• Victoria F

Hur många glas på en vinflaska?

Hej,

sitter med den något oangenäma uppgiften att försöka räkna ut antalet vinflaskor som behövs till bröllopsmiddagen. Fick veta av bröllopskoordinatorn att jag ska räkna 4 glas/flaska.
    Kollade runt här på BT och där står; vitt vin 6-7 glas/flaska och rött vin 5-6 glas/ flaska. Det gör ju rätt stor skillnad på antal flaskor beroende på hur man räknar! Självklart kan vi säkert beställa mer under middagen om det skulle behövas men en sån detalj slipper jag gärna oroa mig för på min bröllopsdag...
    Behöver verkligen hjälp, dricker själv knappt aldrig vin, ett par ggr/år kanske så har ingen aning!

• Svar på tråden Hur många glas på en vinflaska?
  • missmalin

Beror nog på om det är 1 liters eller 0,75. Vet du hur stora flaskorna är ?

En 0.75 hade jag beräknat 4 glas på medans en liter 5-6 st.

Tror systembolaget räknar samma som BT.

• javas

Detta är taget från Systembolagets hemsida.

Så här många glas räcker en flaska till:
    Rött vin 5-6 glas
    Vitt vin 6-7 glas
    Mousserande vin 7-8 glas
    Dessertvin 12 glas
    Öl 33 cl 1-2 glas
    Öl 50 cl 2 glas
    Avec 17-18 glas (4 cl)

En vinbox innehåller motsvarande fyra flaskor vin och räcker alltså till ungefär 24 glas

Jag tycker dock de låter lite mkt. Jag räknar på 4-5 glas per flaska.
    Vi kommer ej ha serveringspersonal, utan folk häller upp vin själv.

• Victoria F

Ja det var ju en bra poäng, att ta reda på hur stora flaskorna är...Glad Sa jag att jag verkligen inte har en aning om detta??! Tungan ute
    De är ju säkert då 0,75 eftersom det skulle bli 4 glas/flaska.

Tack för hjälpen Solig

• 1700tal

Vi räknade på 5 glas per flaska av både rött och vitt (snittade eftersom folk fick välja men i samma glas) och köpte nog 30 % extra. Det blev ganska mkt över men vi dricker rätt mkt vin själva, gav bort en del och tänkte att överskottet fick gå åt på kommande grill- och kräftskivor. Om det nu hjälpte nåt...

Men summa summarum, det gick åt betyyyydligt mindre än vad vi tänkte. Våra släkter drack ytterst blygsamt, men antar att det beror på hur ens nära och kära är också, utöver antal glas/flaska osv.

• 1700tal

Och då räknade vi med 1 glas till förrätten, 2 glas till huvudrätten och sen avac till tårtan (vi hade inte efterrätt, annars hade det ju blivit ett glas till där), enligt konstens alla regler.

• Pillan

Jag har jobbat på restaurang och där räknade vi 5 glas per flaska (0,75 l). Glas för vitt vin är ju ibland mindre och då blir det ju fler glas på en flaska.

• Fröken Finemang

på restaurangen när jag jobbade räknar fem glas per flaska på rött,så tycker jag nog du ska räkna på fyra når gästerna häller själva. de blir ofta at man häller upp mer då. 
    beroende på storlekpå glas också förstås.

vet ni vad ni ska ha för glas? prova nån kväl o häll upp vad ettglas rymmer när du häller som du vore på bröllopsfest. inte som du häller när du ska räkna hur många glas som går åt =) 

Svar på tråden Hur många glas på en vinflaska?