• drömmer

    Hur fungerar det att gifta sig utomlands? (Utan gäster)

    Vi funderar på att åka iväg och gifta oss med enbart våra barn och två vittnen. Är det enbart i Svenska kyrkan man kan gifta sig utan att först behöva gifta sig innan avresan? Läser på många ställen att man först gör det hemma, och sen har en ceremoni bara i utlandet? Vi vill ju gifta oss på riktigt, en gång . Att gifta oss i svenska kyrkan utomlands känns så begränsat?! Har tusen tankar och funderingar just nu .

  • Svar på tråden Hur fungerar det att gifta sig utomlands? (Utan gäster)
  • FruW

    Jag tror att det är olika beroende på vilket land man vill gifta sig i, så det är inte lätt att svara på. Det bästa är om ni bestämmer var ni vill gifta er, sedan kontaktar ni myndigheter/researrangörer där för att se hur man kan gå till väga.

  • Bara vi

    Svenska ambassade har ju vigselrätt i några få länder. SEdan har jag läst att det i flerra länder går att gifta sig borgligt men det blir då en hel del pappaersarbete för att det ska kunna bli lagligt.

  • Lipan

    Vi gifte oss i New York i maj i år och ville inte gifta oss i Svenska Kyrkan, så vi valde City Clerks Office. Det är typ som att gå till stadshuset här hemma. Man behöver ansöka om 'marriagelicens' minst 24 timmar innan vigseln och inget behöver bokas i förväg. Däremot behöver man efteråt fixa stämplar på tre olika ställen för att vigseln ska bli godkänd utanför USA. Vi gjorde det dagen efter.
    I NY är det ju "vanligt" att gifta sig tex i Central Park och då hyra in en borgerlig vigselförrättare. Det brukar kosta ett gäng tusenlappar, likaså kostar det ganska mycket att gifta sig i Svenska Kyrkan, men på City Clerks kostade det $60, plus ca $20 för stämplarna. Plättlätt och riktigt roligt var det! Och det kändes romantiskt trots att det är lite löpandeband-princip. Är otroligt nöjd! Men har ju inte heller något annat att jämföra med. Flört


  • drömmer

    Vi funderar på Teneriffa eller kanske Lanzarote, men svenska kyrkan finns bara på Los christianos på Teneriffa, och det känns trist att begränsa sökandet av resa just dit... Vi vill ju heller inte fara runt. Var kan jag hitta info om svenska ambassaden?

Svar på tråden Hur fungerar det att gifta sig utomlands? (Utan gäster)