• annagu­stafso­n89
    Äldre 19 Sep 02:14
    2409 visningar
    10 svar
    10
    2409

    Rimligt pris för fotograf

    Hejsan! Hittar ingen bra tråd för mitt ämne. Ska gifta mig på Gotland och vill verkligen ha en schysst fotograf som tar bilder på oss. Hörde av mig till en idag som tig fantastiska bilder. Dessvärre skulle det gå på 14 000 kr. Helt sjuka pengar tycker jag. Då var det fyra timmar och sen något album och typ 600 bilder och så. Låter det rimligt? Hon verkade helt fantastisk! Är det så mycket det kostar?

  • Svar på tråden Rimligt pris för fotograf
  • Sofiii­z
    Äldre 19 Sep 08:37
    #1

    Jag tycker det låter rimligt, när jag kollat runt så ligger de flesta proffs på allt mellan 8000-15000 kr.
    Sen är de olika vad de erbjuder, det är där du ska kolla när du jämför.

    Hur lång tid de fotograferar?
    Erbjuder de provfotografering innan för att man ska få känna på? Konsultation?
    Porträttsbilder, Förberedelser, Vigsel, Mingel, Middag? Vad vill du ha?
    Album, bilder på skiva, bildspel på nätet, framkallade bilder?
    Är de redigerade, lågupplösta eller högupplösta?

    VAD VILL DU HA? Själv så var de viktigt för mig med porträttsbilder, vigseln, och utanför kyrkan, några framkallade att rama in, och sen tackkort att skicka ut till gästerna efteråt. Vi får se alla bilderna på en privat sida och efter de beställa de vi vill ha. Får alla bilderna lågupplöst (ej lämpligt för utskrift).
    Så om vi vill ha fler redigerade framkallade så kan vi bestämma de i efterhand när vi sett bilderna.
    Hon erbjöd också att göra en fotobok, men de ska vi nog hoppa över, köper hellre framkallade i såfall och sätter in i eget album.

    Finns flera trådar där folk berättar mer vad de betalade och vad de fick för priset.

  • MariaC­hristo­ffer
    Äldre 24 Sep 19:36
    #2

    Fotograf är bland det dyraste på bröllopet... För oss var det bland det viktigaste så då prioriterade vi det. Men det beror helt på vad man vill ha också. Men räkna med att fotografen lägger en hel del tid på efterarbete också. Vi hade nästan 2 timmar porträttfotografering innan vigseln, sen var hon med hela dagen och i efterhand är jag så glad över det för nu har vi verkligen bilder från hela dagen och kvällen!

    Men jag håller med ovanstående, fundera över vad du vill ha av fotografen och se därefter vad som kan vara rimligt. Vill du ha proffsbilder så kostar det såklart, annars kan man ju anlita en mindre erfaren fotograf för ett lägre pris! Lycka till!

  • Tooie
    Äldre 24 Sep 19:40
    #3

    Vi betalar 4200:- för två timmar... Så ja jag tycker det låter galet dyrt! Men det kanske de kostar i vanliga fall..

  • FruDuf­va
    Äldre 24 Sep 20:15
    #4

    Kolla in Anna bolteus hemsida! Fantastiska bilder och humana priser!

  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 24 Sep 21:37
    #5

    Jag tror helt det beror på vad NI vill ha och hur pass duktig/proffsig fotograf ni är ute efter.
    Har man höga krav och vill ha en fotograf som har mycket erfarenhet och är duktig i sitt bemötande i kunder är 14.000 säkert också värt det.

    Vi hade turen och känner en som fotar mycket, men kanske inte har så jättemycket erfarenhet rent yrkesmässigt. Vi är nöjda med bilderna och betalade 1000:- för ca 7 fulla cd skivor med högupplösta bilder. Det tog ca 40 min kanske. 
    I efterhand kan jag sakna endel bilder som inte togs, men för min del gör det inte så mycket för jag fotar mycket själv. En annan kanske inte hade varit lika nöjd?

    Foto är en konst och konst kostar. Ingen höjer på ögonbrynet för att en erfaren och duktig konstnär säljer en tavla för 20.000;-  men om någon som är mindre känd begär samma summa är det ingen som vill köpa den..? Dålig jämförelse?

  • annagu­stafso­n89
    Äldre 24 Sep 22:54
    #6

    Jag håller med om att man får det man betalar för och vi känner att det nog faktiskt är värt det eftersom vi värdesätter konst i vårt hem, och våra bröllopsbilder får gärna bidra till konstsamlingen och inte vara bli "skolfoto". 

    Vi kommer använda oss av http://jessicalund.se/ föreslår att ni tittar på bild 9 i bröllopskaregorin, och bild 8.. Herre gud vad snyggt! 

  • 201205­20
    Äldre 25 Sep 00:26
    #7

    Kan rekommendera att läsa detta:

    http://fotografmissjeni.se/en-brollopsinvestering/

    Arbetar själv delvis som fotograf och till viss del får man det man betalar för.
    Hur mycket värderar jag bra bilder från min stora dag?  Amatör, proffs eller en kompis? 

    Först vill man ha betalt för arbetet, själva bilderna,  efterbehandling, sen ska man betala in skatt osv...beroende på pris blir det inte så mycket kvar.

    Men som sagt det är en investering.  
    Jag skulle mer än gärna betala över 30. för en hel dag med min favorit fotograf,
    en gång i livet det kommer vara värt det. 

    I am an artist this do not mean I will work for free
    I have bills just like you
    Tank you for understanding ;)  

  • Äldre 25 Sep 06:34
    #8

    Vi gifte oss på Öland och bor i Stockholm. Vi bjöd ner alla våra vänner på en hel helg som startade med BBQ på fredagen av avslutades med Brunch på söndagen.
    Vi hittade en helt fantastisk fotograf i Stockholm (www.higwall.com) som vi "tog" med oss till Öland. Vi betalade en hel del pengar för detta men det var värt varenda krona!!! Så underbart att se på våra, ca 1500, bilder från helgen. Fotografen fick med allt på ett fantastiskt vis!!  

  • Äldre 25 Sep 07:28
    #9

    Man får helt enkelt väga budget mot vad man har för krav. Jag tror absolut man kan hitta en otroligt bra fotograf bland dom lite mindre och billigare fotograferna, men då blir det ju lite chansning. Allt hänger ju på hur viktiga bilderna är och hur kräsen man är. Är man inte instresserad av foto och inte lägger märke till vinklar och detaljer så kan ju en amatörfotografs (eller ett par så man inte missar ett viktigt ögonblick) bilder räcka mer än väl.
    Jag tänkte låta en gammal kompis som är fotograf fota på vårat bröllop men jag är fortfarande väldigt nervös över vad(om) ha vill ha för det ...

  • fotogr­afloui­sepekk­anen
    Äldre 26 Sep 10:01
    #10

    Det handlar naturligtvis om en prioriteringsfråga i budgeten. Jag är inte särskilt objektiv när jag säger att bilder från den viktigaste dagen i ens liv är något värt att lägga pengar på! Sedan finns det såklart olika prisklasser men välj efter vilken fotografs bilder NI TYCKER mest om. Inte priset primärt även om det såklart spelar roll. Jag vet att många är kritiska emellanåt till vad en fotograf tar betalt men om man räknar bort moms, skatter och sociala avgifter och sedan slåt ut timpengen för förarbete, fotografering och redigering så skulle många nog tycka att vi fotografer snarare tar för lite betalt.

    Men kolla runt och be fotografen ett pris utan album om det känns för dyrt, man kan göra album själv senare om man vill.

Svar på tråden Rimligt pris för fotograf