• Elincc
    Äldre 8 Oct 20:32
    4477 visningar
    11 svar
    11
    4477

    lyxigt spavoch boende i närheten av sthlm

    Hej!! Jag skulle verkligen behöva tips av er!! Min mamma fyller snart 50 och tänkte åka iväg med henne för att bo på hotell, gå på spa och låta henne känna lyx! Vi är 6 personer som ska åka tillsammans. Jag vill att resan ska bli någonstans runt/lite utanför Sthlm och det får gärna vara herrgård oxå men det måste vara fint spa med behandlingar och god mat! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med idéer! Tack Elin

  • Svar på tråden lyxigt spavoch boende i närheten av sthlm
  • Chinch­illi
    Äldre 9 Oct 18:49
    #1

    Yasuragi spa är fantastiskt, deras frukostbuffé är bäst :) men stanna inte för länge, blir lite mycker ris till sist...

  • Äldre 9 Oct 19:24
    #2

    Ja Yasuragi Hasseludden är riktigt bra.
    Dom har många olika typer av rum också, kolla gärna hemsidan så får du se vad som finns att välja på.

     

  • Elincc
    Äldre 9 Oct 22:03
    #3

    Jag har kollar på Yaseragi och även bokat säga det inte blir fullt. Men det som tar emot lite (kanske fånigt) är att man inte klär upp sig på kvällen utan ska sitta i locken och äta... men blir kanske Hasseludden iallafall då bra spa är som sagt viktigast för oss. Trosa spa och stadshotell är annars min favorit men dom hade fullt den dagen tack för förslagen!!

  • Äldre 9 Oct 22:07
    #4

    Selma Spa är väl lite långt att åka till annars? Det är ju inte så jättenära Stockholm om man säger så...
    Dom har fått utmärkelser för sitt Spa många gånger, så det hade ju varit bra annars...

    Men dom har ju ett mindre spa i samma regi på Clarion Hotel Sign annars också.
    Ingen herrgårdsmiljö, utan väldigt nära Centralstationen. Men restaurang i världsklass och möjlighet till nöjesliv på promenadavstånd.

     

  • PoS
    Äldre 9 Oct 22:12
    #5

    Vi tyckte det kändes superfånigt att ha på oss rocken så vårt sällskap hade vanliga kläder. ungefär hälften hafde rocken så det är ju inget måste. ett måste är dock att gilla japanskt. Ett tips är ju att boka dag-spa på yasuragi o sen boka ett bra hotell för övernattning, middag o så vidare. Clarion Sign är ingen favorit hos mig (frukosten är rätt usel där).

  • PoS
    Äldre 9 Oct 22:13
    #6

    Selma spa i sunne bygger om (eller gjorde för ett par veckor sen) o är inte så rogivande för tillfället. o inte nära stockholm som sagt

  • Äldre 9 Oct 22:18
    #7
    PoS skrev 2012-10-09 22:12:06 följande:
    Clarion Sign är ingen favorit hos mig (frukosten är rätt usel där).
    Vi har fått riktigt bra frukost dom gånger vi har bott där. Men det gäller att gå ner i tid för det blir så mycket folk efter ett tag att man får svårt att hitta någon stans att sitta, och att hämta något att äta är en halv brottningsmatch.
    Och personalen kommer inte fram att fylla på för folk hindrar dom. (hur smart det nu är)
    Men om man är i tid så finns det mycket att välja på.

    Som sagt, spa-avdelningen är rätt bra eftersom det drivs av Selma Spa, och middagsrestaurangen är riktig riktigt bra. 
  • Elincc
    Äldre 10 Oct 10:01
    #8

    Om man tänker sig att vi ska vara i sthlm. Finns det nån som kan jämföra Selma Lagerlöf spa och Element spa? Och att jämföra restaurangen maten och hotellet i sin helhet. Tack

  • Äldre 10 Oct 10:47
    #9

    Jag har inte varit på Elements Spa på Clarion.

    Men hotellen kan jag jämföra. Dom tillhör samma kedja (Choice Hotels)

    Clarion Hotel Sign (Selma Spa):
    Rummen: Moderna och trendiga. Lite konstigt upplägg på badrum/ dusch då vissa rum har fönster från rummet och rakt in i badrummet. 
    Det finns gardiner att dra för, men ändå...
    Olika våningsplan har fått inredning från olika kända möbeltillverkare eller konstnärer.
     
    Restaurangen: Världsklass. Vinnaren av Master Chef USA Marcus Samuelsson är hjärnan bakom menyn.
    Nu är det snart nypremiär för restaurangen med ett nytt upplägg som kallas American Table

    Personalen/ Service: Tja. Jag har själv bara bra erfarenheter av personalen där. Men en vän till mig kände sig otrevligt behandlad av receptionspersonalen och han vägrar bo där efter det även om han säger att det annars är bästa hotellet i stan.
    Och visst lider några av "Storstadssyndromet" och kan vara lite nedlåtande mot oss "lantisar" men det är just den personen, det är inget jag klandrar själva hotellet för.

    Frukost: Som nämnt tidigare. Kommer man ner "för sent" så kan det vara svårt att hitta sittplats (men det kan det ju på alla hotell i och för sig) och det är lite dumt planerat så personalen kan inte riktigt komma fram och fylla på. Men det är ett stort utbud om man kommer innan rusningstid.

    Clarion Hotel Stockholm:
    Rummen: Det här är ett designhotel och det avspeglar sig i inredningen. Men man måste nästan upp i Svit-storlek för att riktigt märka av det förutom i dom allmäna utrymmena. Dom mindre rummen är fina, avskalade i klassisk Skandinavisk design.

    Restaurang: Deras restaurang är en Asiatisk "familjerestaurang" där man kan beställa flera rätter och få dom serverade i karotter som man sen delar mellan sig, precis som hemma.
    Det är inget fel på maten, den är till och med riktigt god, men jag får inte alls samma "Lyx-känsla" där som på Sign. 

    Personal: Det här är deras styrka. Dom får väldigt hög ranking på personal i olika undersökningar. Personalen finns där för att hjälpa dig att få en bra upplevelse, och det märks.

    Frukost: Jag skulle inte säga att dom har någon speciell frukost. Ungefär samma utbud som Sign (det är som sagt samma hotellkedja) så dom kör så mycket ekologiskt som dom kan. Men lite bättre upplägg och den servas mer frekvent av personalen så det blir inte alls lika utplockat här. 

    Hoppas det var till lite hjälp även om jag inte kunde jämföra spa-avdelningarna för dig 

  • PiaB
    Äldre 10 Oct 11:28
    #10

    Jag vill även tipsa om Skepparholmen spa som ligger i Saltsjö Bo en liten bit från Slussen, bredvid Hasseludden. Jag och min blivande man var där förrförra helgen och det var helt fantastiskt! Utsikt över vattnet, fina rum (iallafall vårt), härlig relaxavdelnng med utom- och inomhuspool, bra restaurang med underbar mat och behandlingarna vi fick var gudomliga!


     


    Om du kollar på hemsidan skepparholmen.se så hette min Tango, en ansiktsbehandling som jag fortfarande känner mig fräsch och uppiggad av. Mannen tog en aromamassage som enligt honom var ljuvlig. Han är själv utbildad massageterapeut (jobbar inte som det) så han har lite krav


     


    Jag har varit på Hasseludden också och gillade Skepparholmen mer. Inredningen passar mig mer. Och det någon skrev om att få klä upp sig till middagen. Även om inte morgonrocken är ett måste på Hasseludden så är ju grundtanken att alla ska se likadana ut och ingen ska konkurera om det yttre. Tanken är god men passar inte mig.


     


    Hoppas du hittar något


  • PoS
    Äldre 10 Oct 20:06
    #11

    Skepparholmens själva SPA-avdelning är mindre än yasuragi o lite mer mys än "lyx". Jag har varit på båda ställena mer än en gång o är benägen att hålla med Pia. Jag tycker iofs personligen att själva företeelsen SPA är rätt lyxigt Skulle jag välja mellan Clarion Sign o Clarion Sthlm kulle jag välja Sthlm alla dagar i veckan. Det enda som är till Signs fördel är väl restaurangen (om man väljer att äta på hotellet) o läget.

Svar på tråden lyxigt spavoch boende i närheten av sthlm