• Annamolly

    Finns dopbevis for vuxna? Och maste det vara i dopnamnet?

    Jag har ett byrakratiskt problem.
    Jag bor i England sedan ca 12 ar tillbaka. Jag ska gifta mig med en Grek i Ortodoxa kyrkan i Grekland nasta Juni. For att fa gora det som protestant maste man vara dopt. Men det maste man kunna bevisa med ett dop-certifikat. Finns det sadant i Sverige? Jag var ju dopt for nastan 30 ar sedan och jag vet inte om dom papprena finns langre! Dom hade knappast centrala databaser pa den tiden!

    Till saker hor aven att jag har bytt namn... Jag fick ett fornamn och ett andranamn nar jag doptes. Nar jag var 16 bytte jag ut andranamnet mot nagot som mitt tonars-rebelliska jag i min varsta idenitetskris tyckte lat coolt. Jag vill inte saga vad, med det var inspirerat av en musik-idol jag hade! Dock insag jag ganska snabbt att det var fjantigt att forsoka andra min identitet, och efter att ha undvikit att namna detta faniga namn i nastan 10 ar sa tog jag bort det igen, utan att lagga till mitt gamla namn igen. Nu har jag alltsa bara ett fornamn, samma som jag alltid haft men utan mellannamn. Min familj retar mig fortfarande for detta.

    OM jag nu mot formodan skulle fa tag pa ett dopbevis sa antar jag att det tvunget maste sta i mitt dopnamn? (Jag tanker som sa att, jag ar ju samma person aven om jag byter namn, och jag ar ju dopt aven om jag har bytt namn!) Det skulle vara ett problem av tva andledningar:

    1) Byrakratisk mardrom. Det ar inte myndigheterna som ska ha detta pappret, utan prasten. Darmed kommer det antagligen inte att hjalpa att jag kan styrka med andra papper (folkbokforing, et.c.) att jag har bytt namn enligt lag. Tva ganger dessutom. Det ar inte prasten man ger dom papprena till och prasten vet kanske inte vad ett folkbokforingspapper ar eller vad det bevisar, han ar bara intresserad av dopbeviset.

    2) Min fastman vet inte om att jag har bytt namn, for det var innan jag traffade honom, och jag tycker det ar jattepinsamt. Jag har ingen lust att beratta det.

    Om jag inte hade varit dopt hade det inte varit nagot problem, for da kunde jag bara ha blivit dopt nu, i deras kyrka. Men man kan inte bli dopt om man redan ar det. Catch -22.

  • Svar på tråden Finns dopbevis for vuxna? Och maste det vara i dopnamnet?
  • Chicita

    Man får papper på dopet när man döper ett barn, din mamma bör ha det.
    Ring pastorsexpeditionen och förklara situationen för dom och se vad dom kan göra.
    Dom kanske helt enkelt kan skriva ut ett intyg om att du döptes (vilken datum minns säkert dina föräldrar) och om du har tur så kan dom kanske vara snälla att inte skriva med mellannamnet.
    Vet inte om det går att be om att dom inte gör sånt, men det är ju värt frågan i alla fall Glad 

  • Annamolly

    Ja jag hoppas verkligen att det gar.... Byrakrati och pappersarbete ar liksom Kafka-likt nog i Grekland! Hahah!

  • Koloratur

    Min man skulle också ha med sig dopbevis när vi vigdes i ortodox kyrka i Frankrike. Dopbeviset fanns inte hos Svenska Kyrkan för de har inte datoriserade dopbevis innan 1990 (han är född 1972). Däremot så visade det sig att sånt fanns på Stadsarkivet!
    Det brukar ta ett par veckor att få fram, men för oss brann de i knutarna och de lyckades gräva fram det samma dag, fantastiskt!  
    Kolla med dem, lycka till! 

  • Annamolly

    Jippi, det fixar sig! Jag tog kontakt med forsamlingen, och dom i sin tur har kontaktat Vadstena dar sana arkiv finns. Dom kommer ta fram ett dopbevis i mitt "nya" namn. Som nagon skrev i min trad: "Varfor gifter ni er inte borgerligt - vad svara pa det", sa ar dopet inte framst en namngivningsceremoni utan en introduktion till kristendomen och forsamlingen. Darfor spelar det ingen roll om jag inte har samma namn, och man kan alltsa fa ett dopbevis i sitt "nya" namn.

    Tack for era svar ocksa.

     

Svar på tråden Finns dopbevis for vuxna? Och maste det vara i dopnamnet?