• missma­lin
    Äldre 3 Oct 21:50
    2932 visningar
    21 svar
    21
    2932

    Hur gör ni med fotograferingen, innan el efter vigsel ?

     


    Hur ska ni göra med fotograferingen?


    Läser att de flesta ska ta sina bilder innan bröllopet


    För mig känns det lite konstigt, jag vill inte att min m2b ska ha sett mig i klänningen etc innan kyrkan.


    Vad är egentligen det bästa och varför ?


    Har ni tips så dela gärna med er.


     


     

  • Svar på tråden Hur gör ni med fotograferingen, innan el efter vigsel ?
  • sirifr­edde
    Äldre 4 Oct 15:31
    #11

    Diskuterade detta med min svärmor och vi sa att vi kunde ta både lite innan och efter vigseln. Min svärfar ska va fotograf=)

  • fotogr­afloui­sepekk­anen
    Äldre 8 Oct 10:39
    #12

    Det brukar variera lite men majoriteten av mina kunder väljer före och detta är något jag också rekomenderar (om det är så att man av tradition inte vill ses innan så tar man det såklart efteråt). Detta för att gästerna skall slippa uppleva väntan som långrandig (vilket många gör trots mingel och tipspromenader) samt att brudparet skall slippa känna sig stressade för att hinna tillbaka till sina gäster. De enda gånger jag upplevt att brudpar känts stressade är när de fotas efter vigsel istället för innan då man själv kan lägga upp tiden med marginal om de fotas innan.

    Men man gör såklart precis som man känner för, det är det som är det fina med sitt eget bröllop, man gör som man själv vill! :)

  • CoolJe­n
    Äldre 8 Oct 14:10
    #13

    Fotografering efteråt kommer vi att ha.
    Dels för att det passar bra in i vårt schema men även för att han först kommer att se mig i klänningen vid vigseln och att jag då kommer att ha min vigselring på mig, på riktigt.
    Vi vill även kunna ta lite avslappnade bilder och inte vara rädda för att skita ner dem innan vigseln.
    Däremot vet man ju inte om klänningen kanske blir skitig vid vigseln så det syns på korten.

    Under tiden vi fotas kommer gästerna ha fullt upp ändå.

  • Äldre 8 Oct 22:20
    #14

    Fotomässigt kan det vara bättre att ta bilderna efter vigseln om det är ett bröllop på sommaren. Man får lite trevligare ljus om solen inte stå rakt upp som den gör mitt på dagen men man kan då välja att fota i skuggan och om det är mulet spelar det ingen roll.

    Oftast är det dock bättre att ha mer tid än att solen står lågt på himlen och då funkar oftast innan vigseln bäst är min erfarenhet.

  • Äldre 21 Oct 15:36
    #15

    Rekommenderar helt klart före vigseln,  har varit med om många bröllop på ett antal år så jag vet vad som funkar bäst. Efter vigseln vill man ha tid för sin vänner, släkt osv med gratulationer och man måste räkna minst 2 timmar för foto.

  • FruNov­ember
    Äldre 21 Oct 16:13
    #16

    Vi kommer att fotas innan vigseln, efer kyrkan vill vi bara njuta och vara färdiga med måsten.. Vi kommer iofs ha fotograf hela dagen, men porträtten tar vi innan kyrkan

  • Äldre 21 Oct 18:31
    #17
    Vi fotograferades innan OCH efter vigseln. 

    Innan: sminket, håret och kläderna är som snyggast då inga grattiskramar varit i närheten! Efter: vigselringen är på och vi kände oss mycket mer avslappnade!
  • Carrol­ainen
    Äldre 24 Oct 17:22
    #18

    Vi blev fotograferade både före och efter vigseln.
    Jag hade oxå en tanke på att vi inte skulle se varandra innan själva vigseln, men det var fotografen som tyckte vi skulle ta både och. Det var ett bra tips för på bilderna före ser vi nyförälskade ut eftersom vi tyckte den andra var så vacker.
    Sedan kan man inte veta vilka foton som blir bäst. Vissa är så nervösa innan vigseln att de korten inte alls blir bra. Men jag hade inte velat ha det på något annat sätt i efterhand. Bilderna blev fantastiska! Framförallt de som togs innan vigseln...

  • Fexfot­ograf
    Äldre 24 Oct 19:20
    #19

    Ofta tar jag bilder i förberedelserna före vigseln, separat. Efter vigseln, stora porträttet samt ev kreativa lekfulla bilder innan drink och mat tar vid. Ibland har man en timme ibland mindre och då ska det fotograferas gruppbilder också. Detta är inget problem om alla blivit informerade. En timme är lång tid för den som är förberedd. 
    Jag tycker att detta är det bästa eftersom det inkräktar minst på tiden för paret samt att det ger fler olika bilder till albumet än om alla bilder ska tas före eller efter med tanke på att platsen för bilderna blir olika på ett smidigare sätt utan extra tid till förflyttning.     

  • Stike
    Äldre 25 Oct 01:40
    #20

    Jag gifte mig för ett par veckor sedan och vi fotades efter vigseln vilket jag är oerhört tacksam för.
    Vi hade ett litet bröllop med de närmsta. Jag gjorde mig iordning hos min mamma och blev sminkad på salong så jag och min man träffades inte förens strax innan vigseln. Efter vigseln tog vi bilder med våra familjer och vänner, sedan åkte de iväg och jag och min man tog massor med parbilder. Och det var en sån härlig känsla att få vara man och fru när vi fotades. Det är ju helt andra känslor efter vigseln.
    Fotografen kunde liksom kalla oss man och fru.. tex "titta på din vackra fru" eller "håll om din man" osv. Då blev man liksom glad. Och det var en väldigt fin stund att få vara bara vi två och njuta av att vi precis blivit man och fru innan vi skulle vidare..

    För övrigt var vår vigsel kl 14.00 och den var klar på 15 min. Fotograferingen med familj och vänner tog väl kanske 30 min. Vi hade jätte fint väder, visst var det kallt men det var sol och mestadels vindstilla =)

  • tinaal­pfält
    Äldre 25 Oct 09:08
    #21

    Vi hade porträttfotograferingen innan vigseln eftersom att den började kl 15:30. Efter tog vi några närbilder på ringarna eftersom att jag inte hade vigselringen på mig innan...dock har de inte synts på de (visserligen få) bilderna som jag har sett hittills.

    Fotografen kom runt 13:15 och ändå höll vi på med fotografering fram tills gästerna började sätta sig vid vigselplatsen...klockan var då 15:15...panik utbröt och vi sprang upp till slottet för lite nedvarvning och mer spay i luggen som ville ramla hela tiden (den var pytteline för kort för att fästa vid örat).  Hade vi väntat till efter hade nog gästerna fått underhålla sig själv lite väl länge och det hade blivit lite för mörkt gissar jag så vi är nöjda med beslutet att fota innan. Plus som Carrolainen skrev så blev det en liten känsla av nyförälskelse eftersom att vi såg varandra först när vi skulle ta korten.  

Svar på tråden Hur gör ni med fotograferingen, innan el efter vigsel ?