• CoG

Klänning med korsettliv 36 passar även 34?

En klänning med korsettsnörning i strl 36, passar den mest troligt även en med strl 34?
    Ser det konstigt ut när man snör den för den 34, eller ser det ok ut?

Kan man korta av alla typer av underkjolar?
    Vilka går att anpassa i längt utan att kapa av dom?

Jag har kanske råkat hitta en till klänning....

• Svar på tråden Klänning med korsettliv 36 passar även 34?
  • Chicita

Det är nog svårt att säga rent generellt.

Om det är en V-snörning så bör det gå att dra ihop den i ryggen så den passar en storlek mindre, men den blir ju inte direkt mindre över höfterna för det, så det hänger ju mycket på modellen. 
    Om det är en I-snörning däremot så går det inte att dra ihop den något alls, eller i alla fall väldigt lite 

• CoG

Så här ser den ut.

Då jag kollar storlekstabeller ligger jag precis mittemellan 34 och 36 med mina mått.
    Men är den något stor ändå med passformen så ska det väl gå att ordna det om man går till en sömmerska?
    Jag kommer att behöva göra något åt längden på den iaf, om den nu kommer hem till mig.

• Chicita
    CoG skrev 2012-10-10 11:45:04 följande:
    Så här ser den ut.

Då jag kollar storlekstabeller ligger jag precis mittemellan 34 och 36 med mina mått.
    Men är den något stor ändå med passformen så ska det väl gå att ordna det om man går till en sömmerska?
    Jag kommer att behöva göra något åt längden på den iaf, om den nu kommer hem till mig.
    Så länge som det inte sitter några broderier över sömmarna så brukar det inte vara något problem att ändra storleken.
    Om klänningen sitter på en docka med mått som passar en 36:a där så borde det gå att dra åt en bit till utan att det ser konstigt ut.
    Det där verkar vara någon kombination av V och I. Har inte sett riktigt den varianten förutFörvånad 
  • CoG
    Chicita skrev 2012-10-10 15:24:37 följande:
    Så länge som det inte sitter några broderier över sömmarna så brukar det inte vara något problem att ändra storleken.
    Om klänningen sitter på en docka med mått som passar en 36:a där så borde det gå att dra åt en bit till utan att det ser konstigt ut.
    Det där verkar vara någon kombination av V och I. Har inte sett riktigt den varianten förutFörvånad
    Jasså, är den där varianten en mix mellan de två?
    Det visste jag inte...

Vad menar du med broderier över sömmarna?
    Verkar det vara så på den här klänningen?
  • CoG
    Chicita skrev 2012-10-10 15:24:37 följande:
    I värsta fall får jag se till att äta upp mig inför bröllopet, eller skaffa en vadderad korsett som fyller ut (och svettas som en gris under ;) )
  • Chicita

En V-formad snörning går inte ihop i ryggen, den blir bredare och bredare ju längre upp man kommer.
    En I-formad snörning ska i princip gå ihop när man snör den. Den kan glipa lite, men det är inte meningen att det ska vara något större mellanrum.
    Tänk medeltidskläder där man i princip snör ihop sömmen mitt bak istället för att använda dragkedja.

Den här har raka kanter förutom längst ner och högst upp, så det är inte en riktig V-snörning och eftersom den är så bred med ett V i botten så är det ju inte heller en I-snörning.

Om klänningen har broderier över sömmarna så går det ju inte att öppna sömmarna och justera utan att förstöra broderierna. 

• CoG

Jag klurar på hur mycket man kan dra åt den.

Den stora bilden är tagen på hon som säljer sin klänning, det är strl 36.
    på den infällda bilden är det en som har en likadan klänning, men den är snörd tightare.

Jag sitter och jämför bilderna och funderar på hur mycket jag skulle behöva dra åt och om det är möjligt att minska den 1 eller iaf en halv storlek.

• Chicita

Det ser ju ut som om den går att dra åt lite, och i värsta fall kan man kanske ta in den lite i sömmen under armen (sidosömmen) där det märks minst om broderierna blir lite "sneda" eller försvinner in i sömmen lite

• CoG

Där sidosömmen är skulle det nog inte alsl göra ngt att sy in, det går ju redan rakt av där.

• Chicita
    CoG skrev 2012-10-10 21:23:59 följande:
    Där sidosömmen är skulle det nog inte alsl göra ngt att sy in, det går ju redan rakt av där.
    Ja det ser bra ut, där kan man nog ta in någon cm utan att det blir konstigt Glad
  • CoG
    Chicita skrev 2012-10-10 21:42:46 följande:
    Ja det ser bra ut, där kan man nog ta in någon cm utan att det blir konstigt Glad
    Då får jag ha det som b-plan och så fixar jag hem den där klänningen!
    Tack för dina synpunkter :)
  • Chicita
    CoG skrev 2012-10-10 21:43:45 följande:
    Då får jag ha det som b-plan och så fixar jag hem den där klänningen!
    Tack för dina synpunkter :)
    Lycka till Glad
    Hoppas att det bara går att snöra ihop den och det ser bra ut. Det kostar ju trots allt en slant att ändra en klänning om man inte kan göra det själv.
  • CoG
    Chicita skrev 2012-10-10 21:45:33 följande:
    Lycka till Glad
    Hoppas att det bara går att snöra ihop den och det ser bra ut. Det kostar ju trots allt en slant att ändra en klänning om man inte kan göra det själv.
    Ja precis!
    jag hoppas att det räcker med att ändra längden.

Tack :)
Svar på tråden Klänning med korsettliv 36 passar även 34?