• Zandraaa

Här kan vi dela ideer tankar. Brudar juni 2013

Ja tänkte de kunde vara kul att dela med sig lite av sina ideer och tankar och förlja varandra tills det är våran dag. Själv är vårat bröllops bokat den 1/6-2013. Kommer vara i kyrka. Har både kyrkan lokal och cateringen bokad och ska snart börja ta dag i klänningen och dom andras kläder. MEn gu så¨svårt med klänning. Vad ska man ha? Köpa i sveige eller beställa utomland? Massa olika tankar. Ringar? Vart ska man ta dom ifrån? Hmm ja de finns massa grejer som snurrar runt nu.

Dela gärna med er som sagt

När är det dax?
    Kyrka?Borligt?
    Vart?
    Hur gör ni med kläder?

JA jag kna inte komma på allt men de löser vi ;) mig kan ni äcen föärlja på bloggen. Mammatillludwig.blogg.se där ser ni lite mian planering hitills :)

• Svar på tråden Här kan vi dela ideer tankar. Brudar juni 2013
  • Kroatien2013

Vi ska gifta oss utomlands med närmaste familjen ca 20 pers. Kommer att bli borgerlig ceremoni och sen bröllopsmiddag. Håller på o kollar upp alternativ just nu, antingen blir det ett helarrangemang på ett hotell, eller så får vi vigas i stadshuset och sedan ha minifest på en restaurang. Vet ej vilken klänningstyp det blir eftersom vi kommer ha typ strandbröllop. har kollat på både enkla, korta, traditionella etc och har svårt att bestämma mig. älskar de stora klänningarna, men tror en sån blir för pretentiös så är nog mest inne på en vadlång med stor kjol (typ 50-tal) eller en hellång men stilren.

• Zandraaa

Å va mysigt med ett strandbröllop :) får man fråga vart? Har ni något datum bestämt?

• Kroatien2013

Det blir i slutet av juni i Kroatien, datum är inte satt än, beror dels på när vi får veta när gästerna kan samt vilken sorts bröllop det blir (dvs rådhuset el utomhus). Men väntar på svar fr möjliga arrangörer o hoppas kunna sätta ett datum inom närmaste veckorna.

Hur tänker du om klänning? Jag funderar på att beställa ngn billig Kinaklänning o chansa på att den är fin, eftersom det inte är hela världen om jag blir tvungen att köpa annan då de kostar så lite (relativt sett). Men vill dock gå ner typ tio kg i vikt (fick barn för ett halvår sen) så ska vänta lite att beställa, fast det kliar i fingrarna;)

Mannens kläder känns svårt, bara kostym är snyggt nog tycker jag egentligen, men det kommer att vara väldigt varmt... Ljus kostym med kortärmad skjorta att ta av till kanske...

Ska ni ha tärna o best man o hela paketet? Vi håller oss nog till våra barn som brudnäbbar eftersom det är så litet ändå.

• Zandraaa

Har haft i tankarna att beställa från kina men rädd att de ska bli fel. Men ska kolla här hemma först om jag kna hitta något :) Sambon ska ha som en längre kavaj på sig frockcoat tror vi och även bestmanen ska ha likadan. Och vi ska både tärna och bestman. Tärna och bestman e även fadrar till våran son som snart är 17 månader. Och sonen ska ha finbyxor skjorta och väst :)

• Brideshead

Jag har precis blivit medlem och det känns jätteroligt att läsa om andras bröllop! Vi ska gifta oss den 15 juni i Borgholms slottsruin. Jag kommer från Öland och min Olle är sommarölänning. Vi träffades på Öland och har sommarhus där nu så det känns väldigt speciellt för oss. Vi ska ha både vigseln och festen där, känns smidigt och det är så vackert där att jag inte kan tänka mig att vara någon annanstans. Vigseln blir borgerlig men upplagd som en kyrklig vigsel med sånger och diktläsning och ringbyte. Min fästman är kock så det blir nog mycket fokus på maten. Själv har jag snöat in på detaljer som vilken typ av blomblad som ska kastas över oss efter vigseln Vi förlovade oss i mars och kastade oss då in i planeringen så mycket av det stora är klart. Vi har bokat lokal och vigselförättare, bestämt tärna och marskalk och gjort gästlista, köpt klänning och bestämt ringar. Sen kom vi liksom av oss lite men nu har vi kommit in i planning mode igen och håller nu på och designar våra save the date-kort. Det är ju fantastiskt skoj det här med bröllop! Jag har alltid älskat bröllop och varit tärna tre gånger, brudarna i fråga var aldrig några bridezillas men jag fick smeknamnet maidzilla... När det nu är min tur gick suset bland vännerna och de skojade om att moderskeppet skulle gifta sig. Men så kom den där märkliga känslan som jag trodde var en myt: Så länge jag fick min Olle kunde jag gifta mig i gympaskor på rådhustrappan en regnig tisdag. En otroligt skön känsla som jag med gott samvete kunde avfärda och börja planera, inte mitt drömbröllop, men vårt underbara bröllop! Hittills inga som helst bridezilla-tendenser, men det finns ju gott om tid

• Zandraaa

Å grattis :) låter himla mysigt. När köpte du din klänning :)? satt precis och funderade om de är för tidigt att köpa nu. Ska iväg om 3 veckor och testa. Och vem vet kanske beställer man då :) beställde du din eller köpte du den i sverige? Har du någon bild :)? Blir ni mycket folk?

Brideshead skrev 2012-11-07 12:07:18 följande:
    Jag har precis blivit medlem och det känns jätteroligt att läsa om andras bröllop! Vi ska gifta oss den 15 juni i Borgholms slottsruin. Jag kommer från Öland och min Olle är sommarölänning. Vi träffades på Öland och har sommarhus där nu så det känns väldigt speciellt för oss. Vi ska ha både vigseln och festen där, känns smidigt och det är så vackert där att jag inte kan tänka mig att vara någon annanstans. Vigseln blir borgerlig men upplagd som en kyrklig vigsel med sånger och diktläsning och ringbyte. Min fästman är kock så det blir nog mycket fokus på maten. Själv har jag snöat in på detaljer som vilken typ av blomblad som ska kastas över oss efter vigseln Vi förlovade oss i mars och kastade oss då in i planeringen så mycket av det stora är klart. Vi har bokat lokal och vigselförättare, bestämt tärna och marskalk och gjort gästlista, köpt klänning och bestämt ringar. Sen kom vi liksom av oss lite men nu har vi kommit in i planning mode igen och håller nu på och designar våra save the date-kort. Det är ju fantastiskt skoj det här med bröllop! Jag har alltid älskat bröllop och varit tärna tre gånger, brudarna i fråga var aldrig några bridezillas men jag fick smeknamnet maidzilla... När det nu är min tur gick suset bland vännerna och de skojade om att moderskeppet skulle gifta sig. Men så kom den där märkliga känslan som jag trodde var en myt: Så länge jag fick min Olle kunde jag gifta mig i gympaskor på rådhustrappan en regnig tisdag. En otroligt skön känsla som jag med gott samvete kunde avfärda och börja planera, inte mitt drömbröllop, men vårt underbara bröllop! Hittills inga som helst bridezilla-tendenser, men det finns ju gott om tid
  • Brideshead

Grattis själv och du har ju en av de roligaste sakerna med planeringen framför dig! Jag köpte min klänning i juni i år. Det var inte meningen att vara ute i så god tid, ville bara provs lite för att se vilken typ av klänning jag ville ha. Men den fjärde eller femte klänningen jag provade ville jag inte ta av mig! Jag avskyr egentligen speglar och var lite orolig innan jag skulle prova att jag inte skulle tycka det var så roligt och att jag inte skulle känna mig fin. Men i den här klänningen kände jag mig som den prinsessa Olle tycker att jag är, så då köpte jag! På lillys brud och fest i Stockholm, superbra service! Vad tänker du dig för klänning?

• Brideshead

Vi blir runt 70 gäster förresten, och har bestämt att ha barnfri fest. Ammande mammor får självklart ta med sina små kottar, men annars vill vi ha middag och fest för vuxna. Idéer om hur man kan skriva i inbjudan utan att låta otrevlig?

• anicay

Vi kommer gifta oss den 15/6, en borgerlig vigsel på stranden är tanken så det är bara att be till vädergudarna!! :D Festlokalen vi har hyrt ligger precis i anslutning på stranden den med! 
    Vi kommer ha mellan 70-80 gäster har vi tänkt.
    Har inte provat klänningar än men har kollat en hel del på nätet.
    Vi åker till Thailand i mars och jag är lite sugen på att sy upp en klänning där men jag vet inte om jag vågar, någon som har erfarenhet av detta eller känner någon som sytt upp klänning där? :) 

• Brideshead
    file://localhost/Users/stinacellton/Desktop/phpgfnjow_thumb.jpg
  • Brideshead

Anicay, vad härligt det låter! Vi är nog många som håller tummarna för sol den dagen! Jag har sytt upp klänningar i thailand, dock vanliga festklänningar, men jag var jättenöjd. Tror det beror lite på vart du ska och vilken typ av klänning du vill ha. I bangkok kan du nog få den precis som du vill ha den, men åker du till någon ö eller mindre strandort kan det bli svårt om du vill ha en klänning med t.ex skenor i korsettliv eller som krinolinkjol. 

Jag försökte lägga upp en bild på min klänning men den hamnade på min profilsida istället, och när jag förökte kopiera in den här så blev det något slags oklickbar länk. Inte superhaj på datorer, hur gör jag??    

• Kroatien2013

Här går det lite framåt... har fått kontakt med ett hotell som verkar kunna arrangera exakt som vi vill ha det, dock väntar jag nu på priset... Klänning har jag ju sett en jag vill ha, vet inte hur länge man vågar vänta med att beställa, är ju en kina-klänning. Knälång med tyll som sticker ut. vad jag nu funderar på är om jag ska ha birdcage/flor i håret. Tycker det ser så snyggt ut och skulle passa på ett mindre bröllop, men svårt att veta om man passar i det.

hur går det för er andra?

• Brideshead

Kroatien2013, det är verkligen superfint med birdcage! Särskilt till en sådan klänning du beskriver. Tror de flesta passar i det!

• fru S 12

Hej hej, vi gifter oss i Linköping 1 juni :) Kyrka, festlokal och boende fixat!

• Kroatien2013
    Brideshead skrev 2012-11-09 15:25:16 följande:
    Kroatien2013, det är verkligen superfint med birdcage! Särskilt till en sådan klänning du beskriver. Tror de flesta passar i det!
    Hoppas jag passar i det då;) Frågan är hur stor man ska ha, finns ju allt från jätteliten till sån som täcker hela ansiktet...men man vill väl inte att det ska vara för mkt.
  • Brideshead
    Kroatien2013 skrev 2012-11-09 20:32:10 följande:
    Hoppas jag passar i det då;) Frågan är hur stor man ska ha, finns ju allt från jätteliten till sån som täcker hela ansiktet...men man vill väl inte att det ska vara för mkt.
    Tycker det är fint när det går ner på ena sidan till lite under kindbenet, men att man i övrigt ser ansiktet.  
  • Kroatien2013
    Brideshead skrev 2012-11-12 15:48:18 följande:
    Tycker det är fint när det går ner på ena sidan till lite under kindbenet, men att man i övrigt ser ansiktet.  
    ja ungefär så jag tänkt, men har nu börjat kolla på håruppsättningar o kanske ska skippa den ändå. Fast hittar jag ngn billig köper jag nog hem o testar:)
  • Brideshead

Idag har vi fått våra save the date-kort! Hade ett litet bridezilla moment när jag insåg att korten är för stora för kvadratiska kuvert och att de ur vanliga C5-kuvert måste läggas på tvären, liggande trots att de är tryckta stående. Stressade lite över det i en kvart tills jag sansade mig! Korten är superfina och väldigt vi, så åt vilket håll de ligger kanske inte är så himla viktigt ändå... Vad verkligt det känns nu när korten ska ut!!

• EEE

Vi ska också gifta oss i juni. Kyrkligt med ca 60 gäster. Än så länge har vi fixat kyrka, festlokal, frisör, fotograf, klänning, vigsellring, tärna/marshalk/värdpar/sångledare och skickat ut save-the-dates. Det enda vi har kvar att fixa i år är att spika menyn och dj sen ska vi ha planeringspaus till slutet av januari är det tänkt. Då rivstartar vi igen med att gå på bröllopsmässan. 

Svar på tråden Här kan vi dela ideer tankar. Brudar juni 2013