• JosephineB

Bröllopsplanerare, har du synpunkter eller info?

Hej! 

Jag har planer på att starta ett eget företag inom bröllopsplanering, och jag håller nu på med lite research och är jättetacksam för alla sorters synpunkter och information. 

Tex undrar jag:

- Hur stor är efterfrågan? Skulle du själv ta hjälp av en bröllopsplanerare, eller känner du kanske någon som har gjort det? Hur upplevde ni det? 
    - Finns det redan mycket företag som detta? Framför allt i Västra Götaland, men även i övriga Sverige. 
    - Finns det någon tjänst inom ämnet som ni saknar?
    - Övriga synpunkter?

Är jättetacksam om ni skriver en rad!

Josephine
  • Svar på tråden Bröllopsplanerare, har du synpunkter eller info?
  • Sofiiiz
    Vi skulle inte ta hjälp av en sådan för dyrt. Mycket av planeringen vill man ju ändå bestämma själv.
    Men på hotellet vi ska ha festen har de 1 kontaktperson som kan svara på alla frågor man har kring maten/festen osv. Ingen aning? Googla? De flesta brukar ju skräddarsy ett program utifrån varje brudpar. De viktigaste är ju att den som planerar har bra kontakter inom de branscher som man använder sig av.. Florist, brudbutik, restauranger, catering, dekorationer, fotograf osv. Har du nått särkillt du tänkt ha som tema när du planerar? Kollat upp vad som ingår i priset hos de som redan har detta som företag?
  • ThereseV

Efter att ha hängt här ett tag så har jag fått känslan av att väldigt få skulle ta hjälp av en bröllopsplanerare. Dels på grund av priset men också för att dom flesta VILL planera själv. Jag skulle inte lägga ifrån mig hela bröllopet i någon annans händer även om jag hade dom pengarna. 
    Det lättaste sättat att få reda på om det redan finns är att googla. Vad andra människor känner till eller tycker är mycket/lite varierar ju och jag tror inte du får en rättvis bild om du frågar här. Jag har dock fått intrycket att det finns fler än vad som efterfrågas. Många av festlokalerna jag har hittat har haft egna bröllopkoordinatorer specifikt för det stället men det finns säkert "fristående" också, som sagt - googla. 

• Chicita

När jag började här så pratades det om två skolor som utbildade bröllopsplanerare (eller vad man vill kalla dom).
    Så det känns som att det finns fler än vad det finns behov av. 
    Och om det finns utbildningar så borde det också vägas in när någon gör valet att anlita någon. Har denne ett diplom och är utbildad så väljer man nog hellre denne.

Men annars håller jag med ovanstående om att de flesta verkar vilja ha kontroll själva.
    Det man kanske kan behöva (om man har råd) är någon som utför det man beordrar. Alltså mer en extra hand och en assistent - än någon som planerar och fixar hela dagen 

• JosephineB

Tusen tack för era svar! 

Givetvis, google är en guldgruva, ville mer ha era personliga synpunkter och ev funderingar, och det känns som om ni är rörande överrens om att det är få som skulle ta hjälp vid sitt bröllop, och kanske är utbudet desto större av bröllopsplanerare.  

Tack för svaren! :)  

Svar på tråden Bröllopsplanerare, har du synpunkter eller info?