• sirifr­edde
    Äldre 19 Sep 19:36
    4595 visningar
    14 svar
    14
    4595

    Hur gör ni för att få guldkant på vardagen

    Hur gör ni för att sätta lite guldkant på vardagen.. Det kan ju bli ätt att man gnater på varandra om man levt ihop ett tag.

  • Svar på tråden Hur gör ni för att få guldkant på vardagen
  • Äldre 19 Sep 21:27
    #1

    Till att börja med så låter vi inget ligga och gnaga.
    Stör vi oss på något så säger vi det direkt.
    Ett tips från farmor ligger till grund: Lägg er aldrig osams!

    Guldkant får vi genom att göra saker tillsammans och att göra saker för varandra. Och att unna oss något ibland oavsett om det är en sak eller något ätbart.
    Vi gillar mat och vin och kan gärna gå ut och äta någon kväll, även om det är mitt i veckan. 

  • Kramar­ina
    Äldre 19 Sep 21:31
    #2

    VI klär upp oss till mysmiddagarna, dukar extra fint med servetter och ljus. 
    Rensar luften direkt vid bråk för att det inte skall ligga och gnaga, och tar inte upp gamla groll igen för det leder ingen vart.
    Sen måste man få lite egentid för att faktiskt längta hem till varandra. 
    Odlar våra egna intressen men med måtta så det inte går ut över den gemensamma tiden för mycket. En bra balans helt enkelt :)
     

  • PiaB
    Äldre 19 Sep 21:37
    #3

    Vi gör som chicita skriver, pratar med varandra direkt det är något som irriterar oss. Så det aldrig hinner bli en stor och överdriven grej.


     


    Och vi gör mycket "mysigt", även om det bara är att sitta framför tv'n så gör vi det tätt ihop. Kroppskontakt är jätteviktigt för oss. En utsträckt hand i förbifarten, en puss på kinden medans man lagar mat o.s.v. Vi gör då och då små utsvävningar som att åka på vinprovning i en annan stad så vi "måste" bo på hotell te.x. Nästa helg ska vi på spa med behandlingar, middag och övernattning.


     


    Idag har jag strukit hans skjortor som han hade i smutsen här (vi är särbos). Inte för att han bett om det, utan för att jag ville. Jag vet hur glad och tacksam han kommer att bli nästa gång han kommer hit och tror att han ska stryka sina skjortor Och han har just börjat renovera sin lägenhet som vi ska bo i så småningom, och är väldigt intresserad av hur jag vill ha det. Det tycker jag är tilltalande. Att man helt enkelt visar intresse för varandra, även när det är den tristaste gråaste november onsdagen


  • Äldre 10 May 10:54
    #4

    Vi myser ofta och låter varandra sova ut, ger frukost på sängen. Eller nu mer är det min son som överraskar oss var morgon med frukost. Men vi tar hand om varandra om ni förstår vad jag menar, är den andre trött så får den sovmorgon utan att behöva fråga, är min sambo rastlös så kastar jag ut han till vännerna och vi lagar maten ihop då det krävs samarbete och då jobbar vi på det. Sen när min son är hos sin pappa (vv boende) så tar vi vara på ensam tiden vi har med varandra.

  • Äldre 10 May 14:03
    #5

    Jag och min blivande har nog efter mångas tycke allt för mycket tid ihop. Vi bor till samman, jobbar ihop och har många av de samma intressen, så vi hänger oehört mycket ihop på fritiden också. Andra har sagt att vi måste gå less på varandra, men det har inte hänt än. Vet inte varför, vi har ingen teknik vi kör på, utan är som vi är. Vi kanske pratar väldigt mycket och däribland om saker som stör oss eller inte fungerar så bra för den ena eller den andra..


    För att sätta guldkant på vardagen är vår största grej att äta ute. Detta gör vi i vanliga fall flera gånger i vecka, men nu i "spara till bröllop"-perioden, så blir det helst bara en gång per vecka. Vi gör stora frukostbuffeer på helgerna, drikker vin mitt i veckan, ger varandra massager när det behövs, överaskar varanadra med blommor eller kärleksärkläringar, ser skrekkfilmer senare än vad vi hade tänkt eller äter kaka när vi inte borde.


  • stinei­ngmann
    Äldre 21 Nov 10:14
    #6

    Vi myser och pjoskar varandra med massage och god mat. Ibland har vi romantiska kvällar och erotiska kvällar med sexspel. Vi har också pratat om att skaffa någon typ av sexmöbler för att hetsa upp vårt sexliv. Det finns en hel del man kan välja mellan. Här kan ni se vad jag menar

    http://www.sinful.se/par/sexmobler 

  • jools
    Äldre 21 Nov 10:39
    #7

    Vi har en regel och det är att aldrig äta middag framför TVn. Vi tänder några ljus och sitter ner mitt emot varandra och äter och pratar. På vardagarna när man är trött blir det ibland en snabb måltid med inte så mycket prat då man är totalt slut, men andra dagar sitter vi länge, ser varandra, tåflirtar och verkligen pratar på riktigt.

    En annan viktig sak i vårt förhållande är att visa tacksamhet för vad den andre gör, även om det är saker som man kan ta för givet. Men att få ett tack när man diskat eller lagat mat fast det var "min tur" värmer och gör att man känner sig sedd.

    Och sen att vara verbal, det är viktigt för oss... är det något som gnager eller man stör sig på, låt inte det gro i bröstet utan ta det på en gång även om det känns fånigt. Men då blir det aldrig bråk eller dålig stämning.

  • Äldre 21 Nov 16:40
    #8

    Säg tack, är mitt tips, precis som jools säger. Det är så lätt att ta för givet att den ena personen ska göra hälften av hushållsarbetet, men även om det är dens "plikt" säger vi alltid tack och visar vår uppskattning.

    Och "bete dig" ordentligt. Man skulle förmodligen inte lämna disk och smutskläder överallt om man bodde med en kompis eller främling, så varför göra sånt bara för att man är ett par? Inte heller skulla man tjata och kritisera varandra lika mycket.

    Och som Pia B skriver, gör saker man inte måste. Jag är feminist och anser att lika arbetsfördelning är ett krav, men ändå älskar jag att skämma bort min sambo med färdiglagad middag de flesta kvällar, att ta tvätt och städning osv. Inte för att jag måste, utan för att han blir så glad.

    Sambolivet är en ständig guldkant, tycker jag:) Har inte bråkat en endaste gång under våra sex år som sambosSolig

  • Äldre 21 Nov 16:47
    #9

    Vi brukar fira minsta lilla sak. Tungan ute
    Som exempelvis:
    Namnsdagar, årsdagar, födelsedagar, lönehöjningar, om vi har köpt något som vi längtat efter länge, 
    när man har gjort bra resultat på träningen, bra resultat på prov eller liknande,  eller när man fått positiva besked på läkarbesök och liknande. Ja, vi firar ta mej tusan allt! Skrattande

  • Äldre 22 Nov 22:17
    #10

    Jag har insett att livet ändå består av fler vardagar än helgdagar, så det gäller att fånga de stunderna man har tillsammans.
    Vi brukar tända ljus på bordet, även när vi äter frukost på vardagsmorgonar (oavsett om vi äter ensamna eller tillsammans) och försöka att göra det mysigaste av alla små-stunder vi har tillsammans.
    Vi försöer göra spontana, roliga saker även på vardagarna efter jobbet någon dag i veckan, inte bara träna varje dag, så att man kan se fram emot saker på vardagarna, och inte bara gå och längta efter helgerna som är fantastiska men försvinner fort. 

  • Äldre 22 Nov 23:25
    #11
    Chicita skrev 2012-09-19 21:27:13 följande:
    Till att börja med så låter vi inget ligga och gnaga.
    Stör vi oss på något så säger vi det direkt.
    Ett tips från farmor ligger till grund: Lägg er aldrig osams!

    Guldkant får vi genom att göra saker tillsammans och att göra saker för varandra. Och att unna oss något ibland oavsett om det är en sak eller något ätbart.
    Vi gillar mat och vin och kan gärna gå ut och äta någon kväll, även om det är mitt i veckan. 
    Precis så som du skriver gör vi med.Glad
  • Äldre 23 Nov 07:45
    #12

    När vi märker att vardagen tagit över unnar vi oss själva något och undviker saker som innefattar andra än oss. Gärna ett besök på en fin restaurang, ett vänner-maraton i soffan, en helg i Köpenhamn osv. Vi köper gärna hem bubbel mitt i veckan och sen är vi rätt bra på att uppskatta varandra. Och varje vardagsmorgon skickar vi ett sms med en kärleksförklaring till varandra.

  • Äldre 23 Nov 11:49
    #13

    Just nu är det svårt att planera in saker i vardagen. Men vi försöker göra saker lite då och då t.ex. besöka en djurpark :) Idag blir det After Dark i Gävle! Jag älskar Christer Lindarw så idag är bästa dagen på hela året. Elelr ja...Det blir ju Thaland om två veckor men det är ju inte en dag ;)


     


    Som för andra, pussar när den andra lagar mat osv. En finare middag går ju också bra. Ligga och mysa i sängen en kort sväng när jag har kommit hem och innan maken ska jobba, om han börjar tidigt på kvällen.

  • Äldre 11 Dec 05:51
    #14

    Mysig tråd:) Vi brukar ta ett långt skumbad tillsammans med kall champagne och levande ljus. Där ligger vi och planerar vårt bröllop tillsammans tills vi ser ut som russin ;) . Vi brukar även försöka fira saker ofta med en god bit rådjur och nåt gott vin. Men det viktigaste är nog att vi alltid hjälps åt hemma och att vi inte grälar, då slipper man nog en del tjat och irritation.

Svar på tråden Hur gör ni för att få guldkant på vardagen