan, men så gifter vi oss på Österlen där många vill gifta sig.
    Jag har alltid trott att man var tungen att boka minst ett år innan, överallt. Tror mer jag fått det från filmer osv. Nu märker man ju att det kan skilja sig ganska markant beroende på vart man väljer att ha själva vigseln.
  • Krystal

    (min syster bokande kyrkan för ett par veckor sedan för vigsel i juli, det gjorde hon på en tisdag, på torsdagen märkte hon att hon var gravid. )

  • Kjell Präst

    Jag har haft en vigsel som bokades en vecka i förväg. Det beror, som flera gånger sagts, helt och hållet på om det är en populär kyrka och om man som brudpar kan vara flexibel med tider eller om man vill ah ett speciellt datum, en speciell tid.

  • Enniie

    sambon ringde idag till den kyrka vi helst ville vara i. Och dom hade flera tider lediga, redan start nu i november. Men det blev den 22 december, så nu har jag otroligt mycket att planera.


     


    Jag har haft så mycket i tankarna och fixat så mycket än, så jag NU kom på tårtan. T.om den hade jag glömt bort. Jisses....

Svar på tråden Hur långt innan boka vigsel i kyrka?