• PoL
    Äldre 10 Oct 10:30
    2086 visningar
    1 svar
    1
    2086

    Budgetbröllop som blev hur bra som helst...

    Glad
    Hej på er alla!
    Vi gifte oss i helgen (för andra gången efter två år av  tråkiga år av separation o skillsmässa)
    Vi hittade tillbaka till varandra och vi kände ett stort behov av att ha en fest för de vänner som vi båda känner och som vi nu båda gemensamt kunde återknyta till.

    Vi hade inte råd med ett traditionellt cateringbröllop, utan vi bad alla gäster att ta med sig antingen en varmrätt eller en tårta.

    Vi hade tur, som hade ett underbart köksteam bestående av ngra av gästerna o ngra andra frivilliga. Vi hade också tur som kunde få en lokal gratis via jobbet. (Kan man inte det, får man ju försöka på andra vis, finns nog lokaler hos bostadsrättsföreningen eller på området där man bor, som inte behöver vara så dyra).
    Vi skrev i inbjudan att det var festen som var presenten, vi förväntade oss inga presenter i traditionell mening. En sådan förklaring tror jag öppnar upp så att folk förstår att knytis inte är ngt konstigt.
    Hon använde samma brudklänning, lite omsydd (för 300 kr hos en skräddare) och jag tog de finkläder jag redan hade. Stor skillnad på vad skräddare tar i pris, värt att notera för den som måste köpa begagnat.
     
    Ringarna köpte vi hos titanringar.com, för sammanlagt drygt 5000 kr. Det var den dyraste posten.

    Sedan bidrog vi med en tårta för 750 kr (Ica bageri, 30 bitars, vi ville ha en festlig tårta bland andra hembakade, kunde nog ha hittat en billigare tårta via Coop, men vi var sent ute)

    Vi köpte också själva sallad, tzaziki,dricka (ej alkohol i detta fall, då får man nog göra på ett annat sätt, t ex i förra bröllopet köpte vi ngra vinflaskor för ett drygt glas per vuxen ungefär, inte mer) baguetter o allt kring dukningen.
    Sedan köpte vi godis till barnen och massor av frukt (vi skippade chips o liknande)
    Våra kostnader för detta var ca 2000 kr.

    Sedan tillkom 1300 för brudbukett och blomdekorationer, inköpt hos en blomaffär förstås.
    (Hade det varit sommar, kunde vi ha plockat blommor själva o sparat hundralappar, förstås).

    Musik: dator kunde kopplas till en ljudanläggning som redan fanns på plats, vilket var smidigt o enkelt. Alternativ hade man behövt låna eller köpa en högtalare begagnat.

    All praktisk hjälp kunde vi få från våra gäster, som alla var nära vänner (detta kan ju vara lite svårare att be om, när man bjuder släktingar som man träffar mer sällan).  I vårt förra bröllop fick vi göra mer själva även kring maten, trots att vi hade catering
    , så att be gäster (i alla fall ngra som man känner väl) är inget konstigt idag, tror jag.

    Vigseln var kyrklig i min hemförsamling i Svenska kyrkan. Gratis när man har ordinarie präst o kantor (betalade en trumpetare i förra bröllopet).

    Nu blev det ändå så, att ngra gav oss penninggåvor, men det borträknat stannade våra kostnader på ca 9300 kr.

    Hoppas att dessa rader kan ge ngn tips. Tror dock att det går att ha det ännu billigare, det beror ju också på antalet gäster, vi var totalt ca 70 personer, varav många barn.
  • Svar på tråden Budgetbröllop som blev hur bra som helst...
  • Äldre 14 Oct 11:34
    #1

    Grymt!

Svar på tråden Budgetbröllop som blev hur bra som helst...