• Fenuril

Jag är så frustrerad!

Hej alla, 

Jag vill egentligen bara skriva av mig lite, då jag stött på lite motgångar i planerandet. 

Vi har alltid drömt om ett höstbröllop, med följande bröllopsresa till japan. Men nu har vi fått inse att det helt enkelt inte fungerar med min skola utan att jag måste antingen gå om ett helt år, eller vänta de 3,5 åren som är kvar av min utbildning.  

Då inget av de alternativen är särskilt lockande så planerar vi nu om för ett bröllop med bröllopsresa någon annanstans under sommarlovet, men jag är inte särskilt peppad på tanken.  Självklart är det fortfarande fantastiskt underbart att få gifta mig med min älskling, men ändå. 

En annan gång som är frustrerande är att nu när vi verkligen enats om ett upplägg som vi tycker låter fantastiskt, så är familj och vänner inte alls lika roade. Visst, det är väldigt otraditionellt, men det är avslappnat och kul tänkte vi. (Vigsel på en gammal fin biograf, mingel och fotografering i vacker park. Efterföljande middag  sker på en charmig rockklubb fram till midnatt ungefär. Sedan var tanken att alla som fortfarande är pigga ska dra ut på stan och nattklubb. Detta för att bröllopet kommer bli ganska litet, 30 pers,  och det finns många fler som vi skulle vilja fira med och dansa natten lång. The more the merrier tänkte vi.) 

De få vi har pratat med har alla varit antingen ointresserade eller negativa. (Självklart har de varit trevliga och inte sagt något rätt ut, men sånt märks. Vi vill ju att alla ska ha en superkul dag och har verkligen anstärngt oss för att göra det bra för alla.) Den enda som tyckt det varit en bra idé är min ena tärna.

Jag vet inte,  det känns bara så tråkigt just nu. Vi som varit så peppade och glada, att komma så här långt i planering har tagit tid för oss, vi har bland annat fått byta ort av praktiska skäl. Och nu när det äntligten började falla på plats så dyker det upp nya hinder. Just nu känner jag bara för att åka bort bara vi två och gifta oss i smyg.  

• Svar på tråden Jag är så frustrerad!
  • Alyllyra

Vad tråkigt att du känner så!

Menar du att de är så griniga på skolan att du inte kan skippa nån vecka eller två (eller ska ni vara borta jättelänge?) Det kan väl förstås bero på vilka kurser man läser... Men det kanske går att läsa in den på sommaren istället och skippa den till hösten? Fast du har säkert redan kollat på sånna lösningar.

Jag tycker erat bröllop låter fantastiskt fint, och kul att alla som vill kan vara med även om ni inte kan bjuda alla på middagen... Strunta i vad de andra tycker, de kommer att få se hur bra det blir och ändra sig. Lyssna på din tärna och kör på eran grej!

Kan det vara så att de som är negativa har egna dåliga minnen av biogarfen/nattklubben/parken? Sånt kan ju påverka. Annars kan ni försöka "lura" dem att bli exalterade genom att be dem om input på dekorationer mm. Klart att man vill hålla sånt lite hemligt, men man kan ju försöka ställa två saker mot varandra och fråga "Vad tycker du?". När de sen ser att ni har lyssnat på deras förslag blir de lite stolta och känner "vad fint det blev, det fick jag vara med och bestämma!" Och sen släpper de sina negativa tankar.

Jag vet inte, jag bara spånar lite i huvudet. Alternativt att ni verkligen frågar rakt ut varför de inte tycker att det är en bra idé och i så fall bereder er på att höra massa negativt som ni kan möta med bra argument. 

• Fenuril

Jo, skolan är verkligen så grinig. Jag har kollat på alla lösningar, och det gäller bara två veckor. Det ingår massor med obligatoriska moment som bara görs just på hösten, så då är det att gå om ett år som gäller tyvärr. 

Jag tycker erat bröllop låter fantastiskt fint, och kul att alla som vill kan vara med även om ni inte kan bjuda alla på middagen... Strunta i vad de andra tycker, de kommer att få se hur bra det blir och ändra sig. Lyssna på din tärna och kör på eran grej!
    Vad glad jag blir! Då är det iaf någon som tycker att det är en bra idé förutom vi. =) 

Då det i stort sett bara är vi som bor här, så är det inte dåliga minnen det gäller vad jag vet. Det handlar nog mer om att det inte är ett "riktigt"  bröllop. (Kommentarerna vi fått har varit typ "ja, det blir ju mer som en vanlig fest" jaha, så då kommer ni att lägga massor med pengar på bröllopsresan istället", "ni kommer säkert ändra er massor med gånger till, ni har ju lång tid kvar" den sista är iof förståelig då vi som sagt ändrat på hela upplägget då vi bytt ort.) Förhoppningsvis ändrar dom sig, men det är bara så tråkigt när man själv är så glad att man nästan spricker, och så får man ett ljummet mottagande. 

En bra idé det där med dekorationerna, det ska jag tänka på. Tack för tipset! =)

• Alyllyra

Man måste ju försöka hjälpa en medsyster :)

Vadå inte ett "riktigt" bröllop? Vad menar de med det? Ett bröllop handlar väl om två personer som ställer sig framför en tredje och förklarar att de vill leva tillsammans resten av livet. Och det ska ni ju göra...
    Att ni sedan inte har en "traditionell" bröllopsfest (hur nu en sån ser ut?) är väl en annan sak. De som vill fortsätta festa med er får hänga med ut, så är det bara. Och vill man inte så måste man inte, den personen hade kanske gått hem innan 12 ändå...

Och om ni lägger massa pengar på bröllopsresan ska väl ingen lägga sig i, det är ju eran bröllopsresa och man får bara en. Antar att det inte är så billigt att äta middag på rockklubb heller...

Jag hejar på er, tror det blir jättebra! 

• Fenuril

Tack, det värmer! 

Det här med riktigt bröllop var mer min tolkning av kommentarerna, inget som sagts rätt ut. Jag tror de förväntade sig typ, kyrka, trerätters på herrgård och liksom hela den grejen. Men det är verkligen inte vi.  Jag håller tummarna på att de ändrar sig,  väldigt skönt att få bekräftat av någon att det inte är en dum idé. Jag började tvivla när jag märkte att ingen blev särskilt exalterad. Jag tycker verkligen det skulle bli fantastiskt. =) 

Nu när det inte blir japan kommer bröllopsresan dessutom bli betydligt billigare, så tar vi japan som en "jag har äntligen slutat skolan"-resa. =)  

Nu gäller det bara att peppa till inför tanken på ett sommarbröllop också. =)

• Alyllyra

Du får tänka på alla positiva saker med sommarbröllop - fint väder (och varmt), massa fina sommarblommor som man kan ha i buketten, massvis med schyssta råvaror till maten finns tillgängliga osv. (Nån annan som har haft sommarbröllop kanske kan fylla i listan, jag har ingen erfarenhet Glad)

• Fenuril

Hehe, jo du har nog rätt. Själv gillar jag inte värmen, och föredrar höst (och vår) alla gånger. Så vackert på hösten med alla löv, och luften känns så frisk och härlig.Ett sommarbröllop känns dessutom nästan som om det krävs sol och fint väder, medans hösten är precis lika vacker om det stormar. 

Men jag ska försöka se det positiva. BIlliga fina blommor är bra (solrosor yay!), lokala råvaror är super! Gästerna kommer att vara nöjda med värmen och förhoppningsvis på bra humör. 

• Alyllyra

Exakt!
    Jag känner precis som du inför hösten, därför lider jag extra mycket med dig! Men tänk på att en sommarregn kan också vara underbart :) 

• Fenuril

Åh! En till höstmänniska., vad kul! =)

Jag har till och med funderat på att åka längst upp i Sverige och ha bröllopet där i slutet på augusti. Japan funkar inte då ändå, men det kanske är lite höstigt i Kiruna då. ^^ 
    Nu bytte vi ju iof ort just för att slippa pka fram och tillbaka, men ändå. =)

• Tooie

Ni får tänka på varför ni gifter er... Är det för att ni älskar varandra eller för att ni ska à en jätte stor fest för alla? Tror ju inte det är det sistnämnda... :) det jag menar är att det är ni som bestämmer hur ni vill ha eran dag.. Inte hur andra vill ha det. Det är ju dom som ska fira er... Och vill ni ha lite annorlunda då har ni det. Japan finns ju kvar ni kan ju åka dit efter dina studier :) kram

• Chicita

Det där med ljumma kommentarer och reaktioner är inte ovanligt.
    Det är ju er dag och det är klart att ni är upprymda och ivriga. Men för alla andra är det "bara" ytterligare ett bröllop.
    Även om dom är glada för er skull så är det inte största dagen i deras liv, och om det dessutom är långt kvar så kan de flesta liksom inte ta till sig av upplägget än.
    I deras värld finns det antagligen annat som händer närmare "nu" som dom har tankarna på.
    Sånt där brukar släppa när det börjar närma sig.
    Låt det inte dra ner ditt humör. Låt deras öron få vila från bröllopsprat istället om dom inte verkar intresserade och prata med oss som tycker det är kul istället Flört 

• Fenuril

Mycket kloka svar! Jag måste säga att det känns mycket bättre nu, ni är så gulliga. =)

Svar på tråden Jag är så frustrerad!