• Äldre 24 Oct 18:16
    5262 visningar
    21 svar
    21
    5262

    Funkar kombinationen?

    Hej! Jag och min sambo är i valet och kvalet över vem som ska byta efternamn när vi gifter oss. Vi har båda två vanliga son-namn sedan innan och det enda vi vet säkert just nu är att vi vill ha samma efternamn. Det jag vill fråga er är: Låter Kajsa Karlsson konstigt? Blir det för Ka - Ka, liksom? Jag är själv osäker... Och tacksam för åsikter och input utifrån!

  • Svar på tråden Funkar kombinationen?
  • Äldre 5 Dec 13:49
    #11
    stormhelen skrev 2012-12-05 06:06:50 följande:
    Enligt svensk lagstiftning så får man inte ha dubbla efternamn sedan namnlag 1901. Men i och med namnlagen 1982 så får man ta den ena partens efternamn som ett mellannamn. Ett mellannamn har inte samma status som ett efternamn har, därför får era framtida bar inte ta mellan namnet utan endast efternamnet. 
    det tycker jag är sjukt faktiskt!!
    Vi vill ha ett dubbelnamn , och bara för att vi gifter oss så får inte våra framtida barn heta likadant..
  • Victor­iaE
    Äldre 5 Dec 14:09
    #12
    Tilda93 skrev 2012-12-05 13:49:38 följande:
    det tycker jag är sjukt faktiskt!!
    Vi vill ha ett dubbelnamn , och bara för att vi gifter oss så får inte våra framtida barn heta likadant..
    Vet inte om jag laste lite snabbt har, sa correct me if I am wrong, men jag har alltid haft intrycket att barn far arva bade mellannamnet och efternamnet, men da kan inte deras barn arva mellanamnet, bara efternamnet. Hittade foljande pa skatteverket:

    "Barn till föräldrar med olika efternamn kan ha den enes efternamn som efternamn och den andres efternamn som mellannamn."

    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/mellannamn.4.76a43be412206334b89800020637.html 
  • Victor­iaE
    Äldre 5 Dec 14:11
    #13

    Oj, tryckte lite snabbt pa knappen dar, men jag kommer attt ha min blivandes namn som mellanamn, och mitt efternamn behaller jag, vilket innebar att vara framtida barn kan ha ett av vara efternamn som mellanamn. Glad

    Sedan sa kan det ju vara av intresse att veta att lagen ska ses om i Mars 2013, sa vi far se om man kanske kan fa ha dubbelnamn nasta ar Glad

  • Äldre 5 Dec 14:20
    #14
    Millan75 skrev 2012-11-03 20:30:38 följande:

    Har också namnfunderingar inför det stundande bröllopet. Våra barn har samma efternamn som sin pappa; ett MKT vanligt efernamn (Karlsson). Har alltid tyckt att man "ska" byta efternamn som kvinna när man gifter sig, men eftersom jag nu har ett mkt OVANLIGT efternamn så undrar "alla"vad jag ska heta - och det har fått mig att börja tveka hur jag ska göra.


    Ska jag byta? Behålla mitt eget? Eller heta båda efternamnen? Får ibland för mig att dubbelefternamnet blir lite krystat. Skulle alltså i så fall heta MatholdKarlsson....


    HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP MIG!!!!


    i ditt läge hade jag nog behållit mitt namn... bara det. 
    FrökenMäkelä skrev 2012-11-03 21:49:42 följande:

    Vad vill du? Det är ditt och din sambos val vad ni ska heta, inte alla andras.


    Jag personligen hade haft svårt att lämna ett ovanligt efternamn för ett -son namn. Min sambo hette tidigare Karlsson och när jag var gravid med första barnet så önskade jag att han skulle byta till sin pappas efternamn (hans föräldrar är inte gifta) eller så skulle barnen få mitt efternamn. Tack och lov hade han själv funderat på det, men långt innan vi träffades) på att byta men aldrig kommit till skott men nu fick han anledning att ta itu med det. Hans efternamn är bara ca 10st i sverige som heter och de är alla släkt.


    har samma situation. men min karl är helt på det klara att han ska byta från Persson till detta ovanliga släktnamn hans pappa heter. tro det är 13 i världen som heter det. och det är jag glad för. Och jag har i år bytt efternamn från Johansson till ett släktnamn (dock inte ovanligt)  så jag ska senare ha två namn, mitt som mellannamn och gubbens nya som efternamn (när han byter vet vi inte :P) när vi väl gifter oss. 
    stormhelen skrev 2012-12-05 06:06:50 följande:
    Enligt svensk lagstiftning så får man inte ha dubbla efternamn sedan namnlag 1901. Men i och med namnlagen 1982 så får man ta den ena partens efternamn som ett mellannamn. Ett mellannamn har inte samma status som ett efternamn har, därför får era framtida bar inte ta mellan namnet utan endast efternamnet. 
    men.. jag har kompisar som har haft två "efternamn" sen dom var jättesmå...??
    Papillon skrev 2012-10-24 18:16:34 följande:
    Hej! Jag och min sambo är i valet och kvalet över vem som ska byta efternamn när vi gifter oss. Vi har båda två vanliga son-namn sedan innan och det enda vi vet säkert just nu är att vi vill ha samma efternamn. Det jag vill fråga er är: Låter Kajsa Karlsson konstigt? Blir det för Ka - Ka, liksom? Jag är själv osäker... Och tacksam för åsikter och input utifrån!
    det låter bra. :) som någon tidigare skrev; det sitter bra i munnen. :) 
     
  • stormh­elen
    Äldre 5 Dec 16:09
    #15
    Tilda93 skrev 2012-12-05 13:49:38 följande:
    det tycker jag är sjukt faktiskt!!
    Vi vill ha ett dubbelnamn , och bara för att vi gifter oss så får inte våra framtida barn heta likadant..

    Ja, jag vet. Det vill vi också ha. Vi är lika upprörda som du med att våra barn inte får ta mitt efternamn som vii tänkt ha som ett mellannamn då man inte längre får ha dubblaefternamn.


    Det finns däremot ett kryphål, om du har kvar ditt efternamn och tar din m2b:s efternamn som ett mellannamn, och din m2b behåller sitt efternamn men tar ditt efternamn som ett mellan namn så får barnen ta mellannamnet från en av föräldrarna. Alltså kommer en förälder och barnen att ha samma efternamn (och mellannamn), men då har den andra förälden inte ssamma namn. Och era barns barn får inte ta mellannamnet som de då har utan bara efternamnet.


    Jätte knäppt.


    Tycker att det är super konstigt att man inte får ta dubblaefternamn. Jag kan ju förstå om man skulle gifta sig med någon som har dubblaefternamn om man själv redan har det att man då inte kan ha 4 efternamn, men då borde man ju kuna få välja och vilket av de dubblaefternamnen man vill ha.


    Men men så ser lagstiftningen ut iaf.

  • stormh­elen
    Äldre 5 Dec 16:17
    #16
    filibustern skrev 2012-12-05 14:20:18 följande:
     

    Om ett dubbelefternamn har tagits innan namnlagen 1901 så finns de kvar i släkten, och de får ha kvar sina dubblaefternamn. Har de "dubblaefternamnen" tagits efter det så är det inte ett dubbelefternamn utan efternamn och mellannamn. Måde efternamnet och mellannamnet skrivs ut på viktiga dokument och sådana saker vilket då kan se ut som att det är ett dubbelefternamn, fast det igentligen inte är det. Jag tror att det kan vara därför som många inte vet att man inte får ha dubblaefternamn längre.


    Jag hade inte koll på det själv förens vi började prata om det här med att vi ville ha dubbelefternamn. Vi sökte lite på internet om information om hur man gör. Vi hittade då information om att man inte fick ha dubblaefternamn. Vi ringde då PRV för att kola med dem, och de bekräftade informationen vi hittat. Sedan berättade de om kryphålet som jag skrivit om i inlägget ovan.


    Efter det så har jag även läst namnlagen själv.

  • Äldre 5 Dec 17:16
    #17
    stormhelen skrev 2012-12-05 16:09:34 följande:

    Ja, jag vet. Det vill vi också ha. Vi är lika upprörda som du med att våra barn inte får ta mitt efternamn som vii tänkt ha som ett mellannamn då man inte längre får ha dubblaefternamn.


    Det finns däremot ett kryphål, om du har kvar ditt efternamn och tar din m2b:s efternamn som ett mellannamn, och din m2b behåller sitt efternamn men tar ditt efternamn som ett mellan namn så får barnen ta mellannamnet från en av föräldrarna. Alltså kommer en förälder och barnen att ha samma efternamn (och mellannamn), men då har den andra förälden inte ssamma namn. Och era barns barn får inte ta mellannamnet som de då har utan bara efternamnet.


    Jätte knäppt.


    Tycker att det är super konstigt att man inte får ta dubblaefternamn. Jag kan ju förstå om man skulle gifta sig med någon som har dubblaefternamn om man själv redan har det att man då inte kan ha 4 efternamn, men då borde man ju kuna få välja och vilket av de dubblaefternamnen man vill ha.


    Men men så ser lagstiftningen ut iaf.


    Jo men jag vill ha samma efternamn som min blivande man, annars försvinner lite utav saken att gifta sig, tycker jag :)
    Men hoppas det ändras!!
  • stormh­elen
    Äldre 5 Dec 17:30
    #18
    Tilda93 skrev 2012-12-05 17:16:01 följande:
    Jo men jag vill ha samma efternamn som min blivande man, annars försvinner lite utav saken att gifta sig, tycker jag :)
    Men hoppas det ändras!!

    Ja, jag håller med. Poängen är ju med ett namnbyte att man vill ha samma namn och att ens barn ska få ta de namnen.


    Jätte knäpp lag. Vi får helt enkelt hålla tummarna att den ändras.


    Men fram till dess så kommer vi iaf få ta mitt namn som mellannamn, och min m2b:s efternamn. =/

  • Äldre 5 Dec 18:43
    #19
    stormhelen skrev 2012-12-05 17:30:35 följande:

    Ja, jag håller med. Poängen är ju med ett namnbyte att man vill ha samma namn och att ens barn ska få ta de namnen.


    Jätte knäpp lag. Vi får helt enkelt hålla tummarna att den ändras.


    Men fram till dess så kommer vi iaf få ta mitt namn som mellannamn, och min m2b:s efternamn. =/


    Joo samma här! , och vi båda vill att våra framtida barn ska heta som oss.
    Hoppas verkligen den ändras!
  • Victor­iaE
    Äldre 7 Dec 18:56
    #20

    www.regeringen.se/sb/d/12512/a/137844

    Kan vara av intresse- hoppas hoppas hoppas att det blir nagon andring i Mars =)

  • stormh­elen
    Äldre 7 Dec 19:32
    #21
    VictoriaE skrev 2012-12-07 18:56:11 följande:
    www.regeringen.se/sb/d/12512/a/137844

    Kan vara av intresse- hoppas hoppas hoppas att det blir nagon andring i Mars =)
    Ja, vi får verkligen hoppas att det ändras. Dock så kan det säkert ta några år innan den nya lagen vinner laga kraft efter att en granskning har gjorts. Men skulle beslut tas att man ändrar namnlagen så är det iaf ett steg i rätt riktning. Man kan ju kanske ändra sitt mellannamn till ett efternamn om det skulle vara möjligt.
Svar på tråden Funkar kombinationen?