• Sailergirl

Vem äger klänningen vid konkurs?

Hej!

Jag har precis köpt en bröllopsklänning. I butiken sa de att många valde att ha sin klänning hängade i butikens lokaler fram till bröllopet. Jag undrar då vad som händer vid en eventuell konkurs. Klänningen är betald, men om butiken går i konkurs och klänningen hänger i deras lokaler är klänningen då en del av konkursboet?

Affärsbiträdet menade att eftersom jag hade betalat klänningen så är det min klänning även vid en eventuell konkurs. Jag är dock inte övertygad....

• Svar på tråden Vem äger klänningen vid konkurs?
  • Chicita

Om du tycker att det känns otryggt att ha klänningen där så ta hem den.

Men så länge som du har kvitto på att den är betald så bör det inte vara några problem, verkar klänningsföretaget gå dåligt så det är därför du är orolig eller hur kommer det sig att du tänker i dom banorna? 

• Kotthare

Naturligtvis är den din om den är helt betald. Om du oroar dig är det väl bara att ta hem den.

• Sailergirl

Det kändes bra när jag lämnade den i butiken. Vi har inte så mycket plats hemma så det kändes som ett bra alternativ. Nu när jag har funderat lite ska jag nog hämta hem den i alla fall... blir så nojjig. Tanken slog mig eftersom det är många konkurser nu för tiden (tex värdetransportbolaget). Hade varit intressant att veta hur reglerna egentligen är eftersom många blivande brudar har klänningar värda många tusenlappar hängande i butiker runt om i landet.

• Chicita

Om det går i konkurs så förvaltas konkursboet av en advokat.
    Dennes uppgift är bland annat att se till att alla som har fodringar på företaget får ut sina pengar i så stor utsträckning det går.
    Om du har ett kvitto då och kan visa upp att det är din klänning så får du ju givetvis den då inte advokaten har rätt att sälja din egendom för att få in pengar till företaget.
    Så det är nog inte särskilt stor risk.

Men om det är risk att du oroar dig till magsår så är det nog bättre att du hämtar hem den Flört 

Svar på tråden Vem äger klänningen vid konkurs?