• lenuz

Släp på klänningen.

Funderar på om jag törs köpa en klänning med släp. Pratar inte om ett släp på flera meter, utan det sk. courtsläpet som är 50 - 80 cm långt. Vi ska ha livemusik på festen och det kommer att bli styrdans hela kvällen. Är rädd att nån ska trampa på släpet, är då klänningen dessutom axelbandslös, har man så skrivit receptet på en katastrof? Vill ju inte heller att den ska få hål efter skoklackar. Att den blir smutsig bryr jag mig inte om, det är ju helt ofrånkomligt.

• Svar på tråden Släp på klänningen.
  • Chicita

Det är ju bara att fästa upp det Glad

Det finns olika sätt att "bustla" släpet (bustle the train)
    Men det jag brukar rekommendera är att sy i två band på insidan av klänningen.
    ett i rumphöjd och ett en bit ner. Hur långt ner får man testa sig fram till.
    När man sen vill bli "släp-lös" så knyter man ihop banden och vips så är klänningen kortare.
    Det går att göra åt andra hållet också. Man syr fast en knapp i rumphöjd och en ögla en bit ner och sen hänger man öglan på knappen. 

• married observer

Min sömmerska gjorde ungefär som Chicita skriver - två band i underkjolen i "rumphöjd" och en liten hälla (av en liten bit band) på undersidan av släpet att trä banden igenom. Fast det räckte inte med att binda upp släpet på bara ett ställe för mitt släp var så brett (jag tror generellt sett att det behövs mer än ett "uppbindningsställe"). Jag tror jag hade så att kjolen knöts upp på ca 10 ställen, fördelat från vänster till höger höft. Min tärna och min syster hjälptes åt att knyta upp släpet i en paus vid middagen.

• Chicita
    married observer skrev 2012-10-17 13:55:00 följande:
    Min sömmerska gjorde ungefär som Chicita skriver - två band i underkjolen i "rumphöjd" och en liten hälla (av en liten bit band) på undersidan av släpet att trä banden igenom. Fast det räckte inte med att binda upp släpet på bara ett ställe för mitt släp var så brett (jag tror generellt sett att det behövs mer än ett "uppbindningsställe"). Jag tror jag hade så att kjolen knöts upp på ca 10 ställen, fördelat från vänster till höger höft. Min tärna och min syster hjälptes åt att knyta upp släpet i en paus vid middagen.
    Ja beroende på hur klänningen ser ut och hur långt och brett släpet är så kan det behövas mer än ett ställe.
    Men många gånger kan det räcka med bara ett om inte släpet är så stort.
    Och om det känns lite för lite så kan man göra två ställen ett under varje skinka (om man säger så) och sen dom som är längre ner sätter man lite bredare än dom som är under rumpan 
  • married observer

Ja vi prövade oss fram, jag och sömmerskan, och med min klänning var vi tvungna att ha jättemånga uppknytningsställen. Men vår målsättning var inte bara att få undan släpet utan att få undan det utan att det egentligen syntes att det var undanstoppat dessutom.

• 1995 11 17

Hej

Jag tänkte oxå komma med några råd i frågan från TS.
    Alla förslagen innan är hur bra som helst men vill gärna poängtera att vilken metod som är bäst beror på vilken sots tyg det är i släpet och övriga kjoldelen. Ett tunnare tyg som inte väger så mycket kan man mycket väl hänga upp i en upphängning under kjolen mitt bak. Har man mycket tyg, flera lager eller stelare och tyngre tyg bör man ha flera upphängningar. Jag är själv sömmerska och har provat många varianter. Jag tycker dock att om man behöver mer än en upphängningspunkt så blir resultatet snyggast om det är ojämnt antal tex 3 eller 5. Risk finna annars att man får det att se ut somman har en stor blöja unden ändan om det inte finns något på mitten som håller upp. Svårt att förklara bättre men jag hoppas ni förstår. Till en tjej jag sydde ett släp hade jag samma tyg på undersidan av släpet som i hela kjolen och när dem hade dansat valsen så vek jag upp släpet utanpå kjolen i lite vågformade vek och fäste helt enkelt med stora säkerhetsnålar från insidanså dem inte syntes, då blev resultatet en snygg drapering nertill mitt bakpå kjolen.

Bra är att ha någon vän somkan hjälpa en att prova hemma i förväg som sen även kommer att vara med på festen och hjälpa till när det är dags för att släppa loss på dansgolvet.

Nu gällde TS fråg ett kortare släp men ifall någon annan med funderingar på släp som är länge läser så är ett bra tips att ha en ögla på undersidan av släpet nästan längst ut som man sen kan ha runt handleden när man dansar. Men då ska det inte vara för tungt och styvt tyg.

Lycka till med era släp!!

Svar på tråden Släp på klänningen.