• 2000

Bjuda orkestern på mat?

Vi känner en god vän till mig som har en liten orkester.
    Vi hade tänkt att be dem spela på våran fest, och vi vill betala dem det som de vill ha betalt, självklart.
    Men brukar man bjuda dem på mat och så också sen? Hur gjorde ni?
    Man vill inte vara "snål" men samtdigt så blir det en kostnad att bjuda orkestern på mat.
    Tacksam för svar! Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-11 18:41
    Vi har pga ekonomiska skäl beslutat oss för att skippa orkester/DJ. Tack för alla svar :).

• Svar på tråden Bjuda orkestern på mat?
  • 1700tal

Det tycker jag är självklart. Hos oss fick både fotograferna och serveringspersonalen mat och en tårtbit. Till fotografen (som var med hela kvällen) talade jag om det innan, så han inte behövde tänka på att ta med sig mackor osv.

• 2000
    1700tal skrev 2012-10-07 08:41:35 följande:

Det tycker jag är självklart. Hos oss fick både fotograferna och serveringspersonalen mat och en tårtbit. Till fotografen (som var med hela kvällen) talade jag om det innan, så han inte behövde tänka på att ta med sig mackor osv.

Bjöd ni på samma mat son ni hade? Satt de med er på festen eller satt de på annan plats?
  • Anneli256

Vi hade också vänner som spelade. Vi bjöd dom till maten. Men dom tackade nej med motivieringen att det kändes bäst att ha roll som "band" dom menade att dom förbereder sig mentalt innan spelning. Tror nog att det är olika. Prata med dom som ska spela är mitt råd. Om det hade varit någon helt okänd som spelade så hade jag inte bjudit till maten. Givetvis så fanns det dryck, kaffe tårta och annat som dom hade fri tillgång till sedan.

• frida o björn

Vi kommer bjuda serveringspersonalen och fotografen på maten, och tårta.

• Alyllyra

Ofta när jag har hjälpt till med serveringar och olika tillställningar finns det "personalmat" att tillgå. Det kan vara samma mat som ni äter, fast kanske bara huvudrätten, eller det kan vara en helt annan maträtt som är mängdad för antalet personer som ska jobba.
    Om ni pratar med den som ska fixa maten borde de kunna ge er ett billigare pris för personalmat som ni sedan kan bjuda bandet på. Jag tror definitivt det är uppskattat från deras sida!

• 2000

Vi kommer att bjuda orkestern och även fotografen på mat, det känns mest schysst och rätt.

Även om det innebär en liten merkostnad för oss. Tack för era svar!

PS! Vi kommer ge en liten present till serveringspersonalen. DS!

• Chicita

Vi hade förberett en liten salladsbuffé.
    Vi åt av det på förmiddagen när vi gjorde oss i ordning och det som blev över fick alla som inte satt med på middagen äta av om dom ville.
    Och sen hade vår cateringfirma lovat att personalen och underhållningen kunde komma ut till deras utomhuskök och äta lite om dom ville också mellan serveringarna. 

• 2000

Det var ett bra förslag Chicita att man kanske inte behöver bjuda orkester, serveringspersonal och fotografen samma mat som man bjuder gästerna på.

För det blir lite kostsamt trotts allt :D. Tack för dina toppenbra tips!

Chicita skrev 2012-10-08 17:57:15 följande:
    Vi hade förberett en liten salladsbuffé.
    Vi åt av det på förmiddagen när vi gjorde oss i ordning och det som blev över fick alla som inte satt med på middagen äta av om dom ville.
    Och sen hade vår cateringfirma lovat att personalen och underhållningen kunde komma ut till deras utomhuskök och äta lite om dom ville också mellan serveringarna.
  • Chicita
    2000 skrev 2012-10-08 18:08:45 följande:

Det var ett bra förslag Chicita att man kanske inte behöver bjuda orkester, serveringspersonal och fotografen samma mat som man bjuder gästerna på.

För det blir lite kostsamt trotts allt :D. Tack för dina toppenbra tips!

Det var ju så enkelt att förbereda i olika skålar också så man kan blanda själv på tallriken.
    En grillad kyckling räcker långt liksom... Och dom som är vegetarianer kunde hoppa över ostkuberna och kyckling/tonfisk.
    Så då behövde vi inte fundera på om dom hade allergier eller nåt  Flört 
  • 2000

Vad smarta ni är :D. Ska ta till mig av dina goda tips. Tack så jättemycket!

Svar på tråden Bjuda orkestern på mat?