• México

    Hjälp!

    Hej allihopa! 
    Jag är ny här, hittade hit när jag satt och googlade på bröllop. :)

    Min blivande friade till mig i Paris i slutet av juni. Jag är svensk och han är mexikan. Vi hade varit hemma i Sverige på semester i en månad och fick mellanlanda i Paris (med 7 timmars väntan på nästa flyg) sa vi bestämde oss för att åka in till centrum. Det gjorde vi! Först köpte vi ost, vin, baguette och jordgubbar efter vägen och därefter åkte vi till Eiffeltornet, där vi satte oss och hade picknick i parken. Vi satt och hade jättemysigt och rätt som det var sa han att han ville dela sitt liv med mig. Helt otroligt romantiskt!

    Jag var bara tvungen att berätta det! Väl här i Mexiko började vi planera lite smått om bröllop, som vi har bestämt kommer att bli i november nästa år. Vi har nu berättat detta för nära och kära. Min mamma är sååååå glad, och har börjat planera en resa hit. Likaså närmsta vännerna och några släktingar. Detta är något som gör mig jätteglad. Saken är dock den att vi nu på senaste har börjat fundera över om vi ska ha ett stort bröllop, vi börjar lockas av tanken på att åka bara vi själva på en lång resa och gifta oss själva under resans gång. 

    Jag har inte pratat med mina nära och kära om detta och jag är rädd att de ska bli besvikna. Vad ska vi göra? Vi kommer att måsta välja antingen det ena eller det andra. Hur pass "egoistisk" kan man vara när det gäller ett bröllop?

  • Svar på tråden Hjälp!
  • tinaalpfält

    Självklart ska man ha ett bröllop som passar en själv, samtidigt kan jag tycka att det beror lite på vad ni redan har sagt. Om ni har sagt till era nära och kära att det blir bröllop då och då och att det kommer att bli i Mexiko så att resultatet blir att de sitter och planerar sina resor kan det nog bli en mkt knepig situation om ni sen gör en tvärvändning och sägar att förresten vi hoppar det här och gifter oss själva. 

    Jag tror att det är viktigt att känna efter varför man vill göra på ett speciellt sätt. T.ex. kanske man vill ha ett bröllop med släkt och vänner men känner att det blir för mycket jobb så att man istället gifter sig i smyg. I så fall kan det vara bra att tänka på att det med största sannolikhet finns många nära och kära som gärna hjälper till med olika saker så att man själv inte behöver göra så mycket. Sen finns det också en massa saker man kanske inte behöver ha, typ festprogram, vigselprogram och sånt pyssel som är tidskrävande. Om det istället hänger på att det blir dyrt så finns det massor av tips för det med. Jag har bl.a. sett många trådar här på BT om det.

    Jag och min man (Skrattande ) gifte oss i lördags och han har innan varit ganska likgiltig för hur bröllopet skulle gå till. Han sa nån gång att han lika gärna skulle kunna ha gått till stadshuset och skrivit på ett papper och fått det överstökat...dock hade vi vid det laget redan bokat ett slott så det blev med släkt och vänner ändå. På vägen hem i söndags sa han att han var jätteglad över att det blev som det blev för att han kände att glädjen och kärleken bland alla nära och kära (och oss såklart!) var helt fantastisk och att han alltid skulle minnas det.

    Jag försöker med detta inte pusha åt något håll, bara uppmana till att verkligen rannsaka er ordentligt innan ni bestämmer er!
    Lycka till! 

  • México

    Tusen tack för era svar. Nu i helgen som var vi pa en bröllopsmässa här i stan. Fick en massa idéer och vi kom fram till att vi kommer kunna göra bada delarna. Vi kommer ha varat strandbröllop nedanför Cancun och stanna med min familj i en vecka, därefter kommer vi aka pa en kryssning i Karibien. Nu känner jag mig betydligt lugnare. :)

  • Sofiiiz

    Jag och min blivande var bjudna på bröllop i Ecuador - en svensk kompis som gifte sig med en man därfrån.
    Och det var en häftig upplevelse för både dem och oss att det var så många som kom från sverige för att fira deras kärlek!
    Så jag tror det blir jättebra att ni har familjen på ett strandbröllop och sen åker på en resa tillsammans :) Berätta gärna hur de gick sen.

Svar på tråden Hjälp!