• LyckligaBruden

Hjälp!!! Läppglans och läppstift på min vita klänning!!!!!

Fick lite panik nyss! Har idag hittat och köpt min klänning på Lilly. Tog några bilder för att visa nyfikna kompisar och satt nyss och tittade på dem. Upptäckte till min förskräckelse att det var en rosa fläck på kjolen! Jag hade dagen till ära gjort mig extra fin för ville känna mig snygg när jag provade klänningen och hade både läppstift och glans (så jävla korkat). Såg inte det då och nu hänger den och väntar på mig i butiken. Går det att få bort!??? Hur? Det är så jäkla typiskt mig detta. Jäkla spånskalle >_

• Svar på tråden Hjälp!!! Läppglans och läppstift på min vita klänning!!!!!
  • LyckligaBruden

Nu får jag verkligen panik. Läste att man kan få bort såna fläckar med Yes och om det finns kvar, ta lacknafta! Fan fan fan. Börjar gråta snart, tänk om den är helt förstörd!

• suzzi

Stackars, stackars dig. Ring till affären i morgon och be om råd. De kanske, ev mot ersättning, kan hjälpa dig med fläcken.

Vågar du i värsta fall ge dig på med lacknafta? Jag har fått en ny vän inom fläckborttagning som heter Galltvål. Gå in på deras hemsida och läs www.galltval.com ,som ett alternativ menar jag. Du avgör själv vilket medel du ska använda, jag säger inte att galltvål fungerar för dig men jag hade provat.

Försök att ta det lugnt nu, just nu kan du inget göra. Var den första som ringer till butiken imorgon. Håller alla mina fingrar och tår för dig. Berätta gärna hur det gick

Styrkekram

• aviman

Galltvål är något som jag också växt upp med.. Min kära mor har använt det med alla möjliga sorters fläckar genom åren. Läs gärna lite mer om det, det är ju ett ganska milt rengöringsmedel även om det är väldigt effektivt.

Annars vet jag inte hur man bäst rengör brudklänningar, ring och kolla med butiken - det är säkert inte första gången som det blir läppsticksfläckar på en klänning!

Kram och lycka till! Solig 

• LyckligaBruden

Nu börjar jag gråta :'( Då är det alltså svårt att få bort? har inte ens gift mig än. Fan nu kommer jag verkligen inte kunna sova! Kan man kemtvätta?? Hur fan kunde jag vara så jävla dum!

• LyckligaBruden

Men att jag lyckades redan när jag provade den. Det är ju helt och hållet mitt eget fel. Ska aldrig mer ha annat än försvarets hudsalva på läpparna när jag bär vitt. Kanske inte ens går att göra nåt åt nu. Helvetes skit, det är så TYPISKT mig!!! Och min pappa som betalade klänningen och allt :'''( tror jag dör lite nu.

• suzzi

Snälla, snälla du. Du är inte alls dum. Det är mänskligt att göra fel. Fläckar efter läppstift går bort, frågan är bara hur man angriper det på bästa sätt.

Det är ju inget tyg som man använder i det vardagliga, det är nog det som gör att vi är försiktiga med råden.

Hade det varit på en vanlig skjorta eller blus så hade jag blötat fläcken och sedan gnuggat in med galltvål och låtit det verka. Sedan tjoff in i maskinen.

Nu är det inget vanligt tyg...

Ring affären i morgon och prata med dem. De kan med största sannolikhet hjälpa dig.

• LyckligaBruden

suzzi: Tack, jag känner mig dock som jordens jubelidiot. Jag ska ringa i morgon. Kom på en eventuell lösning som kanske kan funka om den inte går bort. Fläcken är några cm in från där tyget slutar, det är liksom draperat framtill och OM den inte går bort kanske man kan ta bort en bit bara, fast vet inte hur det skulle se ut. Måste gå att lösa på nåt sätt för nu sitter jag här med tårarna sprutandes och snoret rinnandes och värre blir det om det inte finns en lösning. Är så rädd att den kommer ha hunnit gro in sig, den har redan varit där i 12 timmar.

• suzzi

Jag förstår att du känner dig dum men en jubelidiot är du verkligen inte.

En fläck "gror" ofta inte in sig på det viset. Då är det värre om man först tvättar plagget och sedan bearbetar fläcken. Om du får hjälp av professionella med detta, i affären eller kemtvätt, så skulle jag bli väldigt förvånad om fläcken inte försvann. Det viktigaste nu är du inte gör något själv med fläcken utan att ha talat med de som verkligen kan.

Att behöva sy om din klänning måste vara den absolut sista lösningen, tycker inte att du ska tänka så än.

Försök att sova nu så du inte sover över tiden i morgon, kom ihåg: Du ska vara den första som ringer .

Glöm inte berätta hur det går.

Massor av styrkekramar och en god natt (så gott det nu går)

• LyckligaBruden

Jag är så uppe i varv nu och så ledsen så vet inte om jag kan sova. Försöker intala mig själv att det kommer lösa sig och att det inte hjälper att bli hysterisk men det går inte så bra :( De verkar ha det rätt lugnt där nu och så öppnar de inte förrän 12 fast man kan ringa tidigare, vet dock inte hur tidigt så får pina mig igenom morgonen och dessutom försöka jobba. Tack snälla du, och alla andra för stöttande ord, höll på att gå upp i atomer innan nån svarade här. Blir inte mycket sömn i natt. Försöker tänka att jag kommer skratta gott åt detta längre fram men är alldeles för hispig för att det ska hjälpa just nu. Åå varför skulle jag ha sånt skit på läpparna! suck. Jag uppdaterar om hur det går. Eventuellt från dårhuset sen

• Chicita

Hoppas du får hjälp av klänningsförsäljaren i dag. Annars kommer lite tips här. Det är INTE kört, om inte annat så kan du få fläcken mindre synlig i alla fall även om du inte får bort den helt.

Läppstift är fett, ta hushållspapper och lägg på fläcken och håll handen på.
    Gnugga INTE

Det är meningen att du ska värma "kletet" lite försiktigt med värmen från handen utan att smälta in det i tyget så att hushållspappret kan suga upp det.

Jag fick ett helt glas (stort) rödvin hällt över min medeltidsklänning jag lagt ner massor med timmar på att sy, nu under medeltidsveckan.
    Och även om jag behandlade med sodavatten direkt så var det ändå en jättefläck kvar och jag kunde ju inte tvätta den där.
    Så 2 dagar senare kunde jag äntligen ta galltvål (som dom redan tipsat om) och stryka över fläcken och sen skölja bort.
    Fläcken försvann. Totalt...

Försök få bort så mycket du kan genom att använda kroppsvärme och hushållspapper (pappret på fläcken, handen på pappret så pappret suger)
    Och om det ändå inte går bort och du vågar, så testa att ta en microfibertrasa, fukta och ha på en droppe galltvål och gnugga fläcken med. Skölj inte sen utan sköj ur trasan och torka med den.
    Försök hålla trasan så att du bara är med typ pekfingret och pillar mot klänningen. Onödigt att riskera att fläcken brer ut sig liksom. 

• LyckligaBruden

Har inte klänningen hemma utan den hänger i butiken så försöker få tag på dem nu, vet inte riktigt när de börjar svara i telefon. Ringde även en kemtvätt och frågade om råd. Snacka om en usel natt och en usel morgon. Om de i butiken inte kan hjälpa mig får jag väl ta hem den och försöka med det jag fått tips om eller gå med den till en kenmtvätt oc visa. Vad är det med galltvål som är så magiskt? Hade aldrig hört talas om det tidigare. Usch, sitter och önskar att jag ska vakna upp ur en mardröm.

• LyckligaBruden

Är fortfarande helt hispig. Sitter på jobbet och magen bara vänder sig. Får inte tag i någon på butiken än så i värsta fall får jag vänta till 12 när de öppnar. Sist när jag ringde och bokade tid för provning så svarade de vid 11 har jag för mig.

Blir nog några glas vin ikväll för att lugna nerverna.

• mirre01

diskmedel och gnygga försiktigt med en handuk (utspäd diskmedel)

• LyckligaBruden

*Upplösningstillstånd*

Inget svar från butiken än. Ringer som en dåre men om senast 40 minuter borde de svara iaf.

Allt har gått så himla bra hittills i planeringen så det är väl självklart att jag ska lyckas med nåt sånt här.

Snart ringer väl gården vi bokat upp och säger att den brunnit ner.

Ja, jag är jordens dramaqueen ibland Skrikandes

• LyckligaBruden

Ååå gud jag dör av lycka här.

Fick tag på dem i butiken nyss och hon sa att det är iiiinga problem, jag kan vara lugn, det fixar hon. Hon nämnde också galltvål.

Tack alla snälla människor för svaren! Hjärta

Nu ska jag och mitt osminkade ansikte gå hem från jobbet och fira att allting löser sig - med diskmedel eller galltvål.

Skål

• suzzi

Grattis...? Eller vad man säger. Så skönt att det faktiskt löste sig. Mest skönt att du är glad igen.

Nu får du fira i helgen. Kolla sen på hemsidan jag tipsade om, enligt mig är det det bästa inom fläckborttagning genom tiderna.

Ha en skön helg

• LyckligaBruden
    suzzi skrev 2012-09-28 13:09:57 följande:

Grattis...? Eller vad man säger. Så skönt att det faktiskt löste sig. Mest skönt att du är glad igen.

Nu får du fira i helgen. Kolla sen på hemsidan jag tipsade om, enligt mig är det det bästa inom fläckborttagning genom tiderna.

Ha en skön helg

Tack =) Skrev förut men mobilen la av så det kom inte med. Ska nog skaffa hem galltvål, verkar ju vara urbra. Läste på sidan igår natt när du tipsade, dock så hade jag endast blivit lugn om det uttryckligen stått "Din klänning kommer bli 1000% ren från läppstiftsfläcken, om inte så får du en ny!" haha

Så det slutade bra =)

Ha en bra helg själv!
  • LyckligaBruden

Kan meddela att jag hade aldrig behövt få panik. Var in i butiken idag och provade klänningen igen och rusade fram för att leta efter fläcken men det fanns ingen. Tjejen som hjälpte mig frågade hon jag pratat med i telefon om detta, ifall hon tagit bort fläcken men nä, hon har inte gjort nåt. Så det VAR aldrig nån fläck :O

Fattar ingenting jag. Glad blev jag iaf haha =)

• Magenta

Härligt att höra att problemet är löst (eller riktigare sagt aldrig fanns)

Svar på tråden Hjälp!!! Läppglans och läppstift på min vita klänning!!!!!