• zgrein­er
    Äldre 18 Sep 19:56
    3115 visningar
    5 svar
    5
    3115

    Efternamnsbyte

    Är nu härligt nygift! I och med vigseln bytte jag efternamn, men hur gör man nu? Hur ändrar man allt? Sker det automatiskt eller hur gör man?

  • Svar på tråden Efternamnsbyte
  • Sofiii­z
    Äldre 18 Sep 20:05
    #1

    Antar att du lämnat in blankett för namnbyte?
    Har du det så blir det registrerat när prästen/vigselförättaren skickat in papperna för vigseln.

    Transportstyrelsen skickar ut blanketter för nytt körkort.
    Allt annat antar jag att man får ändra själv?
    Måste ju finnas nån gammal tråd för detta?

  • zgrein­er
    Äldre 18 Sep 21:03
    #2

    Japp vi gav dem till prästen! Det finns det säkert men jag kunde inte hitta nån bra! Och hur gör man med pass och sånt? Tar man bara med det gamla till polisen när man skall göra ett nytt eller måste man vänta på sitt nya körkort?

  • Stike
    Äldre 18 Sep 23:22
    #3

    Efternamnet ändras automatiskt hos myndigheter och några fler . När jag nyligeb bytte efternamn så fick jag hem nytt ikea kort, hemköp kort och hemtex kort utan att jag själv ändrade hos de. Så där skedde det automatiskt. Sedan byts efternamnet hos tex nelly.com och ellos automatiskt, men det tar ett tag innan det uppdateras hos dom. Jag har bara lagt till mitt nya efternamn på brevlådan eftersom att det kommer post i båda efternamnen fortfarande. På så sätt kan man också se till vilka man behöver höra av sig för att tala om att man bytt.

  • Sofiii­z
    Äldre 19 Sep 08:48
    #4
    zgreiner skrev 2012-09-18 21:03:34 följande:
    Japp vi gav dem till prästen! Det finns det säkert men jag kunde inte hitta nån bra! Och hur gör man med pass och sånt? Tar man bara med det gamla till polisen när man skall göra ett nytt eller måste man vänta på sitt nya körkort?
    Vigselbeviset är giltig legitimation tills det blivit registrerat hos skatteverket. Innan det är registrerat där så kan man inte göra ett pass i de nya namnet.
    Men enklast är ju att du kollar på polisens hemsida för mer info?

    Alla bolag som använder sig av folkbokföringsregistret från skatteverket, får uppdateringen automatiskt. Annars så får du gå in och ändra på sidor, och skriva/ringa till företag.
  • zgrein­er
    Äldre 21 Sep 13:55
    #5

    Tack för hjälpen!:)

Svar på tråden Efternamnsbyte