• Tokig

Gift, vad händer nu (Pass, körkort etc)

Jag gifte mig 121006.

Vår vigselförrättare skickade in vigselbevis och sånt. Vi skickade i förväg in namnbytesblanketten till Skatteverket för mig. Och jag anmälde adressändring till Svensk adressändring igår.

Men sen då... vad ska jag göra nu?

Jag antar att det kommer hem ett papper, eller ett nytt personbevis när allt gått igenom i folkbokföringen (eller??) och jag gissar också att många företag (typ ICA-kort, HM, och liknande) får sina uppgifter från folkbokföringen så där kanske det inte heller är något att tänka på.

Men hur gör jag med körkort och pass? För att få nytt pass behöver jag ju ett giltigt ID, är mitt gamla pass giltigt i detta sammanhanget trots fel efternamn eller måste jag först fixa körkort?

Snälla, alla ni duktiga som redan gjort allt detta. Kan ni inte skapa en "efter-bröllopet-att tänka-på-checklista" eller "Byta efternamn för dummies"

• Svar på tråden Gift, vad händer nu (Pass, körkort etc)
  • Sofiiiz
    Chicita skrev 2012-10-22 14:58:55 följande:
    Jag kunde inte använda ett sånt fotoboxfoto på mitt vanliga ID så jag tror inte att du kan använda det på körkort heller. Du behöver nog till en fotograf som tar sådana kort...
    Det går bra att göra det! Bara man följer alla måttbestämmelser som följer med, de står på papperna man ska skicka in vilka mått de ska vara. Det är bredden och höjden på kortet. Och ett mått mellan hakspetsen och näsan man ska följa. Om de måtten stämmer så funkar de med fotot. Sen ska de vara en ljus bakgrund.

Du väljer själv var du fotograferar dig, det kan till exempel vara i en fotoautomat, fotoateljé eller hos en handlare som tillhandahåller fotografering. Du ska bifoga ett foto i ett exemplar när du skickar in ansökan om körkort på den särskilda blanketten för det (grundhandlingen). Det är viktigt att fotot är av god kvalitet och följer dessa anvisningar:

Fotot lämnas i ett exemplar och ska vara välliknande. Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt. Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran. Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon. Du får inte ha mörka eller färgade glasögon.* Du får inte ha någon huvudbonad eller liknande.* Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor. Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet. Avståndet mellan pupill och hakspets ska vara 14-17 mm. Fotografiet ska vara renskuret 35 mm brett, 45 mm högt och ha runda eller skarpa hörn. Både svartvita foton och färgfoton är godkända. På det färdiga körkortet kommer dock fotografiet att återges i svartvitt även om färgfoto lämnats.

Transportstyrelsen har flera kontor över hela sverige där man kan ta kort på plats om man hellre vill det, då funkar de som hos Polisen när man gör ett nytt pass.
    http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fornyelse/fotoanvisningar/
  • sanon
    Sofiiiz skrev 2012-10-23 09:11:13 följande:
    Det går bra att göra det! Bara man följer alla måttbestämmelser som följer med, de står på papperna man ska skicka in vilka mått de ska vara. Det är bredden och höjden på kortet. Och ett mått mellan hakspetsen och näsan man ska följa. Om de måtten stämmer så funkar de med fotot. Sen ska de vara en ljus bakgrund.

Du väljer själv var du fotograferar dig, det kan till exempel vara i en fotoautomat, fotoateljé eller hos en handlare som tillhandahåller fotografering. Du ska bifoga ett foto i ett exemplar när du skickar in ansökan om körkort på den särskilda blanketten för det (grundhandlingen). Det är viktigt att fotot är av god kvalitet och följer dessa anvisningar:

Fotot lämnas i ett exemplar och ska vara välliknande. Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt. Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran. Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon. Du får inte ha mörka eller färgade glasögon.* Du får inte ha någon huvudbonad eller liknande.* Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor. Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet. Avståndet mellan pupill och hakspets ska vara 14-17 mm. Fotografiet ska vara renskuret 35 mm brett, 45 mm högt och ha runda eller skarpa hörn. Både svartvita foton och färgfoton är godkända. På det färdiga körkortet kommer dock fotografiet att återges i svartvitt även om färgfoto lämnats.

Transportstyrelsen har flera kontor över hela sverige där man kan ta kort på plats om man hellre vill det, då funkar de som hos Polisen när man gör ett nytt pass.
    www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/forny...
    Jahaaa så det går, va bra! Men undrar lite hur man vet när man fotar sig att det är 14-17 mm mellan pupill och hakspets, är det först efter man fotat som man vet och har resultatet i handen.. Eller om det finns nå "mallar" i dessa fotoautomater
  • Chicita
    Sofiiiz skrev 2012-10-23 09:11:13 följande:
    Ok det var något nytt för mig. Jag har fått höra "du kan gå till XX dom tillhandahåller fototjänster för id mm".
    Men jag tror nog ändå att jag hellre går till en sån i fortsättningen också och är säker på att bilden blir rätt med mått och sånt. På vissa sådana ställen får man ju också godkänna bilden innan dom printar ut den. Så då slipper man dom där "oj jag var inte klar-korten" som man kan få i en automat Glad 
  • Sofiiiz
    sanon skrev 2012-10-23 09:51:41 följande:
    Jahaaa så det går, va bra! Men undrar lite hur man vet när man fotar sig att det är 14-17 mm mellan pupill och hakspets, är det först efter man fotat som man vet och har resultatet i handen.. Eller om det finns nå "mallar" i dessa fotoautomater
    De ser man inte förrän efteråt, bara att ta med en linjal. Men de flesta fotoautomater är ju till för att ta ID, avståndet avgörs ju på hur nära eller hur långt bort man är från kameran. Och så ska man titta rakt fram på kortet nu, förut skulle man visa ena örat. Men de tror jag inte är nått krav längre.
  • Aniara4

Beställer man id-kort hos polisen (sånt som även gäller för resor inom Schengen) fotograferar de en ju där, precis som för passet. Men körkort antar jag att man måste skicka ett eget foto?

Jag tror också fotoautomaterna i regel är inställda för att ta foton i rätt format. Se bara till att vara noga med att följa markeringarna. Iofs, sist jag använde en sån (till en visumansökan) hamnade jag snett i bild ändå, vete sjutton hur det gick till!

• Lindan

Hejsan! Är det någon som vet hur det funkar om man ska resa redan dagen efter bröllopet? Mitt gamla namn på pass och biljett men nytt iom vigseln. Tänkte redan nu sända in papper Ang namnändring, gifter oss 12.12.12. Så nya namnet gäller väl efter det datumet? Men hur gör jag med pass o biljett? En heeeeel vetenskap detta. Haha!

• Chicita
    Lindan skrev 2012-10-24 11:05:03 följande:
    Hejsan! Är det någon som vet hur det funkar om man ska resa redan dagen efter bröllopet? Mitt gamla namn på pass och biljett men nytt iom vigseln. Tänkte redan nu sända in papper Ang namnändring, gifter oss 12.12.12. Så nya namnet gäller väl efter det datumet? Men hur gör jag med pass o biljett? En heeeeel vetenskap detta. Haha!
    Om du bokar resan i ditt gamla namn (alltså så pass och biljett har samma namn) så brukar det gå bra.
    Men om prästen / vigselförrättaren är snabb med att skicka in papperna om genomförd vigsel och ni är borta lite längre så kan man få problem på hemresan om dom scannar passen och inte bara läser av dom manuellt.

Vi bad vår präst att vänta en vecka med att skicka in intyget till skattemyndigheten helt enkelt, för då skulle vi hinna hem innan namnändringen gick igenom offentligt.
    Det kan ta mellan en vecka och en månad (ibland mer) innan skattemyndigheten har godkänt intyget och din namnändring går igenom i alla instanser. 
  • Lindan

Underbart! tackar för svaret. Vi gifter oss den 12.12.12 o så drar vi den 13e till london över helgen.
    Då ska jag be vigselförrättaren att skicka papprena på måndagen ist.
    Men kan jag redan nu sända in papprena för namnändringen? Det går igenom när vigselförrättarens pappper inkommer vad jag förstått?

• snuttitess
    Lindan skrev 2012-10-24 16:06:45 följande:
    Underbart! tackar för svaret. Vi gifter oss den 12.12.12 o så drar vi den 13e till london över helgen.
    Då ska jag be vigselförrättaren att skicka papprena på måndagen ist.
    Men kan jag redan nu sända in papprena för namnändringen? Det går igenom när vigselförrättarens pappper inkommer vad jag förstått?
    Jo stämmer de går igeom då :)
  • Chicita

Precis, jag håller med snuttitess.
    Och om du inte skickar in papperna för namnändringen innan vigseln så tror jag att det är lite mer jobb med bytet i efterhand (även om det inte är omöjligt på något sätt Flört )

• Tokig

Och det kostar pengar att göra det efteråt. Blir nsmnändring hos PRV = ca 1800 kr om man gör det efteråt.

• Sofiiiz

Namnändringen ska lämnas SENAST samma dag som vigseln till vigselförättaren, annars blir de ett namnbyte via PVR.

• Fästmön

Jag gifte mej i maj och namnändringen gick igenom efter ett par veckor. Har dock inte ansökt om att byta pass förrän för en vecka sedan typ. Jag har nämligen haft flera resor inplanerade och trodde man var tvungen att lämna in passet i samband med att man ansökte om nytt...

Jag har rest till Grekland, Frankrike, Ungern, Storbritanien och nästa vecka drar jag till Polen med min gamla pass. Det har inte varit några som helst problem hittilss och jag hoppas det går bra nsäta vecka också =)

Det står tom på polisens hemsida att man kan resa med sitt gamla pass till dess att man har skaffat ett nytt - även om namnändringen redan gått igenom, så det borde inte vara några problem.

• purpleflower

Har också läst att Transportstyrelsen automatiskt skickar ut papper om förnyelse av körkort när de ser att man har bytt namn. Men hur lång tid tog det för er att få hem dessa papper? Vi gifte oss den 15/9 och jag har fortfarande inte fått några papper hemskickade. Och jag fick bekräftelse från skatteverket ca 2 veckor efter att mitt namnbyte gått igenom. Men det kanske är normalt att det tar så lång tid..? Hmm man kanske ska ringa och skynda på dem lite annars :)

Bra att ni tog upp det där med passet, jag visste faktiskt inte att man kunde gå dit med sitt gamla pass och fixa ett nytt. Trodde man var tvungen att ha ett giltigt körkort eller ID-kort med sitt nya namn. Mitt nuvarande pass går inte ut förrän om nåt år så då kan jag ju gå dit och göra ett nytt med en gång då jag måste ha till vår bröllopsresa i januari.

Angående andra kort så fick jag vissa automatiskt men fick själv beställa några andra. 

• sanon
    purpleflower skrev 2012-11-06 10:33:41 följande:
    Har också läst att Transportstyrelsen automatiskt skickar ut papper om förnyelse av körkort när de ser att man har bytt namn. Men hur lång tid tog det för er att få hem dessa papper? Vi gifte oss den 15/9 och jag har fortfarande inte fått några papper hemskickade. Och jag fick bekräftelse från skatteverket ca 2 veckor efter att mitt namnbyte gått igenom. Men det kanske är normalt att det tar så lång tid..? Hmm man kanske ska ringa och skynda på dem lite annars :)

Bra att ni tog upp det där med passet, jag visste faktiskt inte att man kunde gå dit med sitt gamla pass och fixa ett nytt. Trodde man var tvungen att ha ett giltigt körkort eller ID-kort med sitt nya namn. Mitt nuvarande pass går inte ut förrän om nåt år så då kan jag ju gå dit och göra ett nytt med en gång då jag måste ha till vår bröllopsresa i januari.

Angående andra kort så fick jag vissa automatiskt men fick själv beställa några andra. 
    Vi gifte oss 27/10, fick hem bekräftelsen för namnbytet efter 10 dagar & pappren om körkortet efter 11-12 dagar.
  • purpleflower
    sanon skrev 2012-11-09 17:59:57 följande:
    Vi gifte oss 27/10, fick hem bekräftelsen för namnbytet efter 10 dagar & pappren om körkortet efter 11-12 dagar.
    Ja det låter ju mer rimligt än typ 2 månader! Då har de säkert glömt bort mig, får ringa och kolla Glad
Svar på tråden Gift, vad händer nu (Pass, körkort etc)