• Äldre 28 Oct 21:43
    3115 visningar
    10 svar
    10
    3115

    Majblommor för budgetbuketten?

    Nu menar jag inte majblommor som i dom där små plastblommorna man sätter på jackan, utan blommor som är i säsong i maj.

    Vi gifter oss den 25/5 i Skåne med bara närmsta familjen som gäster. Det blir en enkel inramning utan så värst mycket pynt. jag kommer ha lockigt löst hängande hår och en enkel empireklänning, låga enkla skor.

    Jag hade tänkt lägga minsta möjliga engagemang vid blommorna, hade nog kunnat skippa dem helt men känner ändå att det hör till på nåt sätt.

    Jag skulle kunna tänka mig en "bunt" blommor med bara ett sidenband..? Skulle även kunna tänka mig nåt som syrenkvistar eller gullvivor eller vad som helst egentligen..

    Kort sagt, vad är i säsong i maj? Både sånt man kan plocka och sånt man köper är intressant!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Majblommor för budgetbuketten?
  • Äldre 29 Oct 01:25
    #1

    Skåne och maj är ju en god kombination-nästan oavsett hur våren blir. Antingen är den varm och tisig och då kan det redan vara full fart för sommarblommorna i maj, eller så får vi en svalare vår, men då bör ändå det traditionellt "våriga" finnas, som konvaljer, gullvivor osv.

    En bukett liljekonvaljer i all sin eleganta lyxiga enkelhet är ju hur vackert som helst-och något att passa på med, för att köpa odlade konvaljer kostar annars ganska rejält.
    Vill du plocka annat och det inte är så viktigt vad, så ta det som det kommer-att där inte skulle finnas ngt alls är helt osannolikt.
    Violer, penséer, bellis, pingstliljor, tulpaner..

    Jag tror en liten rund och ganska tät bukett skulle passa stilen du beskriver särskilt med tanke på empirskärningen. 

    Vill du ändå gå till floristen, så är "sommarblommorna" i full säsong, med allt från pioner till blåklint.

     


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 29 Oct 09:22
    #2

    Tack så jättemycket för tips!


    Jag vill liksom inte att det ska se ut som blommorna är "jättestylade", och framför allt inte med sånt där handtag.. Mer som att man bara tagit en tur i trädgården och plockat i hop nåt.

    Frågan är om man (jag) klarar att få ihop det utseendet, eller om det ändå krävs att en florist binder en riktig bukett för att det ska se bra ut? Just liljekonvaljer känner jag att jag kan få ihop själv, dom är ju föredömligt enkla att få till den där vridningen när man binder dem.

    Så pioner är i säsong i butikerna..? Det borde ju vara hyfs eneklt att få ihop en liten rund bukett själv, med typ bara tre st? Och lite blad på sidorna om?

    Nu fick jag mail från hotellet att om allt går som det brukar så kommer vi timea in äppelträden! (Gifter oss på Österlen!) Om man tar bilderna vid en äppelodling kanske man kan få tillåtelse att kapa en liten kvist att hålla i..

  • Äldre 29 Oct 11:40
    #3


    Den typen av bukett jag tänker på binder man sällan i hållare-främst för att de tunna, rätt mjuka stjälkarna på blommorna är mycket svårstuckna. Att skapa buketter med hemplockad känsla utan att det bara ser slarvigt ut är ju en konst i sig och jag brukar rekommendera att man går till floristen om man inte är så van. Men, vad man vill ha för resultat och hur man själv upplever att något ser ut är ju väldigt individuellt. På bilden har du ett exempel på blommor plockade 11 maj i år. Det är gullvivor, gökärt och nunneört, tätt bundna med citronmeliss som stöd och fyllning. Den är som en tärn/näbb-bukett i storlek och hade ju gått att göra större-men då blir det genast lite marigare att få ihop allt snyggt i slutet. Principen är densamma som med konvaljerna så klara du det ena klarar du det andra.

    Jag tror inte du ska fråga om att knipsa grenar i äppelodlingen-är det någonstans de är rädda om grenarna så är det nog där. Fråga någon med trädgård istället-där brukar finnas mer yviga träd att knipsa från.

    Fast jag tror ändå på liljekonvaljer-så klassiskt och så nästan smärtsamt vackert i sin spröda enkelhet.

    Väljer du att binda själv så tänk framförallt på följande:

    Plocka och snitta blommorna dagen innan! Låt dem dra vatten några timmar och bind sedan buketten, sätt den i vatten och låt dra till nästa dag. Vattnet ska vara rent och kallt! Inga bladdelar ska finnas i vattnet-rensa stjälkarna noga! Har du blommor du vill ska slå ut mera, så plocka dem gärna ännu tidigare och ställ dem i vas i rumstemperatur.  


     


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 29 Oct 12:21
    #4

    Jättesnygg bukett på bilden! Jag håller helt med dig om liljekonvaljer, de är ju små konstverk en och en och överväldigande i en bukett! (överväldigande på ett bra sätt!) Jag har övat på att binda liljekonvaljer extremt många gånger och känner mig safe med att det blir ok enligt min smak iaf. Jag tycker dock det är supersvårt med andra blommor som inte har långa smala raka stjälkar. Jag är nog inget floristämne, haha!
     
    Jag hade sååå gärna haft gullvivor, men de är ju fridlysta i Skåne... Och även om det är extremt lockande att plocka dem precis brevid kyrkan (vi gifter oss praktiskt taget PÅ Brösarps backar dit det går bussturer för att titta på gullvivor..) så hade jag aldrig kunnat göra det.

    Nu när jag tänker efter är det inte egentligen kostnaden för floristen jag är "rädd för" utan det handlar nog mer om att jag vill göra det själv..

    Bra tips, vet att hotellet har egna äppelträd, kan nog få lov att stjäla en kvist där.

    Hm, plötsligt har blommorna visst seglat upp som en grej som jag ändå engagerar mig rätt mkt i, där ser man.

  • Äldre 29 Oct 12:34
    #5

     


    CharliesChoice skrev 2012-10-29 12:21:05 följande:
    Hm, plötsligt har blommorna visst seglat upp som en grej som jag ändå engagerar mig rätt mkt i, där ser man.
    Hihi!

    Ja där ser man...

    Jag glömde säga att blommorna på bilden är  plockade på smålands östkust och att jag samma datum lyckades få ihop även en bukett konvaljer, men dem hade jag gärna haft på vatten i några dagar till så de hunnit slå ut mera. De hade bara hunnit så här långt:

    Men skåne ligger ju ännu lite mer före.

    Jag tycker det låter som att du ska satsa på att binda en konvaljbukett själv-det är det du är trygg med, och då blir det inga stressmoment runt den saken.

    Sedan kan din man plocka en kärleksbukett till dig varje vår och sedan dina barn och barnbarn och en dag , när det är till ditt minne någon sätter blommor, så står där säkert ljuva konvaljer vid din grav...

    Jag är förresten glad att höra att du respekterar fridlysningen-det är verkligen inte alla som gör!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 29 Oct 12:59
    #6

    Haha, allt utstakat och klart, perfekt ju!

    Ja, Österlen är väl ungefär så tidigt det blir i Sverige.. Bor i Blekinge i ett köldhål (brukar sägas att vi är är zon 2,5 fast resten av Blekinge är zon 2.) så nånstans på vägen mellan hemma och bröllop måste det vara exakt rätt säsong för konvaljerna! Hade inte gjort mig nåt om de är sådär "virgin" som på din bild, bara fint!

  • Äldre 29 Oct 13:14
    #7

    Jamen dåså!

    Apropå det där med fira dagar och till minne av osv, så är det bara så att nästan inget gör mig mer rörd än när en gammal farbror säger "ja se hon älskade ju alltid den här blomman" och så köper han den på deras bröllopsdag och åker till hennes grav. Jag kan böla bara jag tänker på det. Åh, mitt arma hjärta!Hjärta

    Pappor med sina små barn på mors dag är också väldigt rart, när ungarna får peka och välja blomma till mamma själva.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 29 Oct 13:55
    #8

    Men åå ja det är ju hur fint som helst! Verkligt känslosam branch ni har, lite skillnad mot mig som sitter och utvecklar faktureringen på ett telecombolag, haha!

    Men vad hade du sagt om jag kom in en lördag fm och sagt "fixa en brudbukett för 500kr"? Är det en irriterande kund?

  • Äldre 29 Oct 14:07
    #9
    CharliesChoice skrev 2012-10-29 13:55:44 följande:
    Men åå ja det är ju hur fint som helst! Verkligt känslosam branch ni har, lite skillnad mot mig som sitter och utvecklar faktureringen på ett telecombolag, haha!

    Men vad hade du sagt om jag kom in en lördag fm och sagt "fixa en brudbukett för 500kr"? Är det en irriterande kund?
    Jag hade sagt "Okej, har du jättebråttom?" och bett om några nyckelord för känslan och färgerna, pekat lite och visat och bett att få en liten stund på mig att fixa ihop den. Om du inte bara är nöjd med rakt över disk och inte så petigt ihopsatt förstås. Då gör jag den ju med en gång medan du väntar. 
    Men helst hade jag nog träffat dig på fredagen och fått samma beställning, men att du hämtar den på lördagen, så jag kunde göra den utan att ha kö som står och väntar. Då får jag lugn och ro.
    Det beror på vad för butik man står i -står man flera så kan ju en gå undan och fixa-och vad kunden egentligen vill ha-vissa vill ha ett lika gediget arbete utfört som den timme man normalt lägger, fast minus arbetskostnaden. Andra menar att man plockar ihop det på några minuter utan att peta för mycket.

    Å andra sidan kan en helt annan kund ta massor av tid helt utan att det är en brud, så det där vet man aldrig i förväg...

      
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 29 Oct 15:45
    #10
    passionsblomman skrev 2012-10-29 14:07:50 följande:
    Jag hade sagt "Okej, har du jättebråttom?" och bett om några nyckelord för känslan och färgerna, pekat lite och visat och bett att få en liten stund på mig att fixa ihop den. Om du inte bara är nöjd med rakt över disk och inte så petigt ihopsatt förstås. Då gör jag den ju med en gång medan du väntar. 
    Men helst hade jag nog träffat dig på fredagen och fått samma beställning, men att du hämtar den på lördagen, så jag kunde göra den utan att ha kö som står och väntar. Då får jag lugn och ro.
    Det beror på vad för butik man står i -står man flera så kan ju en gå undan och fixa-och vad kunden egentligen vill ha-vissa vill ha ett lika gediget arbete utfört som den timme man normalt lägger, fast minus arbetskostnaden. Andra menar att man plockar ihop det på några minuter utan att peta för mycket.

    Å andra sidan kan en helt annan kund ta massor av tid helt utan att det är en brud, så det där vet man aldrig i förväg...

      
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Aha ok tackar! Jag är ju absolut inte av den petiga typen när det gäller detta utom vill hellre lägga min pengar på blommorna än på att de ska petas med i en timme.. Och att tro att nån ska peta med dem i en timme fast man inte betalar för arbetstiden är ju ganska korkat? Lider med dig om du har såna kunder!
Svar på tråden Majblommor för budgetbuketten?