• maxmamma

    Fylla ut en vitguldsring på undersidan

    hej

    har köpt en vitguldsring på en auktions-sajt o ser nu på bilden att ringen inte är massiv eller hur man nu kallar det.

    Det finns 9 brilliantslipade diamanter och i infattningen på undersidan av ringen där är som en ihålig skena utan ufyllnad med guld,  medans resten av ringen är massiv just den del av ringen som ska sitta på undersidan av fingret.

    Är dålig på att förklara hur den ser ut men min fråga är kan man fylla upp med vitt guld i skenan där steninfattningarna sitter alltså undersidan av ringen där de är fast fästad?

    blev lite besviken när jag såg resten av bilderna på ringen även om den inte är superdyr. hoppas någon som är smyckeskunnig kan hjälpa mig o ge svar på hur man kan göra.

     

  • Svar på tråden Fylla ut en vitguldsring på undersidan
  • Chicita

    En anledning att det brukar vara öppet där stenarna sitter är för att ljuset ska spridas bättre i stenen.
    Så att fylla upp med guld kan vara det värsta du kan göra mot ringen.

    Ta med den till en guldsmed när du fått hem den så kan dom ge dig bra råd  

  • maxmamma

    Ok. Tänkte att ringen kanske blev vek o lättare tappade formen då den inte är massiv hela skenan. Då låter jag bli att få den utfylld där att infattningen är på undersidan. Tack för snabbt svar.

  • Chicita

    Det mesta slitaget brukar ske på insidan av handen, alltså den del som är nedåt om du sitter och skriver på datorn typ...
    Det är om du har en utstickande ring (sten som står ut) som det finns risk att fastna i med ringen och skada den om du har den på dig vid grovarbete (i stallet exempelvis). Annars bör den klara dagligt slitage om den inte är helt felkonstruerad Glad 

    Min ring har en solid skena som jag har satt i 2 diamanter i, och där är det borrat hål rakt igenom skenan för att stenen inte ska bli helt innesluten i guldet. Annars skulle dom uppfattas som mattare än vad dom är. 

  • maxmamma

    nej stenarna ser inte ut att sticka ut från skenan utan mer jämsed kanten så den borde inte kunna fastna i något så man riskerar att förstöra ringen.

    ja du har rätt i att det är den delen av ringen som är in mot handen som går sönder först, vet att jag  lyckats pajja nån guldring som var lite tunn i den delen av den som är mot handflatan när jag dammsugade en gång så ja det slits mer där så klart.

    Haha jag menade inte att jag bara dammsugat en gång i mitt liv utan det var en gång av alla gånger som ringen brakade isär på mitten.Tungan ute

    tror jag kommer ta av mig ringen när jag är i stallet o mockar o borstar hästarna för jag kommer nog inte vilja smutsa ner den med häst damm osv. 

    som alltid tack för snabba o förståndiga o kunniga svar.Glad 

  • CharliesChoice

    Ansluter till Chicita och håller med! Jag har haft en sån ring du talar om i många år och haft den på gymmet, vid städning, flytt osv och den har aldrig råkat ut för något.

    Ett litet tips med en sån ring kan vara att göra rent den ganska ofta undertill, ta en supermjuk barntandborste och lite diskmedel och varmt vatten och gnugga försiktigt på insidan av skenan där stenarna sitter. Tänk på att vara väldigt lätt på handen! Om man glömmer rengöra en sån här ring på undersidan blir det lite som att fylla igen den, stenarna har inget ljus bakom sig, eftersom smuts lätt samlas där.

Svar på tråden Fylla ut en vitguldsring på undersidan