• teddy

Kan man ha solrosfrön att kasta istället för ris?

Ja, som rubriken lyder... kan man det?
    Är det bra? 

• Svar på tråden Kan man ha solrosfrön att kasta istället för ris?
  • Chicita

Visst kan du väl det.

Men om det är pga att det är "synd om fåglarna" som du vill ha solrosfrön istället så kan jag ju säga att det där är en skröna.

Största anledningen till att man inte ska kasta ris utanför kyrkan / vigsellokalen är att det inte alltid är så lätt att städa bort, så nästa brudpar får så att säga "gå i dina rester". Och dessutom lockar det skadedjur (råttor och duvor) till platsen, vilka skitar ner och förstör.

Så om ni vill ha riskastning - hör efter med den som bestämmer på stället ni ska vara, om det är ok.

Annars rent generellt så är min känsla när det gäller riskastning, att ris är något jag tar med själv om jag vill hedra brudparet.
    Att brudparet (eller någon i dess omgivning) sätter ett paket med riskorn eller liknande i handen på mig är ju som att säga "och nu ska du önska dom lycka till varesig du vill det eller inte". Ungefär lite som att köpa sina egna julklappar bara för att vara säker på att få några Flört 

• Marjasinus
    Chicita skrev 2012-10-29 09:18:26 följande:
    Att brudparet (eller någon i dess omgivning) sätter ett paket med riskorn eller liknande i handen på mig är ju som att säga "och nu ska du önska dom lycka till varesig du vill det eller inte". Ungefär lite som att köpa sina egna julklappar bara för att vara säker på att få några Flört 
    Visst, en svår balansgång mellan vad man kan anse som tvång och vad som bara är att vara service minded mot gästerna och se till så de själva behöver böka med att ta med risgryn. Men vad sjutton gör du på bröllopet om du inte vill hylla brudparet? :)
  • Chicita
    Marjasinus skrev 2012-10-29 09:52:11 följande:
    Visst, en svår balansgång mellan vad man kan anse som tvång och vad som bara är att vara service minded mot gästerna och se till så de själva behöver böka med att ta med risgryn. Men vad sjutton gör du på bröllopet om du inte vill hylla brudparet? :)
    Du ville väldigt gärna missförstå det där va? Tungan ute
  • teddy

Hehe ni e för roliga! 

Nä chicita de e inte för fåglarnas del jag undrar, bara tycker att det kunde vara lite festligt kanske :) 

• Chicita
    teddy skrev 2012-10-29 14:28:49 följande:
    Hehe ni e för roliga! 

Nä chicita de e inte för fåglarnas del jag undrar, bara tycker att det kunde vara lite festligt kanske :) 
    Tänk på att solrosfrön är vassa, och kan vara riktigt otäcka att få i ögonen...
    Men annars är det väl inga konstigheter (om det är ok att kasta ris och fågelfrön där ni ska vara Glad )
  • CharliesChoice

Alltså jag hade blivit väldigt ställd och inte nöjd alls om nån hade kastat solrosfrön på mig! Dom är ju förhållandevis skitstora, skitvassa och ganska skitfula..

• CharliesChoice

Jaha, jag har inte koll på mina frön, var tvungen att gå ut i köket o kolla. Det jag pratar om här ovan var visst pumpakärnor. Solrosfröna är ju lite nättare men nä, hade inte velat att nån kastade dom på mig heller!

• teddy

Hum... nja... de kanske skulle göra ont då??
    Själv tycker jag solrosfrön e fint ju så de e inte ett problem, men ja, större än ris e dom ju... 

Jag bara tycker de e rätt äckligt me riset, därför jag försöker finna andra alternativ, hehe... 

• CharliesChoice

Ja riset känns sunkigt, håller med!

Såpbubblor annars? Det blir inte samma "attackkänsla" av dom, haha! När jag var på bröllop senast hade de några speciella bubblor som alla gäster fick, skulle tydligen inte ge fläckar på kläderna.

• Chicita

Vi hade inget alls...
    Man fick inte kasta ris eller annat utanför kyrkan vi var i.
    Och såpbubblor kändes inte så medeltida Flört 

Vad är det som gör ris "sunkigt"? Förvånad

• CharliesChoice

Chicita -Haha nä såpbubblor känns inte så medeltida! (Fast såpa kanske fanns ändå? Är inte det en jäkligt gammal grej?)

Jag tycker riset känns sunkigt på två sätt, dels känns det av nån anledning väldigt nittiotal för mig, sunkigt som i omodernt alltså, men mest menar jag sunktigt som att det ligger i drivor på kyrkbacken sen och blir till gröt när det regnar på det och (antar jag) blir smasken för råttor o liknande..

• Chicita

Jodå såpa fanns nog, men då hade dom väl fått hälla det över oss hinkvis och skrubbat oss rena eller något om det skulle passat in i temat Drömmer

Jaha du menar så...
    Det finns ju socker-ris (alltså en tillverkad produkt som ska likna ris (kan vara i hjärtform också) men som består av socker. Det smälter när det regnar sen och spolas bort.
    Ska tydligen vara superbra...
    Själv får jag bara tankebilder av att man står där och är helt sockerkladdig efteråt om man blivit lite varm och svettig, eller om dom ramlar ner innanför klänningen och man har hela BH'n full i sockerkladd sen Tungan ute 

Men beroende på när man gifter sig så kanske man kan hitta helt andra alternativ som inte betyder att dom slänger något på en alls...
    Tänk att mötas av att alla gäster håller i ett tänt tomtebloss (eller kanske såna där partybloss som har längre brinntid) om man gifter sig nu på hösten eller vintern när det är lite ruggigt.
    Eller gästerna kanske kan vifta med små flaggor om det är ett "internationellt" bröllop...
    Det måste ju inte vara något som kastas, om man inte absolut vill ha det fångat på bild.
    För jag tror att det är finare på bilderna än i verkligheten Glad 

• CharliesChoice
    Chicita skrev 2012-10-30 09:45:29 följande:
    Jodå såpa fanns nog, men då hade dom väl fått hälla det över oss hinkvis och skrubbat oss rena eller något om det skulle passat in i temat Drömmer

Jaha du menar så...
    Det finns ju socker-ris (alltså en tillverkad produkt som ska likna ris (kan vara i hjärtform också) men som består av socker. Det smälter när det regnar sen och spolas bort.
    Ska tydligen vara superbra...
    Själv får jag bara tankebilder av att man står där och är helt sockerkladdig efteråt om man blivit lite varm och svettig, eller om dom ramlar ner innanför klänningen och man har hela BH'n full i sockerkladd sen Tungan ute 

Men beroende på när man gifter sig så kanske man kan hitta helt andra alternativ som inte betyder att dom slänger något på en alls...
    Tänk att mötas av att alla gäster håller i ett tänt tomtebloss (eller kanske såna där partybloss som har längre brinntid) om man gifter sig nu på hösten eller vintern när det är lite ruggigt.
    Eller gästerna kanske kan vifta med små flaggor om det är ett "internationellt" bröllop...
    Det måste ju inte vara något som kastas, om man inte absolut vill ha det fångat på bild.
    För jag tror att det är finare på bilderna än i verkligheten Glad 
    Hahaha, *ser framför mig hur folk häller såpa på Chicita*

Nej men PRECIS, det där kastandet är ju lite märkligt och lite aggresivt liksom! Och socker känns... Som du säger, väldigt kletigt? Om det är samma sockergrejjer man har på tårtor kan jag intyga att de blir otrevligt kletiga i kontakt med fukt.

Börjar fundera på om man aktivt måste fixa nåt för att inte få någon mat kastad på sig? :-O Kanske att man inte gör nån entré ut från kyrkan utan att vi går ut och stannar ute tills gästerna kommer ut. Då blir det inte lika självklart att attackera oss, haha!
  • Chicita
    CharliesChoice skrev 2012-10-30 10:01:39 följande:
    Börjar fundera på om man aktivt måste fixa nåt för att inte få någon mat kastad på sig? :-O Kanske att man inte gör nån entré ut från kyrkan utan att vi går ut och stannar ute tills gästerna kommer ut. Då blir det inte lika självklart att attackera oss, haha!
    Vi hade sagt till i förväg om att kyrkan inte tillät riskastning. Så det var ingen som hade ris med ens...
    Och eftersom att så många brudpar dessutom väljer att ta med riset själva. Som jag skrev tidigare så är traditionen med riskastning en lyckönskan där man offrar en del av sitt ris för att önska brudparet lycka och många barn (eller tja korn, havre och vete var det väl förr, ris har ju inte funnits så länge i sverige. Det var alltså en del av sitt utsäde man offrade).

Men sen hade vi valt att ha "grattis och fotostunden" lite utanför kyrkogården så att vi inte var i vägen för nästa omgång med brudpar och gäster. (det räckte med att dom var i vägen för oss och våra gäster, men den historien har jag berättat så många gånger redan Tungan ute ).
    Så vi marscherade helt enkelt ut ur kyrkan och bort till klockstapeln som stod kanske 100 meter därifrån och våra gäster fick följa oss.
    Dels gjorde det att om någon inte förstått att dom inte fick kasta ris så hade det inte varit någon katastrof för det hade inte synts i gräset där och det hade inte varit så nära kyrkan heller att den skulle skadats av ohyra.
    Men dels blev det ju också så att dom som eventuellt hade tänkt kasta ris kom av sig. För nu blev det ju inte naturligt att stå utanför och vänta på att vi kom ut till dom Flört 
  • CharliesChoice
    Chicita skrev 2012-10-30 10:19:21 följande:
    Vi hade sagt till i förväg om att kyrkan inte tillät riskastning. Så det var ingen som hade ris med ens...
    Och eftersom att så många brudpar dessutom väljer att ta med riset själva. Som jag skrev tidigare så är traditionen med riskastning en lyckönskan där man offrar en del av sitt ris för att önska brudparet lycka och många barn (eller tja korn, havre och vete var det väl förr, ris har ju inte funnits så länge i sverige. Det var alltså en del av sitt utsäde man offrade).

Men sen hade vi valt att ha "grattis och fotostunden" lite utanför kyrkogården så att vi inte var i vägen för nästa omgång med brudpar och gäster. (det räckte med att dom var i vägen för oss och våra gäster, men den historien har jag berättat så många gånger redan Tungan ute ).
    Så vi marscherade helt enkelt ut ur kyrkan och bort till klockstapeln som stod kanske 100 meter därifrån och våra gäster fick följa oss.
    Dels gjorde det att om någon inte förstått att dom inte fick kasta ris så hade det inte varit någon katastrof för det hade inte synts i gräset där och det hade inte varit så nära kyrkan heller att den skulle skadats av ohyra.
    Men dels blev det ju också så att dom som eventuellt hade tänkt kasta ris kom av sig. För nu blev det ju inte naturligt att stå utanför och vänta på att vi kom ut till dom Flört 
    Hm, ja det är ju ett bra upplägg att gå i väg. Jag är liiite orolig för det där med krock i kyrkan, vi har ju mittentiden så vigsel både före och efter, och med din story i minnet bli man ju lite nervös! Vi har ju bara 14 gäster så det är ju snabbt in och snabbt ut, men om både de före o de efter oss har typ 200 gäster kommer det ju bli trafikstockning big time.

Hur tätt var era vigseltider och vilken hade ni? I vår kyrka är det 12, 14 och 16 och vi har alltså 14. Prästen tycker att det är lugnt och sa att hon varit med om att det varit vigslar 12, 13, 14, 15 och 16, men då hade det uppstått flera krockar och många hade varit missnöjda. Nu blir det ju i stället så att de får säga nej till en massa folk.. Men jag fattar inte varför de inte kan vara lite flexibla och tillåta vigslar på tex söndagar.. Hade passat oss fint att ha vigsel på sön em och te-bjudning efteråt tex..

(Förlåt TS för viss trådkapning)
  • Chicita
    CharliesChoice skrev 2012-10-30 11:42:56 följande:
    Hm, ja det är ju ett bra upplägg att gå i väg. Jag är liiite orolig för det där med krock i kyrkan, vi har ju mittentiden så vigsel både före och efter, och med din story i minnet bli man ju lite nervös! Vi har ju bara 14 gäster så det är ju snabbt in och snabbt ut, men om både de före o de efter oss har typ 200 gäster kommer det ju bli trafikstockning big time.

Hur tätt var era vigseltider och vilken hade ni? I vår kyrka är det 12, 14 och 16 och vi har alltså 14. Prästen tycker att det är lugnt och sa att hon varit med om att det varit vigslar 12, 13, 14, 15 och 16, men då hade det uppstått flera krockar och många hade varit missnöjda. Nu blir det ju i stället så att de får säga nej till en massa folk.. Men jag fattar inte varför de inte kan vara lite flexibla och tillåta vigslar på tex söndagar.. Hade passat oss fint att ha vigsel på sön em och te-bjudning efteråt tex..

(Förlåt TS för viss trådkapning)
    Vi vigdes 15:00
    Nästa vigsel var 16:00 och den sista 17:00
    Så bara en timme emellan. Så om ni har två timmar emellan så borde det vara lugnt Solig 

Tänk bara på det där med fotografering innan eller efter. Ni kanske ska avsätta 40 min runt kyrkan för fototid och alltså ta det antingen precis innan vigseln eller precis efter. Då ska det andra brudparet ha gott om tid själva. Och om man är två som fotar samtidigt så kan man ju vara på varsin sida och sen byta Glad 
    Med lite respekt och smidighet kommer man långt.

Söndag är vilodag vet du Flört 
    Och det är andra gudstjänster som ska ske då. Kyrkan är ju inte bara en vigselplats, det är ju bara en liten del av vad dom gör Glad 
    Att dom har flera vigslar på raken tycker jag är att anpassa sig, förr fick man gifta sig samtidigt som andra om man ville ha en speciell dag, för att det var en gudstjänst med vigsel inlagt, inte en vigsel med gudstjänst inlagt (som det är i dag) 
Svar på tråden Kan man ha solrosfrön att kasta istället för ris?